Nevoia de samurai!

Distribuie pe:

Iată-ne ajunși în luna August! Timpul se prelinge pe lângă noi cu repeziciune insesizabilă, incontrolabilă. Parcă mai dictatorială decât oricând, avalanșa evenimentelor interne și, mai ales, internaționale, ne-a rostogolit, odată cu ea, în marasmul de temeri, îndoieli, suferințe, întrebări fără răspunsuri, dar și, pe ici-colo, speranțe.

Nu vreau să răscolesc din nou vraful de spaime, fiindcă, în toată nebunia aceasta generală, se mai întâmplă și lucruri bune, câteodată, întâlniri predestinate, menite să ne lumineze conurile de umbră.

O astfel de întâmplare - excepțională! - va prilejui publicului dornic să asiste la stagiunea de toamnă-iarnă a „Punților de lumină" de la Târgu-Mureș întâlnirea cu un autor deosebit și cu o carte superbă, o carte - cheie, pentru minte, trup și suflet.

Domnul Salvatore Toti Vinti, Magister - cum îi spun eu - TOTI VINTI SHIHAN, s-a născut la Palermo (Sicilia), trăiește cu familia sa la Torino, și este un sportiv de notorietate, situat în elita internațională a marilor maeștri ai artelor marțiale. La invitația mea, a acceptat să editeze, sub egida „Punților de lumină", studiul „Viziunea BUSHI - Un fel de a fi", volum bilingv englez-român, în pregătire la editura „Vatra Veche" (director Nicolae Băciuț, traducător Ileana Sandu).

Cum spuneam, cartea va fi lansată public, în prezența autorului, la Târgu-Mureș.

De ce ar fi necesară o asemenea lectură, în timpul tensionat pe care îl parcurgem? Pentru că, simplificând, este un… manual de conduită imperios necesară în acest moment de cădere liberă a individului manipulat, mancurtizat, sistemul Bushi supraviețuind veacurilor dezumanizante. Spre exemplificare, voi reda în cele ce urmează, doar câteva considerații ale autorului, expuse în primul capitol („Codul").

„Bushi (samuraiul) este deținătorul unei forțe morale, curaj și control emoțional ieșite din comun. (…) Bushi este un om respectabil, un membru al comunității, devotat familiei sale, ceea ce este tipic culturii japoneze, trăind în mare cinste și rigoare. Nu există enclave de limbă, nici minciună ori comportament reprobabil. Există însă respect, atât față de prieten, cât și față de dușman. Bushi deține un cod de onoare, Bushido, care înseamnă «calea războinicului».

Acest cod de conduită este menit a-i guverna casta. În Bushido se regăsesc elemente din Zen, budism, șintoism. Bushi e obligat să respecte codul de onoare, cu absolută disciplină, pentru că tocmai în aceasta constă respectabilitatea propriei sale persoane. El trebuie să dea dovadă de impasibilitate și autocontrol în toate împrejurările, iar acest lucru presupune antrenament neîntrerupt, pe tot parcursul vieții. Scopul acestei practici constante este de a crea, în Bushi, autocontrolul absolut, în toate situațiile.

Cele șapte principii de bază ale Bushido sunt:

, Gi: Cinste și dreptate

Adevăratul Bushi nu are îndoieli în ce privește cinstea și dreptatea. Există doar ceea ce este drept și ceea ce este nedrept.

, Yu: Curaj

Un Bushi trebuie să aibă curaj eroic.

Jin: Compasiune

Bushi trebuie să-și folosească puterea pentru binele comun.

, Rei: Bunătate

Bushi nu se manifestă și nu se comportă cu cruzime, ci cu politețe, în toate împrejurările. Samuraiul nu este respectat numai pentru puterea sa în luptă, ci și pentru modul în care interacționează cu alți indivizi.

Makoto sau Shin: Adevăr - Sinceritate

Bushi nu promite. Vorba și fapta sunt unul și același lucru.

, Meiyo: Onoare

Deciziile pe care le iei și acțiunile care urmează arată cine ești cu adevărat. Tot ce ai este reputația.

, Chugi: Datorie și loialitate

Bushi este responsabil pentru cuvintele și pentru acțiunile sale. El le rămâne credincios celor față de care își asumă răspunderea.

Aceste virtuți au fost piatra de temelie a vieții acestor oameni (Bushi), ale căror disciplină și acțiuni au avut un generos și unic scop: acela de a se pune în slujba altora - nobilul pe care l-au slujit, propria familie, propriul neam, ori cei slabi și lipsiți de apărare.

Bushido nu exprimă valori de sectă, ci valori universale.

Sunt valori respectate, din cele mai vechi timpuri și până azi, de către toți oamenii responsabili, de către toți cei cărora le pasă de binele comun al tuturor trăitorilor planetei. Aceste «virtuți», aceste «valori» nu sunt departe de noi, le putem descoperi la mulți dintre semenii noștri: cei care lucrează cu pasiune în meseriile și profesiile lor, buni politicieni, buni slujitori ai bisericii, prieteni adevărați, căsnicii trainice, părinți exemplari.

Femei și bărbați care, prin exemplul lor, oferă o speranță omenirii.

Ceva îi unește pe acești oameni: devotamentul. Cum putem defini devotamentul altfel decât «curajul de a te dărui», «a te pune în slujba cuiva»? Pornind de la premisa că devotamentul exclude faptele egoiste, observați cum activitățile umane în favoarea «altora» sunt cele care duc la apariția unor calități omenești mai nobile și mai eficiente? Dimpotrivă, adesea, acțiunile ce se limitează la obținerea, în exclusivitate, a unui beneficiu personal (indiferent de rezultat) sunt sterile și, uneori, întreprinse cu brutalitate.

Astfel, devotamentul amplifică aptitudinile umane și ne îndeamnă să ne echipăm cu acele instrumente care să ne îmbunătățească reacția la nevoile care decurg din obiectul devotamentului nostru.

În îndeplinirea oricărei activități umane, atunci când vrem să oferim răspunsuri eficiente, înainte de a decide «ce să facem», trebuie să ne întrebăm «cum să fim».

Bushi abordează această necesitate prin reunirea, într-un cod (Bushido), a regulilor ce stau la baza unui «mod de a fi» corespunzător, pentru a-și îmbunătăți oferta, sub toate aspectele etice și de comportament." (Toti Vinti Shihan)

Cam atât, deocamdată! Restul - la lansare!

Cred că v-am convins câtă nevoie avem de noblețe! De samurai!        

Lasă un comentariu