Industria românească de mobilă îşi regăseşte cadenţa!

Distribuie pe:

Dacă ani în şir producţia de mobilă românească a intrat într-un con de umbră, mai direct spus într-un regres continuu, atât ca diversitate cât şi ca valoare a vânzărilor pe piaţa internă şi externă, activitate la care a excelat înainte de '89.

Companiile care produc mobilă, mai ales cele care activează în piaţa locală, acţionează în trei direcţii: dezvoltă noi proiecte în producţie, se extind şi exportă tot mai mult. Acestea sunt atribuţiile de bază care le asigură rulaje importante ce se îndreaptă, ca valoare, spre nivelul de 3 miliarde de euro anual.

În anii de recesiune antreprenorii din industria românească de mobilă au învăţat lecţiile. Scopul lor este să satisfacă cât mai mult cerinţele pieţei prin investiţii masive în realizarea de produse noi pentru piaţa externă. Însă progresul firmelor din industria mobilei nu se poate realiza fără o infuzie masivă de tehnologii performante. „Sprijinul a venit atât din partea clienţilor din ţările avansate din Uniunea Europeană, cât şi din partea producătorilor locali de materii prime şi materiale, a producătorilor de panouri de lemn masiv, de plăci din materiale lemnoase, la care s-au adăugat contribuţiile furnizorilor de materiale textile şi altele", susţine Aurica Sereny, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR). Deci „evoluţia sectorului de fabricare a mobilei, în viitor, depinde mult de aplicarea noului în activitatea de realizare a unor produse proprii de mobilier, să fie cunoscute şi apreciate de consumatorii finali, dar şi puterea de a face faţă unor forţe concurenţiale", a mai susţinut Aurica Sereny.

Din păcate, în judeţul Mureş nu se află firme dintre cele mai importante din industria locală de mobilier (luând în calcul atât producţia, cât şi retailul), locuri care sunt ocupate de Mobexpert, Lemet (cu brandul Lem's), Casa Rusu, Aramis, IKEA şi altele. „Din datele asociaţiilor de profil reiese că în 2014 în România erau înregistrate aproximativ 4.500 de firme care produceau mobilier, din care cu puţin peste 3.000 erau active.

Totuşi, anul trecut cifra de afaceri ale producătorilor de mobilă a depăşit 2,5 miliarde de euro, piaţa în domeniu a crescut cu aproximativ 9% comparativ cu 2015. Estimările anunţă o creştere pentru 2016 de circa 3 miliarde de euro, valoare obţinută în mare parte din export, care acum este de 2 miliarde de euro.

Aurica Sereny a mai declarat că: „La nivelul întregului sector al industriei mobilei (e vorba de acest an) s-a înregistrat un export cu 8,4% mai mare, valoric însumând 159 de milioane de euro. Au fost înregistrate progrese în activitatea desfăşurată cu 28 de ţări, între care Germania, Franţa, Italia, Austria, Olanda, Cehia, Marea Britanie, Elveţia, SUA şi diminuări cu 11 ţări, între care Norvegia, Azerbaijan, Estonia, Ucraina, Federaţia Rusă, Cipru."

Au crescut şi pretenţiile consumatorilor în privinţa alegerii modelelor ca design, a calităţii materialelor, a stofelor ca textură, culori, nuanţe etc. „Progresul companiilor din industria mobilei nu se putea înregistra dacă nu se realiza o infuzie tehnologică din ce în ce mai adaptată şi mai performantă. Sprijinul a venit atât din partea clienţilor din ţările avansate din Uniunea Europeană, cât şi din partea producătorilor locali", aprecia Aurica Sereny.

„O altă idee care se conturează din piaţă îi vizează pe importatorii de mobilă. Iar magazinele care comercializează produse de import se diferenţiază, în principal, prin două-trei direcţii. În primul rând, sunt mgazine cu o ofertă specializată, uneori strict la nivel de gamă mică sau de categorie de mobilier de baie, cameră de zi, dormitor şi altele", mai ales de consumatorii cu venituri medii şi mari.

Din păcate, niciunul dintre producătorii de mobilă din judeţul Mureş nu se află între primii cinci după cifra de afaceri, conform datelor furnizate de Ministerul Finanţelor Publice. Fabricile care, nu cu mulţi ani în urmă, se aflau printre cele mai importante în producerea mobilierului stil, din lemn masiv, de înaltă calitate, mult apreciat pe piaţa externă, au dispărut sau au probleme mari în realizarea şi desfacerea produselor.

Lasă un comentariu