Şcoala Gimnazială „Tholdalagi Mihaly" Corunca, la un nou început de drum

Distribuie pe:

Interviu cu d-na profesoară Szekely Hajnal, noua directoare

- Sunteţi noua directoare a şcolii din comuna Corunca. Cititorii şi mai ales părinţii copiilor din comună ar dori să afle câteva aspecte din viaţa şi activitatea dumneavoastră. Aşadar, cine sunteţi doamna directoare?

- M-am născut în inima Câmpiei Transilvănene, la Sărmaşu. Educaţia, până în clasa a 8-a, am efectuat-o la secţia maghiară, apoi liceul teoretic la Sărmaşu, secţia română. Am finalizat studiile facultăţii de geografie-istorie în cadrul Universităţii „Dimitrie Cantemir" din Tg-Mureş. Am absolvit masteratul la Bucureşti, unde am cochetat cu relaţiile internaţionale ale României cu Brazilia. În Tg-Mureş este cea mai bogată arhivă despre emigrarea populaţiei transilvane în ţările latino-americane. La Bucureşti am absolvit Şcoala Naţională de Antrenori.

Începând cu admiterea în liceu am avut 12 ani consecutivi o viaţă sportivă. În 2001 am fost în lotul naţional al României şi am participat la Campionatul mondial din Italia. Am crescut mulţi sportivi care în momentul de faţă sunt persoane realizate profesional. În 2004, clubul sportiv condus de mine a fost clasat pe locul I în ţară în stilul Taekwon - DO ITF.

În 2003 am intrat în învăţământ. Am început cariera la Sărmaşu, apoi la Sâmbriaş şi în 2008 am reuşit să mă transfer ca profesor titular la Corunca. Am fost 2 ani manager la un concern german, experienţă ce mă ajută enorm în munca mea.

În 2006 am dorit să plec în Spania. Era acel proiect cu predare pentru românii de dincolo. Am ajuns până la Bucureşti la interviul final. Neştiind la perfecţie limba spaniolă nu am mai plecat, ceea ce acum nu regret. Chiar mă bucur, aici în ţară este mult „teren arabil", doar să fie cine să-l cultive.

Am o familie frumoasă, şi mă simt împlinită. Fac parte dintr-o familie mixtă, soţul meu fiind de naţionalitate română. Sunt o persoană deschisă, perseverentă şi orientată spre realizări.

- Cum vă simţiţi în postura de director al Şcolii Gimnaziale „Tholdalagi Mihaly" din Corunca?

- Ca şi director al Şcolii Gimnaziale „Tholdalagi Mihaly" Corunca am mai multe sentimente. Mă simt în primul rând onorată, că pot să conduc o şcoală aşa de frumoasă şi de dotată material, apoi mă simt responsabilă, pentru tot ceea ce fac, să rămână ceva după mandatul meu, şi mă simt ca un copil inocent care are vise. Visele, dacă credem puternic în ele, dacă perseverăm şi muncim pentru realizarea lor, devin realitate.

- Care ar fi în opinia dumneavoastră, misiunea şcolii din comuna Corunca în perspectiva viitorilor ani?

- Misiunea şcolii după părerea mea este integritate în diversitate. Şcoala, ca şi comunitatea, caută să satisfacă nevoia fiecărui elev de a se simţi competent şi autonom. Şcoala este un loc în care elevul trebuie să se simtă acasă, noi oferim şanse egale pentru educaţia şi cultura tuturor elevilor. Să devenim o şcoală deschisă pentru toţi cetăţenii comunei, spre a oferi şanse egale de dezvoltare personală şi profesională. Considerăm că fiecare elev de-al nostru poate fi un geniu, dacă putem identifica talentul şi găsim cheia pentru a-l elibera. Promovăm educaţia ecologică în scopul protecţiei mediului.

- Care sunt cele mai dificile probleme cu care v-aţi confruntat de când aţi preluat conducerea acestei instituţii?

- Nu aş putea spune că am avut probleme. Problemele există şi trebuie rezolvate, de aceea se numesc probleme. În manualul şcolar este denumit exerciţiu. Vedeţi cum e? Cu cât exersezi mai mult, cu atât eşti mai experimentat. De aceea îmi plac problemele, ne ajută să devenim mai performanţi.

