Povestea Gării Piatra Neamț,locul din care mareșalul Antonescu a rostit „Ostași, vă ordon: treceți Prutul!"

Distribuie pe:

Gara din Piatra Neamț a împlinit în octombrie anul trecut 100 de ani de la darea în funcțiune. Opera antreprenorului italian Carol Zane a sărbătorit centenarul în haine noi, după lucrările de modernizare efectuate de C.F.R. cu fonduri europene.

La intrarea pe calea ferată în Piatra Neamț călătorul este întâmpinat de clădirea cu o arhitectură deosebită a gării. Este vorba de construcția antreprenorului italian Carol Zane, cel care a ridicat cele mai frumoase construcții din oraș, printre care Teatrul Tineretului, Biserica Precista, Muzeul de Artă și actualul sediu al Muzeului Cucuteni.

Gara a fost inaugurată pe2 octombrie 1913, și, în prezent, este monument turistic și istoric.

 Localnicii știu însă că, înainte de actualul amplasament, în urbea de la poalele Pietricicăi funcționa Gara Veche, situată în cartierul cu același nume. Clădirea de călători, inaugurată la 15 februarie 1885, era de tipul terminus, iar linia fusese construită cu ecartamentde 1.000 mm.

 Traseul feroviar Bacău-Bicaz a fost conceput încă din 1883 de către inginerul Elie Radu. Construcția tronsonului a fost realizată în trei etape, dintre care în prima etapă (1883-1885) a fost finalizat tronsonul Bacău - Piatra Neamț (gara veche, situată în apropierea gării Piatra Neamț) cu ecartament de 1.000 mm. În cea de-a doua etapă (1890-1892) ecartamentul căii ferate s-a normalizat la 1.435 de mm sub îndrumarea ing. Anghel Saligny, iar în ceade-a treia, mult mai târziu (1949-1952), când s-a realizat legătura de 25,5 km dintre Piatra Neamț și Bicaz.

 În ultimii trei ani, clădirea gării, peroanele și zona învecinată au avut parte de lucrări de modernizare, printr-un proiect în valoare totală de 5 milioane de euro accesat de Compania CFR S.A. de la Fondul European de Dezvoltare pentru modernizarea a 15 stații de gară din țară.   

 Lucrările au fost realizate de o asociere de firme formată din Confer Group SRL Onești, Wiebe Romania SRL și SC Radaria SRL.

 Chiar și fără aceste lucrări, construcția era considerată între cele mai frumoase zece clădiri de gară din țară alături de cele din Băile Herculane, Sinaia, Cluj Napoca, Râmnicu Sărat, Curtea de Argeș, Iași, Arad, Vatra Dornei și Burdujeni-Suceava.

 „Ostași, vă ordon: treceți Prutul!"

Noaptea de 21/22 iunie 1941 a fost una istorică pentru gara din Piatra Neamț. În lucrarea „Pace și război" care conține jurnalul de activitate al mareșalului Ion Antonescu, publicată de istoricii Gheorghe Buzatu, Stela Cheptea, Marusia Cheptea (volumul I) este prezentată și evoluția evenimentelor desfășurate la Piatra Neamț în timpul ostilităților româno-germano-rusești.

 Astfel, duminică, 22 iunie 1941, la ora 04.10, trenul special de comandament în care se afla generalul Ion Antonescu, însoțit de generalul Ioanițiu, trei adjutanți și mai mulți ofițeri din Marele Stat Major, a ajuns în gara Piatra Neamț. Pe peron a fost întâmpinat de generalul Ritter vonSchobert, comandantul Armatei 11 germane, spre a se prezenta generalului Antonescu. Timp de20 de minute aceștia s-au întreținut în vagonul-restaurant, timp în care Conducătorul statului român, ridicând o cupă de șampanie, a rostit în fața celor prezenți - generali și ofițeri superiori români și germani - o scurtă alocuțiune, prin care anunța că „astăzi a sosit ceasul luptei pentru a șterge pata de dezonoare de pe fruntea Țării și de pe stindardele armatei".

„Acela a fost momentul în care mareșalul Antonescu, pe atunci general, a rostit acel ordin „Ostași, vă ordon: treceți Prutul!", care a fost preluat apoi în forma completă și pe care îl cunoaștem și astăzi. A doua zi, Antonescu și suita lui au asistat la slujba religioasă de la Biserica Domnească de lângă Turnul lui Ștefan, iar seara, generalul german a venit la vagon pentru a-i prezenta generalului Antonescu situația beligeranților", spune profesorul Gheorghe Radu, fost director la Arhivele Naționale, filiala Neamț.

De altfel, de acest moment istoric s-a legat și denumirea dată scuarului din zona gării „Piața Mareșal Ion Antonescu", respectiv prezența unui bust al lui Antonescu până în anul 2002. Atunci, la presiunile Guvernului Năstase, numele pieței a fost schimbat, iar bustul a dispărut într-o noapte, autoritățile motivând că a fost vandalizat. 

 

Foto: Gara din Piatra Neamț, cosmetizată după un secol de existență

Lasă un comentariu