„RELAȚIA CU CETĂȚEANUL - PE CÂT DE GREA, PE ATÂT DE PLINĂ DE SATISFACȚII"

Interviu cu domnul IOAN IACOB, consilier superior în cadrul Instituției - Prefectul Mureș

În urmă cu peste douăzeci de ani, pe când eram tânăr redactor la cotidianul „Vocea României" (oficiosul Guvernului Nicolae Văcăroiu 1992 - 1996), fiind în documentare în județul Mureș, la Prefectură mi-a fost recomandat domnul Ioan Iacob, ca fiind cel mai informat funcționar public în ceea ce privește problemele cu care se confruntă mureșenii.

Pe vremea aceea, domnul Iacob era purtător de cuvânt, redactor-șef al „Informației mureșene" și inspector de specialitate în cadrul Prefecturii, fiind absolvent, atât al Facultății de Jurnalism a Academiei de Sudii Social-Politice București (înainte de Revoluție!), cât și al unui masterat în Administrație Publică - Relații Publice și Comunicare, la Universitatea de Vest din Timișoara. Atunci, m-am întors în redacția din București cu „tolba" plină de subiecte, iar cu domnul Ioan Iacob am ținut legătura până... în ziua de azi, când domnia sa este tot funcționar la Prefectura Mureș, respectiv consilier superior în cadrul Compartimentul pentru informare și relații publice, care ține cetățeanul, cu problemele lui cu tot, în legătură directă cu prefectul - reprezentantul Guvernului în teritoriu. 

- Ce mai faceți, domnule Ioan Iacob? 

- Mulțumesc, bine! Tocmai vin de la o întâlnire a prefectului, dr. Lucian Goga, cu primarii și secretarii de primării din județ, având ca temă stadiul aplicării legilor fondului funciar și ale retrocedărilor, gradul de rezolvare a petițiilor cetățenilor și respectarea accesului la informațiile publice.

- Vă mai adresează mureșenii petiții? 

- După un sfert de secol de activitate în Prefectura Mureș, în care am fost permanent în legătură cu problemele mureșenilor, pot să spun că oamenii încă ni se adresează cu foarte mare încredere. Atunci când nu reușesc să își rezolve problemele la nivelul administrațiilor locale sau al altor instituții ale statului, ei ne trimit petiții sau vin în audiență, fiind convinși că vor fi sprijiniți. Chiar dacă problema care îi supără nu este de competența Prefecturii, ei sunt ascultați și sfătuiți spre ce instituții trebuie să se îndrepte. În cadrul audiențelor săptămânale, pe lângă prefect, pot obține informații pertinente și de la specialiștii din Prefectură, astfel încât să plece de la noi încrezători că au șanse reale de reușită. De altfel, toți colegii din Instituția Prefectului (Serviciul pentru dezvoltare economică și monitorizarea serviciilor publice deconcentrate, Serviciul pentru verificarea legalității, a aplicării actelor normative și contencios administrativ, Serviciul pentru aplicarea actelor cu caracter reparatoriu, Serviciul permise auto și înmatriculări, Cancelaria prefectului) conlucrează în interesul cetățeanului. În acest an (2015), până în decembrie, ni s-au adresat prin petiții 769 de mureșeni, iar 778 au fost primiți în audiență.

- De-a lungul vremii, s-au schimbat problemele cu care se confruntă mureșenii? 

- S-au schimbat, într-adevăr. În primii ani de după Revoluție, oamenii își doreau să le fie electrificate satele, să li se construiască sau pietruiască drumuri de acces, farmacii, cabinete medicale sau școli. La începutul activității mele în Prefectură, am participat la aplanarea unor conflicte etnice, cum a fost cel de la Hădăreni, dar am contribuit și la aducerea și amplasarea Monumentului Latinității, pe soclul din fața Palatului Administrativ, în 1991. Acum, nemulțumirile oamenilor sunt legate de amânarea punerii în aplicare a legilor fondului funciar sau ale retrocedării, unii se confruntă cu probleme sociale, alții ar dori ca Prefectura să se implice în procesele lor aflate pe rolul instanțelor, ceea ce, desigur, nu este posibil. Oricum, Prefectura merge până la limita legii pentru a da satisfacție cetățeanului.

- Cum vă comportați când sunteți față în față cu cetățeanul? 