- În ce măsură simţiţi sprijinul colegilor, al părinţilor şi nu în ultimul rând al autorităţii publice locale din Corunca?

- Dacă vorbim despre resursa umană a unităţii şcolare, despre cadrele didactice aş menţiona pregătirea lor profesională superioară, cu grade didactice. Nu avem niciun cadru necalificat. Materiile de bază sunt predate de către profesori titulari, grădiniţa şi ciclul primar au cadre calificate titulare. Vorbim despre personal calificat şi la personalul auxiliar. Atmosfera de lucru în unitate este foarte bună. Dacă vorbim despre sprijim, da, am sprijin din partea lor. Mă cunosc de mai mult timp şi simt că au încredere în forţa lăuntrică care arde pentru a realiza ceva. Această realizare este împreună, doar aşa se poate construi ceva.

Părinţii mă cunosc ca şi cadru didactic, am avut prea puţin timp să demonstrez latura managerială pentru a se putea pronunţa. Autorităţile locale, aş spune un mare DA, am tot sprijinul. Aş spune că domnul primar este un om deosebit, care doreşte foarte mult calitate. La festivitatea de deschidere a noului an şcolar m-am adresat autorităţilor pentru a ne onora cu prezenţa. Acest lucru s-a şi întâmplat. Poate pentru prima dată reprezentanţii autorităţilor locale au fost prezenţi: domnul primar, din partea Poliţiei Locale, preoţii bisericii ortodoxe şi reformate.

- Aşteptările au fost mai mari în momentul în care aţi acceptat acest post? Aţi fost dezamăgită de ceea ce aţi găsit aici?

- Eu am preluat cârma în luna iunie, 30, mai exact. Era perioada vacanţei şi acest fapt era nefavorabil, deoarece vara sunt concedii, nu am putut realiza multe. În momentul preluării funcţiei nu am avut nicio aşteptare. Sincer.

Dacă este să fiu aici este pentru că am muncit pentru acest aspect şi doresc să demonstrez că nu sunt degeaba. Doresc ca după ce nu voi fi în funcţie să pot să fiu mulţumită sufleteşte că am făcut tot ceea ce s-a putut face în acea perioadă, în acel context şi cu resursele existente în momentul dat. Dezamăgire? Dacă nu ai aşteptări de la alţii, nu ai nici dezamăgiri.

- Care consideraţi că au fost cele mai mari realizări ale acestei şcoli până în prezent?

- Realizări sunt multe. De când sunt în unitatea şcolară ca şi cadru didactic pot enumera câteva din cele mai bune. Avem elevi cu care ne mândrim. Un băiat care a intrat acum 2 ani la un colegiu renumit din Cluj-Napoca şi este premiant an de an, a luat locul I la olimpiada de religie faza naţională. Anul acesta fiecare elev de clasa a VIII-a a intrat la acele opţiuni pe care şi le-au dorit. Avem parteneriat cu o şcoală din Ungaria. În 2012 am câştigat un proiect cu Belgia, în cadrul căreia tineri din Belgia au stat 10 zile în Corunca şi au muncit pe câmp să ştie cum este viaţa în România. Asta era tema proiectului. Ţinem legătura cu ei. Din perioada predecembristă avem elevi în străinătate foarte bine realizaţi profesional, precum şi în ţară. Nu contează unde înveţi, ci ce poţi să faci cu ce înveţi.

Printre realizări se numără şi baza materială a şcolii. Suntem una dintre cele mai dotate şcoli din judeţul Mureş. Şcoala a fost modernizată din temelii în urmă cu doar câţiva ani printr-o finanţare guvernamentală. Avem laboratoare moderne: de informatică, centru de documentare şi informare, laborator de ştiinţe, teren de sport sintetic, sală de sport, loc de joacă pentru copii, sistem de supraveghere video.

După investirea mea ca director am implementat proiectul, „Tablete pentru cadrele didactice". Am achiziţionat 17 tablete pentru a fi folosite în procesul de predare învăţare, ca şi catalog electronic. Suntem singura comună din judeţul Mureş care a beneficiat de acest program finanţat de Primăria Corunca. Programul urmează să fie extins şi la elevi.

