În materie de autostrăzi… De la Ioan Rus ne-a rămas „Master Planu'", de la Cioloș, promisiunea că vor face „drumuri", la Bruxelles, și „la anu' "!...

…Asta, dacă, în toamnă, după „parlamentare", tehnocrații lui Cioloș nu vor fi … dați afară! Dincolo, însă, de această supoziție, e o lozincă: „dacă aduni nimic cu nimic, când tragi linia, iese… tot nimic! Așa e și în materie de autostrăzi."

…Pe când Ioan Rus era (oho!, am și uitat!) ministrul Transporturilor, el ne anunța ce planuri mărețe avea fostul Guvern USD (din care făcea parte) în materie de autostrăzi. Printre altele, că Master Planu' de Transport va include, în forma finală, nu mai puțin de 1.300 de kilometri de autostradă, față de numai 656 de kilometri de autostradă în prima variantă a respectivului Master Plan. Asta, e drept, până în 2030!

Întrebarea este: câți kilometri de autostradă s-au realizat până acum? Ca în bancul de la Radio Erevan: „Nu s-au construit, ci doar s-au.. planificat!" Păi, totuși, ceva s-o fi construit, dar, pe unele porțiuni - relatau televiziunile - autostrăzile au și „crăpat", fiind date la… renovat!

Dincolo însă de sublinierile de mai sus, ce „uită" politicienii noștri? Că fără o infrastructură dezvoltată se pierd și investițiile importante și mai ales, locuri de muncă. Plus, diminuarea veniturilor bugetare. Bunăoară, preconizata investiție Mercedes-Benz a fost pierdută din această cauză. Constructorul german, deși prefera România, a decis să construiască o uzină de vehicule în Ungaria, în detrimentul României. Cauza? Infrastructura… nedezvoltată. Urmarea: investiția pierdută de România se ridica, la acea dată, la 800 de milioane de euro, iar numărul locurilor de muncă care ar fi putut fi generat pe plan local se ridica la 2.500 de posturi exclusiv în fabrică. La acestea s-ar mai fi adăugat alte câteva mii de angajați în industria orizontală, ținând cont de faptul că un loc de muncă din industria constructoare de vehicule generează alte patru posturi în cea a componentelor.

…Poate și de aceea, acum și în viitor, tronsonul Sibiu-Pitești este esențial pentru economie, este crucial pentru a lega Portul Constanța și Bucureștiul cu Uniunea Europeană, nu doar pentru Uzinele Dacia. Dacia este doar exemplul cel mai vizibil de beneficiar al autostrăzii Sibiu-Pitești, dar mai sunt și multe altele. Deoarece există numeroase alte industrii, nu neapărat la fel de mari (Dacia fiind exportatorul numărul unu al țării), care se antrenează natural în lungul coridoarelor de transport pe exact același model ca și Dacia.

Pe de altă parte, pentru că nu a fost conceput un sistem de drumuri care să treacă prin centrele mari și apoi să se ramifice către cele mici, ci s-au construit șosele care să înfrățească satele și comunele patriei, rezultatul e că atunci când ninge ambulanța nu mai ajunge la cei suferinzi. Iar în aceste condiții cine riscă să-i asigure pe cei care mor cu zile? Statul, care generează risc sistemic, firește că nu-și asumă nicio vină. Chiar dacă astfel nu sunt afectate doar asigurările auto, de locuință sau sănătate, ci și cele de viață.

Câr despre șoferii patriei? Când polițistul scrie în raport că accidentul s-a produs din cauza neadaptării vitezei la starea carosabilului, oare, cine-i, de fapt, de vină: viteza ori carosabilul? Dar când ninge abundent și se blochează carosabilul, de ce își ridică autoritățile mâinile către cer? Dumnezeu o fi responsabil? Nu există, oare, și „calamitate de stat?"

Realitatea este că șoselele noastre sunt supraaglomerate cu mașini puține. România se află, conform statisticilor, pe locul cinci în Europa la capitolul cel mai aglomerat trafic rutier, dar, în același timp, avem și cel mai scăzut număr de automobile raportat la populație.

Cauza? Una singură: absența autostrăzilor! Asta, printre altele… Ce ne-o promite, acum, oare, tehnocratul Guvern Cioloș?

P.S. L-ați auzit, până acum, vreodată, pe premierul tehnocrat Cioloș vorbind despre construcția de autostrăzi? Dar pe Ministrul Actual al Transporturilor (cum l-o chema, oare?) Nici vorbă, sau poate n-am auzit noi! Între 2-3 drumuri la Bruxelles, pe ei îi interesează nu cum să crească economia, locurile de muncă, construcția de autostrăzi, ci cum să… taie salariile și pensiile! Oricum, printre cele mai mici din Europa! Din păcate, asta-i România de azi! 

Lasă un comentariu