Peste 40% dintre elevii de 15 ani sunt „analfabeți educațional"!

În urma unui studiu recent, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale din România susține că aproximativ 42% dintre elevii români de 15 ani sunt analfabeți funcțional!

Deși știu să citească, elevii nu reușesc să înțeleagă textele, aceasta fiind o consecință a faptului că programele școlare sunt prea stufoase, iar elevii sunt obligați să memoreze informațiile, nu să analizeze textele.

Potrivit studiului, elevii de 15 ani știu să scrie, să citească sau să opereze calcule, dar nu înțeleg noțiunile învățate. „Nu aș vrea să spun, la modul general, că principala cauză este calitatea sistemului educațional românesc. Însă, este cert o problemă a modului în care încă se predă.

Profesorul transmite cunoștințe și... atât. Sunt multe cunoștințe, sunt profesori care nu știu să citească, există frică din partea profesorului de a da elevului ocazia să creeze și, nu în ultimul rând, în special la liceu, nu se face disciplina de studiu, ci știință.

Eu predau și economie, la liceu, și dacă le cer să îmi dea definiția pentru viteza de rotație a banilor, care e o definiție foarte complexă și urâtă, din zece elevi, 11 știu să reproducă definiția mai bine decât o fac eu. Dar, dacă le cer să dea un exemplu simplu, nu știu să facă acest circuit și nu înțeleg, deși ei știu definiții, clasificări, vorbesc în sintagme și știu să scrie eseuri la Limba Română.

Învățarea în școala românească se face prin mimetism, pe învățarea comentariilor din culegeri. În plus, la clasă, ar trebui să se lucreze și pe înțelegerea unor articole, nu numai a unor poezii din Bacovia. Copiii aceștia nu sunt pregătiți pentru viață, pentru că nu au exercițiul comentării", a declarat Sorin Spineanu Dobrotă, șef-serviciu Examene și Evaluarea Manualelor al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, citat de adevarul.ro.

„Pentru a rezolva problema analfabetismului, este nevoie de o școală mult mai eficientă și care să formeze competențe la nivelul înțelegerii unui text. Trebuie să luăm măsuri concrete, pentru că fenomenul analfabetismului funcțional a luat o amploare îngrijorătoare, prin faptul că mai mult de 40% dintre elevii din România nu înțeleg un text pe care îl citesc la prima vedere, au dificultăți să facă operații aritmetice elementare, au dificultăți la nivelul unor competențe de bază.

O strategie de reducere a analfabetismul funcțional trebuie să constituie o prioritate, după care se va face un calcul privind bugetul care trebuie alocat", a declarat și ministrul Educației, Mircea Dumitru, pentru Mediafax. 

Lasă un comentariu