,,Drepturile consumatorilor în era digitală" - o temă dezbătută și la Târgu-Mureș

Cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, marcată pe 15 martie, Universitatea ,,Petru Maior "din Târgu-Mureș, Facultatea de Științe Economice, Juridice și Administrative, Departamentul de Management - Economie a organizat în parteneriat cu ANPC și ASCED, marți, 14 martie, dezbaterea ,,Drepturile consumatorilor în era digitală" - Ediția a II-a.

Doamna conf. univ. dr. Mihaela Kardos, directorul Departamentului de Management - Economie, a răspuns următoarelor întrebări:

- Concret, la ce face referire tema abordată?

- Dezbaterea ,,Drepturile consumatorilor în era digitală" a avut ca scop creșterea gradului de conștientizare a drepturilor de care beneficiază consumatorii, informarea lor corectă și transparentă cu privire la drepturile pe care le au și stimularea acestora de a acționa conform acestor drepturi.

Am avut plăcerea și bucuria ca la această dezbatere să fie prezenți reprezentanți din partea Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Mureș și vreau să le mulțumesc doamnelor Marcela Achim - comisar șef adjunct, Krisztina Bardocz - comisar și Adriana Becleanu - comisar, pentru disponibilitatea de a ne împărtăși din expertiza și experiența bogată pe care o au în domeniul protecției consumatorilor. Suntem la a doua ediție a acestui eveniment și sunt convinsă că vom continua acest parteneriat având în vedere că tema drepturilor consumatorilor este una de real interes pentru studenții noștri, care au astfel ocazia să-și completeze cunoștințele dobândite în cadrul disciplinelor pe care le studiază, cu informații furnizate de specialiști cu o vastă experiență practică.

- Care sunt drepturile consumatorului în era digitală?

- Drepturile consumatorilor la achizițiile online sunt reglementate de OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii. Vânzătorii au obligația de a furniza pe site datele de contact ale firmei și de a afișa toate informațiile despre principalele caracteristici ale produselor și serviciilor comercializate, modalitățile de livrare disponibile și prețul total al acestora. Prin legislație, cumpărătorul dispune de 14 zile în care se poate răzgândi și poate returna produsele achitând taxa de transport fără a fi obligat să motiveze renunțarea la achiziție, iar operatorul economic trebuie să pună la dispoziție, în format electronic, un formular de retragere. Dacă comerciantul furnizează în mod clar informații despre dreptul de retragere din contract, perioada în care se poate returna produsul se prelungește la un an. De asemenea, în conformitate cu legislația Uniunii Europene, consumatorii au dreptul ca bunurile defecte să fie reparate sau înlocuite în termen de doi ani de la cumpărare. Dacă apar probleme în derularea acestor tranzacții, consumatorii trebuie să se adreseze în primul rând agenților economici care au vândut marfa, iar dacă problema nu este soluționată, se pot adresa instituțiilor abilitate în domeniu, așa cum este Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Mureș. Acestea au fost câteva dintre aspectele aduse în discuție la dezbaterea noastră, alături de alte detalii privind cazuri concrete cu care s-au confruntat comisarii de la protecția consumatorilor, iar studenții au fost foarte receptivi la aceste teme.

Momentul ales pentru această dezbatere nu a fost unul întâmplător. Evenimentul a fost organizat cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, care se sărbătorește în fiecare an în data 15 martie, așa cum a fost proclamată și prin Rezoluția nr. 39/248 din 1985 a Adunării Generale a ONU, potrivit căreia drepturile consumatorului sunt de a alege, de a fi informat, de a nu fi înșelat, dreptul de a fi despăgubit și dreptul de asociere, iar consumatorul trebuie protejat de pericolul de a achiziționa produse ce îi pot afecta viața, sănătatea, siguranța.

Pentru marcarea acestei zi, tema propusă în 2017 se referă la construirea unei lumi digitale în care consumatorii să poată avea încredere, având în vedere creșterea rapidă a folosirii internetului, a telefoanelor mobile și a altor tehnologii digitale ca instrumente pentru tranzacții comerciale, ceea ce provoacă multe oportunități, dar poate ridica și probleme pentru consumatorii de astăzi.

