Academia Velo lansează un proiect pentru Târgu-Mureş şi încă două oraşe, co-finanţat printr-un grant din partea Elveţiei pentru Uniunea Europeană Extinsă!

După dubla experienţă elveţiană pe care am avut-o la superlativ, două călătorii în acea ţară din care m-am întors... altă persoană, mă bucură orice proiect dinspre Elveţia, ţară care , realmente, poată să „hrănească" toată Europa! Mai bogată şi mai spectaculoasă decât... America şi Dubai, este singura ţară din lume, „a bancherilor", cu economie independentă faţă de toată UE. A fost şi impresia de miercuri dimineaţă de la conferinţa de presă dintr-un spaţiu nou, re-amenajat şi re-zugrăvit, re-poziţionat arhitectural din Irish Pub, unde ne-a invitat economistul Gal Sandor, datorită acestui nou proiect derulat cu succes de Fundaţia Comunitară. „Am primit o nouă finanţare pentru un proiect pe care încercăm să-l extindem. Din păcate ţara noastră este într-un „top macabru" între cele trei ţări alături de Lituania şi Bulgaria, în care mor peste 90 de oameni la 1 milion de locuitori, în accidente în care sunt implicaţi biciclişti, care se produc de cele mai multe ori în centrul oraşelor, tocmai pentru că inexistenţa pistelor de biciclişti este o problemă de ordin naţional, nu doar local. Cu excepţia Sibiului şi a câtorva ... foarte puţine oraşe, majoritatea nu au piste de biciclişti adecvate. Am făcut un sondaj, am întrebat 100 de elevi ce mijloc de transport folosesc pentru a merge la şcoală, doar 2 % circulă cu bicicleta, restul cu mijloace de transport în comun şi cu maşinile părinţilor, foarte puţini pe jos. Proiectul care urmează să-l desfăşurăm se adresează elevilor din trei oraşe, apropiate unele de altele, Târgu-Mureş, Miercurea Ciuc (acesta fiind unul din acele oraşe cu piste adecvate) şi Odorheiu Secuiesc, pentru 50 de copii din fiecare oraş, din 5 licee, pentru 10 elevi pe grupă, vrem să fim flexibili cu copiii în privinţa programului de 8 ore practică şi două de teorie, luând exemplul ţărilor (între care Ungaria şi Austria) care fac aceste programe de la 9 la 13 ani, în România fiind legal să se circule cu bicicleta abia între 14 şi 18 ani, pentru că nu există piste, copiii nu au realmente unde să circule! În ceea ce priveşte oraşul nostru, avem pregătite câteva campanii, Critical Mass, în aprilie, cu ocazia Zilei Pământului, Ziua Mobilităţii o să fie anul acesta... o seară, pentru a arăta exact cum trebuie să fie orice biciclist... echipat corect, cu vestele efervescente. Pentru acest gen de proiect - cofinanţat de Elveţia, există implicări din partea Ungariei, dar pe viitor şi din Olanda şi Austria. Noi vom face pentru început un workshop săptămânal cu organizaţiile de biciclişti din ţară, după o selecţie la care pot participa cele din Sibiu, Braşov, Timişoara, Iaşi, Bucureşti şi de oriunde. Ne concentrăm pe elevi în special, dar aşa cum am spus, dacă vor exista cereri şi din partea adulţilor, ne vom gândi şi la ei. De ieşiri în grupuri de biciclişti şi excursii pe diverse trasee ale acestora se ocupă colaboratorii noştri de la Pro Biciclo Urbo care au făcut recent un traseu în afara oraşului reuşit cu 70 de biciclişti, dar e posibil să facem şi noi, pe viitor. Pentru proiectul acesta din Târgu-Mureş-Odorhei-Miercurea Ciuc sperăm în 1000 de copii care să înveţe cât mai multe despre o educaţie rutieră corespunzătoare, după modelul ţărilor amintite". Vom reveni cu un comunicat oficial din partea finanţatorilor.

Lasă un comentariu