- Încerc să vorbesc „pe limba fiecăruia", să îl tratez cu răbdare și înțelegere. Omul vine necăjit, are o problemă pe care nu a reușit să o rezolve, de multe ori nu știe cui să se adreseze. Nu pot să spun că este o muncă ușoară, ba uneori devine chiar dificilă. Problemele cu care se prezintă cetățenii la Prefectură sunt foarte vaste, iar ei trebuie să plece de la noi cu informații clare, competente și conform legilor în vigoare. Însă, pe cât de grea este relația cu cetățeanul, pe atât de mare este satisfacția când acesta vine și te anunță că problema i s-a rezolvat.

- Cu câți prefecți mureșeni ați colaborat? 

- Păi, am colaborat cu toți cei 16 prefecți mureșeni numiți după Revoluție: Vasile Urdea, Ileana Filipescu, Ioan Racolțea, Gavril Țâru, Ovidiu Natea, Dorin Florea, Carmen Vamanu, Ioan Togănel, Ciprian Dobre, Felicia Pop, Marius Pașcan, Valentin Bretfelean, Petru Frătean, Corneliu Grosu, Vasile Oprea și Lucian Goga. De fiecare dintre ei mă leagă amintiri deosebite, de la toți am avut ceva de învățat, cu toți am colaborat excelent și pot să spun că toți au fost dedicați cetățeanului. Chiar dacă doamnele care au exercitat cea mai înaltă funcție din județ nu au avut câte un mandat complet, acestea m-au impresionat prin implicare, ceea ce mi-a impus un respect deosebit. Totodată, l-aș aminti în mod special pe dr. Dorin Florea, prefect în perioada 1996 - 2000, care și-a pus amprenta asupra devenirii mele ca specialist în comunicare. Domnia sa a avut încredere în mine, dar mi-a și insuflat încredere în forțele proprii, mi-a diversificat competențele, m-a „obligat" să gândesc pozitiv și să transmit optimism cetățeanului care ni se adresează. Foarte bine comunic și cu actualul prefect, dr. Lucian Goga, dar de data aceasta am aflat secretul: amândoi suntem născuți pe 16 noiembrie, doar că eu... cu zece ani mai devreme. Tocmai am împlinit 60 de ani.

- La mulți ani! Muncind de atâta vreme la Prefectură, nu ați fost tentat să intrați în politică? 

- Să nu credeți că nu mi s-a propus să intru în politică, să candidez, însă niciodată nu am fost tentat să mă înscriu într-un partid. Eu întotdeauna am făcut politica cetățeanului, indiferent ce guvern a fost la putere. Consider că scopul comunicării, specialitatea mea, este înțelegerea, și ce satisfacție poate fi mai mare decât aceea să simți că omul din fața ta a fost lămurit într-o problemă care îl frământa, că devine mai senin, mai optimist? Nu regret deloc că am rămas lângă cetățean, fără să intru în vreun partid. Astfel, mi-am găsit echilibrul între activitatea profesională și viața de familie. Am doi copii, iar atunci când ei erau foarte mici eu eram la facultate. Apoi, am dorit să le fiu alături, să-i îndrum, ca orice părinte. Acum, sunt foarte mândru de ei.

- Copiii dumneavoastră v-au călcat pe urme? 

- Într-adevăr, fiica mea, Mădălina, a absolvit ziaristica, ba chiar facultatea pe care am absolvit-o și eu, unii dintre profesori predându-ne, peste timp, la amândoi, însă ea a mers mult mai departe decât mine. S-a stabilit în America, la New-York, lucrează la „Financial Times", este căsătorită cu târgumureșeanul Vasile Bud (fiul apreciatului chirurg Vasile Bud - n.a.), care lucrează la „Bloomberg", și amândoi sunt foarte apreciați pentru ceea ce fac. Eu însă îi iubesc enorm pentru că, anul trecut, m-au avansat la gradul de bunic, prin nepoțelul Vasile George. Tare mi-aș dori ca și în România tinerii să fie apreciați și să se poată împlini profesional în țara lor. Băiatul meu, Ionuț, a rămas lângă noi, a absolvit și el facultatea, iar anul viitor se va căsători. Repet, sunt mândru de copiii mei și sunt mulțumit de munca pe care o fac.

P.S. Programul de audiențe al Instituției Prefectului - Județul Mureș este următorul: prefect - dr. Lucian Goga, în zilele de marți, între orele 10 - 12; subprefect - Nagy Zsigmond, în zilele de miercuri, între orele 10 - 12; relații cu publicul - consilier superior Ioan Iacob, în zilele de luni - miercuri, între orele 8 - 16,30, joi, între orele 8 - 18,30, și vineri, între orele 8 - 13,30.

Programările se fac la numărul de telefon 0265/266.801.

 

Lasă un comentariu