- Cum vedeți problema comerțului on-line?

- Comerțul online este într-un proces de creștere accelerată, iar afacerile în mediul virtual, pe lângă avantajele pe care le oferă, cum ar fi timpul redus de acces la produse și servicii aflate la distanță, economii la achiziții, operabilitate non-stop, expune consumatorul unor riscuri noi. În aceste condiții, dezbaterea a fost un bun prilej de a pune în discuție posibile întrebări ale consumatorilor ce pot apărea în momentul achizițiilor online și de a oferi răspunsuri în acord cu legislația in vigoare.

- Cine au fost vizați, în primul rând?

- Evenimentul s-a adresat în mod special studenților, iar din această perspectivă, putem aprecia ca fiind un avantaj în plus faptul că ei se află într-o dublă ipostază: sunt astăzi în principal consumatori, dar sunt și cei care, în viitor, prin activitatea pe care o vor desfășura în unități economice, instituții publice și organizații, vor fi furnizori de produse și servicii, astfel că îi putem considera ca fiind de pe ambele părți ale baricadei.

- Cum apreciați interacțiunea studenților cu invitații evenimentului?

- Studenții noștri participă cu interes la astfel de evenimente în care au posibilitatea de a interacționa cu profesioniști din diferite domenii. De aceea, unul dintre obiectivele activităților pe care le desfășurăm, dincolo de activitatea noastră principală, cea didactică, este de consolidare a relațiilor cu mediul economico-social în care ne desfășurăm activitatea, în acord cu deviza Universității „Petru Maior" din Târgu-Mureș - o universitate pentru comunitate. Căutăm să dezvoltăm parteneriate cu reprezentanți ai mediul de afaceri, cu instituții publice și private, cu învățământul pre-universitar și cu alte universități din comunitatea locală, națională și internațională, astfel încât să le putem oferi studenților noștri oportunitatea de a participa la evenimente și proiecte care fac legătura dintre teorie și practică, pentru dezvoltarea abilităților și competențelor acestora în sensul solicitărilor și provocărilor pieței muncii.

- Aveți și alte proiecte în derulare?

- Avem câteva proiecte pe care urmează să le desfășurăm în acest an și care, de altfel, sunt o constantă a activității noastre. În luna aprilie vom organiza un eveniment în parteneriat cu OTIMMC Târgu-Mureș privind oportunitățile de finanțare și consultanța disponibilă pentru cei care sunt interesați să înceapă o afacere. În luna mai vor avea loc Sesiunea de comunicări științifice a cercurilor științifice studențești și câteva evenimente în colaborare cu licee din județ, concretizate în vizite reciproce. Mai avem în vedere workshop-uri și concursuri studențești în domeniul turismului și al protecției mediului, iar în luna iulie va avea loc Școala de vară BEST International Summer Academy - Boost your Entrepreneurship Skills in Transylvania, ediția a 7-a, cu largă participare internațională. În toamnă, după începerea noului an universitar, vom sărbători printr-o serie de evenimente Săptămâna Internațională a Antreprenoriatului, ediția a 3-a, în care antreprenori de succes din mediul de afaceri mureșean, reprezentanți ai autorităților publice și ai asociaților profesionale le împărtășesc studenților din experiența lor în acest domeniu și îi încurajează în activitatea antreprenorială.

Vreau să subliniez faptul că în activitățile pe care le organizăm în Departamentul de Management - Economie a Facultății de Științe Economice, Juridice și Administrative sunt implicate toate cadrele didactice ale departamentului și vreau să le mulțumesc pentru acest lucru. Ne străduim împreună ca prin activitatea noastră, atât la catedră, cât și prin proiectele pe care le realizăm, să contribuim la dezvoltarea profesională a studenților pe care îi formăm.

Lasă un comentariu