Precizări privind drepturile și obligațiile asiguraților în sistemul asigurărilor sociale de sănătate

Distribuie pe:

La solicitarea mai multor cititori ai cotidianului nostru, ne-am adresat Casei de Asigurări de Sănătate Mureș pentru informații și precizări vizând accesul la pachetul de servicii de bază la care au dreptul asigurații din sistem.

Sediul materiei este Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății - Titlul VIII, Asigurările sociale de sănătate, pachetul de servicii fiind stabilit prin contractul-cadru elaborat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate, avizat de Ministerul Sănătății și aprobat prin Hotărâre a Guvernului.

Potrivit normativului citat, asigurații beneficiază de pachetul de servicii de bază în caz de boală sau de accident, din prima zi de îmbolnăvire sau de la data accidentului și până la vindecare.

Asigurații au principalele drepturi: să aleagă furnizorul de servicii medicale (medicul de familie) și casa de asigurări la care se asigură; să fie înscriși pe lista unui medic de familie pe care îl solicită, dacă îndeplinesc toate condițiile legii, suportând cheltuielile de transport dacă își aleg un medic din altă localitate; să își schimbe medicul de familie ales numai după 6 luni de la data înscrierii pe listele acestuia, cu excepțiile prevăzute de lege; să beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare și dispozitive medicale, în condițiile legii; să efectueze controale profilactice, în condițiile stabilite prin contractul-cadru; să beneficieze de servicii medicale în ambulatorii și în spitale aflate în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate; să beneficieze de servicii medicale de urgență, precum și de unele servicii de asistență stomatologică, de tratament fizioterapeutic și de recuperare, de dispozitive medicale, de îngrijiri medicale la domiciliu, de concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate, potrivit legii.

Pentru a putea beneficia de drepturile enumerate, asigurații sunt obligați: să se înscrie pe lista unui medic de familie; să anunțe medicul de familie ori de câte ori apar modificări în starea lor de sănătate; să se prezinte la controalele profilactice periodice; să anunțe în termen de 15 zile medicul de familie și casa de asigurări asupra modificărilor datelor de identitate sau referitoare la încadrarea lor într-o anumită categorie de asigurați; să respecte cu strictețe tratamentul și indicațiile medicului și să aibă o conduită civilizată față de personalul medico-sanitar; să achite contribuția datorată fondului și suma reprezentând coplata, potrivit prevederilor contractului - cadru; să prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atestă calitatea de asigurat.

Este important de subliniat că, potrivit reglementărilor în vigoare, persoanele care nu fac dovada calității de asigurat beneficiază de servicii medicale numai în cazul urgențelor medico-chirurgicale și al bolilor cu potențial endemo-epidemic și cele prevăzute în Programul național de imunizări, monitorizarea evoluției sarcinii și a lăuzei, unele servicii de planificare familială (art. 223), în cadrul unui pachet minimal de servicii medicale stabilit prin contractul-cadru.

În ce privește serviciile hoteliere pentru persoana care însoțește copilul internat în vârstă de până la 3 ani, precum și pentru însoțitorul persoanei cu handicap grav internate, tarifele aferente acestor servicii sunt suportate de casa de asigurări, dacă medicul consideră necesară prezența însoțitorilor, pentru o perioadă determinată.

Lasă un comentariu