Despăgubiri pentru electrocasnicele defectate din cauza supratensiunii

Distribuie pe:

Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a emis o procedură (Ordinul nr. 177/2015) cu regulile de urmat pentru solicitarea compen-sării daunelor, în cazul în care cetăţenilor li se defectează aparatele electrocasnice, din cauza supratensiunilor accidentale ale reţelei de energie electrică.

Ordinul ANRE nr. 177/2015 pentru aprobarea procedurii privind acordarea despăgubirilor clienţilor casnici pentru receptoarele electrocasnice deteriorate ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa operatorului de reţea, apărut în Monitorul Oficial nr. 971, din 29 decembrie 2015, şi intrat în vigoare cu aceeaşi dată, compensarea în bani se face pentru orice bun de larg consum pentru uzul gospodăresc alimentat cu energie electrică (la tensiuni de 230V/400V). Singurele excepţii sunt lămpile electrice şi receptoarele electrotermice care nu conţin componente electronice.

Conform actului normativ, despăgubirile vor fi acordate în baza unei cereri şi a unor documente justificative - factură, chitanţă, bon fiscal sau o declaraţie pe propria răspundere cu privire la data achiziţiei aparatului electrocasnic; documente aferente contravalorii reparaţiei electrocasnicelor deteriorate sau, în cazul în care reparaţia nu este posibilă, confirmarea acestui fapt din partea unei firme specializate în repararea electrocasnicelor.

Despăgubirile se acordă numai dacă operatorul de reţea, în urma unei investigaţii proprii, constată stricăciunile şi vina sa pentru producerea acestora, precum şi dacă sunt îndeplinite, în mod cumulativ, mai multe condiţii: deteriorarea electrocasnicelor s-a produs din cauza supratensiunilor accidentale din reţeaua electrică a operatorului de reţea şi din vina acestuia; supratensiunile accidentale n-au fost de origine atmosferică; electrocasnicele deteriorate sunt omologate şi au fost alimentate cu energie electrică prin circuite corect dimensionate, corespunzătoare din punct de vedere tehnic; locul de consum unde s-a produs evenimentul este alimentat cu energie electrică în baza unui contract de furnizare a energiei electrice; clientul casnic a solicitat în scris furnizorului sau, după caz, operatorului de reţea acordarea despăgubirilor în termenul legal.

Pentru a depune cererea de despăgubire la furnizorul sau operatorul de reţea, clienţii casnici au la dispoziţie maximum zece zile lucrătoare de la data apariţiei supratensiunii accidentale sau la data la care se constată deteriorarea electrocasnicelor (caz în care trebuie prezentate documente care să justifice întârzierea).

După primirea cererii de către operatorul de reţea, în cel mult zece zile lucrătoare, acesta programează, de comun acord cu clienţii, data verificării la domiciliu a aspectelor sesizate. După verificare, în funcţie de cele constatate, clienţii casnici sunt înştiinţaţi cu privire la acordarea sau neacordarea despăgubirii. Dacă solicitarea este justificată, clienţii casnici au la dispoziţie 60 de zile de la înştiinţare pentru a depune alte documentele justificative necesare pentru acordarea compensaţiilor.

Dacă apar divergenţe între părţi, acestea se pot adresa instanţelor judecătoreşti. 

Lasă un comentariu