Drepturi şi îndatoriri ale elevului conform statutului elevului

Distribuie pe:

Statutul Elevului, emis prin Ordinul 4742 din 2016 al Ministrului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, reglementează drepturile şi îndatoririle beneficiarilor primari ai educaţiei, denumiţi elevi, înmatriculaţi în unităţile de învăţământ de stat, particular sau confesional din România. Prin adoptarea Statutului elevului cred că s-a realizat un prim-pas, cel puţin la nivel normativ, menit să schimbe relaţia crispată şi de constrângere care caracterizează de multe ori raportul profesor-elev. Statutul stabileşte conţinutul noţiunii de elev, după care sunt prevăzute drepturile şi îndatoririle acestora, precum şi sancţiunile care se pot aplica în cazul nerespectării prevederilor din statut. Sunt stipulate de asemenea şi modurile de asociere şi reprezentare a elevilor, cât şi consiliul şcolar al acestora.

Prevederile din statut pun în evidenţă caracterul democratic al acestora, în sensul că toate deciziile majore sunt luate prin consultarea reprezentanţilor elevilor, a Consiliului Naţional al Elevilor, prin consultarea obligatorie a reprezentanţilor federaţiilor sindicale, a structurilor asociative reprezentative ale părinţilor, cât şi prin consultarea reprezentanţilor mediului de afaceri, a autorităţilor administraţiei publice locale şi a societăţii civile. Statutul conferă elevilor dreptul de asociere şi exprimare, cum ar fi dreptul de a forma, de a adera şi participa la grupuri, structuri sau mişcări care promovează interesele elevilor, dreptul de a protesta în condiţii legale, dreptul de a participa la Consiliul Elevilor, dreptul de a fi ales şi de a alege reprezentanţi, dreptul de a publica ziare, reviste, broşuri. Printre drepturile sociale de care pot beneficia elevii se numără şi bursele obţinute pe baza unui contract încheiat cu operatorii economici ori cu alte persoane fizice sau juridice, cât şi credite oferite de bănci pentru realizarea studiilor, în condiţiile legii.

Statutul stipulează şi un număr de drepturi educaţionale de care beneficiază elevii, precum accesul gratuit la educaţie în sistemul de stat, manuale şcolare gratuite pentru învăţământul de stat şi particular. De asemenea, se stipulează în statut susţinerea de către stat a elevilor cu nevoi sociale şi cu cerinţe educaţionale speciale. Elevii au dreptul de a primi rezultatul evaluărilor scrise în termen de maximum 15 zile lucrătoare, cât şi dreptul de a beneficia de servicii de informare şi consiliere psihologică conexe activităţii de învăţământ. Conform statutului, elevul are dreptul de a beneficia de educaţie de calitate în sistemul de învăţământ.

Am convingerea că această educaţie de calitate nu se poate realiza decât prin modernizarea conţinutului învăţământului, printr-o didactică a metodelor active în care elevul nu mai este un simplu receptor de informaţii, ci un subiect al cunoaşterii şi al acţiunii. Pe acest drum elevul să fie condus de dascăli bine pregătiţi, responsabili, entuziaşti şi umani.

În capitolul care se referă la îndatoririle elevilor este prevăzută şi obligaţia acestora de a avea un comportament civilizat şi de a se prezenta la şcoală într-o ţinută vestimentară adecvată şi decentă, purtând asupra sa elementele de identificare conform legislaţiei în vigoare, cât şi cu regulamentele şi deciziile unităţii de învăţământ. Ultimul aliniat, care prevede că lipsa ţinutei vestimentare adecvate, cât şi lipsa elementelor de identificare, nu poate prezenta un motiv pentru refuzul accesului elevului în perimetrul şcolii, mi se pare o prevedere ambiguă care poate anula şansa deprinderii elevului cu o ţinută adecvată calităţii de elev. Dorind să îşi înscrie copila la un liceu de fete din Londra, un tătic mărturiseşte cum directoarea şcolii i-a adus la cunoştinţă, cu zâmbetul pe buze, obligativitatea respectării unor reguli severe de conduită, cât şi regulamentul şcolii care detaliază abaterile grave pentru care elevul este exmatriculat, fără drept de apel. Telefoanele mobile sunt interzise în corpul clădirii liceului (şcolii), ele fiind lăsate în fişierul personal, la intrarea în şcoală. În cazul plagiatului, elevul riscă să nu mai fie primit la niciuna din marile universităţi din Anglia. Oare câţi părinţi de pe la noi ar fi de acord cu astfel de măsuri?

