FUMATUL ÎN TIMPUL SARCINII MODIFICĂ ADN-UL FĂTULUI

Oamenii de ştiinţă americani de la Institutul Naţional pentru Evaluarea Stării de Sănătate, citaţi de descopera.ro, susţin că fumatul în timpul sarcinii duce la modificarea chimică a ADN-ului fătului, cu grave efecte durabile asupra sănătăţii copilului.

„Studiul nostru, efectuat pe aproximativ 6.600 de femei, arată că modificările chimice ale ADN-ului fetal sunt similare cu cele observate la fumători adulţi. Totodată, am identificat şi noi gene implicate în dezvoltarea copilului care sunt afectate de tutun. Este vorba despre o expunere la tutun prin sânge, fătul nerespirând fumul de ţigară, multe efecte fiind transmise prin placentă.

Pe baza răspunsurilor la un chestionar, femeile însărcinate au fost considerate fumătoare persistente, în cazul în care fumaseră zilnic pe aproape toată durata sarcinii. Acestea au reprezentat 13% din grupul analizat, în timp ce nefumătoarele au fost 62% din total. Restul de 25% au fost plasate în categoria celor care au fumat ocazional şi s-au lăsat înainte de naştere.

Pentru a analiza efectele tutunului asupra ADN-ului bebeluşilor, am prelevat eşantioane de sânge din cordonul ombilical după naşterea copilului. În cazul copiilor ale căror mame făceau parte din categoria fumătoarelor persistente, au fost identificate 6.073 de locuri în care ADN-ul era modificat chimic, prin comparaţie cu bebeluşii ale căror mame erau nefumătoare.

Circa jumătate din ADN-ul afectat de tutun este legat de gene implicate în dezvoltarea plămânilor şi a sistemului nervos, precum şi în cancere ce rezultă din fumat sau în defecte la naştere, cum ar fi buza de iepure. O analiză separată a acestor date arată că multe din aceste alterări ale ADN-ului erau vizibile şi la copiii mai mari ale căror mame fumaseră în timpul sarcinii", explică specialiştii americani.