- Care sunt obiectivele pe care vi le-aţi propus în mandatul dumneavoastră de director?

- Obiective, vise, ţeluri sunt multe. Important este să creez un climat favorabil pentru studiu de calitate pentru fiecare copil mic sau mare, indiferent de sex, religie, etnie, şi alte convingeri.

Aş dori să ridic ştacheta, să fac un învăţământ centrat pe elevi, nevoile sale să poată atinge maximum de performanţă personală. Adică, fiecare elev să atingă nivelul maxim ce poate. Asta înseamnă performanţă şi succes personal pentru elevi în mod individual.

Aş dori învăţământ „after school", pentru că mulţi părinţi lucrează şi ar fi o rezolvare perfectă pentru nevoi. Apoi aş dori un centru educaţional, şi de ce nu aş visa la o şcoală tip Montessori? Orice se poate, doar trebuie să vrei cu adevărat.

Principalul obiectiv rămâne însă atragerea şcolarilor de naţionalitate română pentru a înfiinţa clase cu predare în limba română la toate nivelurile, de la clasele primare până la ciclul gimnazial. În acest sens vom iniţia un amplu program de promovare a şcolii în rândul părinţilor solicitând şi sprijinul autorităţilor locale.

- Cum vedeţi unitatea şcolară ca instituţie educaţională în următorii ani?

- Văd obiectivele realizate. Văd un număr mare de copii care învaţă la Corunca, deoarece oferim un climat liniştit, profesionist şi competent.

- Am înţeles că sunteţi o adeptă a sistemului educaţional Montessorri. Ce înseamnă Montessorri pe înţelesul tuturor?

- Da, sunt adeptă Montessorri. La acest tip de educaţie alternativă copilul are diferite responsabilităţi, are un mediu diferit creat pentru a învăţa, cadrul didactic este observator al acţiunii de învăţare. Copilul, în mare parte, învaţă singur, descoperă, simte, se creează diferite emoţii în cadrul învăţării ceea ce rămân fixate în memorie. Învăţarea se realizează prin diferiţi stimuli: auditivi, vizuali, olfactivi, kinestetici. Dacă copilul pipăie apa atunci când are lecţia despre apă senzaţia este alta decât atunci când doar învaţă despre apă. Copii din ziua de azi ştiu teoretic despre lemn, dar niciodată nu au sculptat o bucată de lemn să simtă sufletul lemnului, creaţia personală. Lemnul devine o operă a lui şi nu o bucată de material. Este sentimentul de succes. Educaţia Montessorri este o educaţie modernă, dezvoltă creativitatea şi gândirea logică, stima de sine şi spiritul critic. Este de asemenea o inovaţie în judeţul nostru şi de ce să nu fie în Corunca?

- Ne-aţi fost recomandată ca şi speranţa unei schimbări în bine a Şcolii din Corunca. Doriţi să adresaţi vreun mesaj administraţiei publice locale, părinţilor, elevilor acestei şcoli?

- Încrederea este pilonul de bază a oricărei relaţii. Aşa este şi aici. Eu am încredere în sprijin din partea autorităţilor locale, a părinţilor, şi ştiu că ei au încredere într-o conducere fermă şi sigură. Către elevi: munca şi perseverenţă îmbinată cu un ţel foarte dorit vă va aduce succesul în viaţă. „Cine are carte, are parte". Sunt convinsă că nu există elevi slabi, doar elevi al cărui interes nu a fost încă activat spre

 nvăţătură. Misiunea unui cadru competent este prin măiestria didactică să identifice, să ghideze elevul spre o performanţă individuală maximă. Fiecare elev să dea ce are mai bun în domeniul în care este cel mai bun. De aceea suntem diferiţi, în societate fiecare individ este unic, excelând în domenii diferite. De aceea este frumos, ca un câmp de flori, fiecare floare are altă culoare. Aşa este minunat, suntem unici prin latura umanoidă şi diferiţi ca personalităţi şi talente. Împreună reuşim întregul.

 

Lasă un comentariu