Art.15, pt.i din statut, se referă la provocarea, instigarea şi participarea la acte de violenţă în unitatea de învăţământ, cât şi în afara acesteia. Prevederea este foarte bine venită dacă ne gândim la episoadele oribile pe care le-am văzut la TV privind bătaia între elevi. Surprinzător pentru mine a fost instigarea venită din partea colegilor de clasă, cât şi pasivitatea de care au dat dovadă cu toţii. În situaţii grave de indisciplină, şcoala nu putea lua nici o măsură reală pentru a opri ceea ce se petrecea, aruncându-şi una alteia elevul indisciplinat. Art.16, pc.4, din prezentul statut, stipulează sancţiunile care pot fi aplicate elevilor în cazul în care faptele s-au petrecut în perimetrul unităţii de învăţământ sau în cazul activităţilor extraşcolare. Pentru fapte petrecute în afara acestui perimetru elevii răspund conform legislaţiei în vigoare.Luând drept criteriu gravitatea faptei comise de elev, sancţiunile care i se pot aplica acestuia sunt: observaţie individuală, mustrare scrisă, retragerea temporară sau definitivă a bursei de merit, a bursei sociale, a bursei profesionale. În cazul săvârşirii unei fapte grave sau deosebit de grave comise de elevii din ciclul superior al liceului şi din învăţământul postliceal, prezentul statut prevede sancţiunea exmatriculării acestora, care poate fi: exmatriculare cu drept de reînscriere în anul următor, în aceeaşi unitate de învăţământ şi în acelaşi an de studiu. Aceeaşi sancţiune se aplică şi în cazul în care elevul a absentat nemotivat cel puţin 40 de ore din totalul orelor de studiu sau cel puţin 30 din totalul orelor la o singură disciplină de studiu, cumulate pe an şcolar. În cazul în care sancţiunea se aplică pentru absenţe nemotivate, elevului trebuie să-i fi fost aplicată anterior sancţiunea preavizului de exmatriculare. Pentru abateri grave, elevilor din ciclul superior al liceului şi din învăţământul postliceal li se poate aplica exmatricularea fără drept de reînscriere în aceeaşi unitate de învăţământ. În cazul unor abateri deosebit de grave, elevilor din cursul superior al liceului şi din învăţământul postliceal se poate aplica sancţiunea exmatriculării din toate unităţile de învăţământ fără drept de reînscriere pentru o perioadă de la 3-5 ani. În toate cele trei situaţii, gravitatea abaterilor este lăsată la aprecierea consiliului profesoral al unităţii de învăţământ, iar în ultimul caz sancţiunea se aplică prin ordin al ministrului educaţiei naţionale, prin care se stabileşte şi durata sancţiunii. Este de remarcat faptul că sancţionarea elevilor sub forma mustrării în faţa colectivului clasei sau a şcolii este interzisă în orice context, observaţia individuală urmând a fi însoţită de consilierea elevului prin care se urmăreşte remedierea comportamentului acestuia, măsură psihopedagogică de apreciat.

Prin statut este instituită şi răspunderea civilă a elevului în cazul în care acesta se face responsabil de deteriorarea sau sustragerea bunurilor unităţii de învăţământ, cât şi a distrugerii sau deteriorării manualelor şcolare primite gratuit, obligaţi fiind în aceste cazuri la suportarea cheltuielilor cauzate prin producerea acestor pagube patrimoniale. Caracterul democratic al statutului este asigurat şi de faptul că statul român garantează drepturi egale de acces la toate nivelurile şi formele de învăţământ preuniversitar şi superior din România, cetăţenilor săi, cât şi cetăţenilor celorlalte state membre ale Uniunii Europene, ai statelor aparţinând spaţiului Economic European, cât şi Confederaţiei Elveţiene. 

Lasă un comentariu