FEMEI DE SUCCES - „Dascălul este asemeni unei lumânări, care se mistuie pe sine pentru a lumina calea altora"

Distribuie pe:

Interlocutor: prof. Gabriela ŞANDRU, director al Şcolii Gimnaziale „Tudor Vladimirescu", Târgu-Mureş

Profesor titular de limba engleză la Şcoala Gimnazială „Tudor Vladimirescu", Tg.-Mureş, din anul 2002, prof. Gabriela ŞANDRU a obţinut gradul didactic I în anul 2014, iar din ianuarie 2017 este directorul acestei instituţii, în urma promovării concursului din toamna anului 2016. Domnia sa şi-a început cariera de cadru didactic în urmă cu 17 ani, la o şcoală generală din oraş, cu un bagaj timid de cunoştinţe metodice, dar cu multă speranţă, dăruire şi încredere: speranţa că va reuşi să schimbe destine, dăruire pentru meseria aleasă şi încredere în forţele proprii, după cum ne declara.

- Stilul dumneavoastră didactic e axat în special pe utilizarea strategiilor didactice activ-participative. Ce presupune o astfel de manieră de predare?

- Cu voinţă, totul e posibil, atât timp cât îţi doreşti acest lucru. De la început mi-am canalizat eforturile spre a-mi face materia înţeleasă şi îndrăgită, conştientă fiind că elevii învaţă mai repede şi mai uşor dacă o fac „din joacă". Copilăria este acea etapă a vieţii în care prevalează ludicul. De aceea, cu o nemărginită sete de cunoaştere, am devorat tot ce apărea nou ca metodică a predării limbii engleze, urmând cursuri şi stagii de prefecţionare, atât în ţară, cât şi în străinătate. Mi-am format un stil didactic, preponderent axat pe utilizarea strategiilor didactice activ-participative. Îmi doresc să îmi implic toţi elevii în sarcinile de lucru date şi în propria învăţare, găsind modalităţi variate de motivare a acestora şi încurajându-le eforturile prin feedback şi întăriri pozitive. Chiar şi după atâţia ani de predare, îmi construiesc lecţiile, zi de zi, cu multă grijă şi cu atenţie la detalii, în special în utilizarea tehnicilor moderne, activ-participative. Îmi place să predau. În spatele uşilor închise este o lume magică în care ideea prinde contur şi schiţa de lecţie prinde formă. Jocul didactic, jocul de rol, clipurile video de pe YouTube, jocurile pe calculator, videoproiectorul, casetofonul, lucrul în perechi / grupe sunt o prezenţă cotidiană la ora de engleză. Dacă le face plăcere, elevii învaţă cu uşurinţă, implicându-se efectiv şi afectiv în propria învăţare, iar retenţia este de lungă durată. Ce altă satisfacţie mi-aş putea dori?

- Aţi fost, timp de zece ani, consilier educativ al Şcolii Gimnaziale ,,Tudor Vladimirescu". Care sunt proiectele pe care le-aţi coordonat din această funcţie?

- Conştientă de rolul meu în formarea personalităţii elevilor, am completat educaţia formală, oferită în cadrul oficial al orelor de curs cu educaţia non-formală, prin activităţile şcolare şi extraşcolare propuse în calitate de consilier educativ al şcolii, funcţie în care am activat timp de zece ani. Am iniţiat şi coordonat o varietate de activităţi, care au contribuit la dezvoltarea armonioasă a personalităţii elevilor: acţiuni de voluntariat, reviste şcolare, serbări, concursuri, spectacole şi festivaluri. Unele dintre acestea se bucură şi azi de succes şi sunt reprezentative pentru şcoala noastră: ,,Sărbătoarea Toamnei" (iniţiată în 2007, în cadrul Festivalului Tudor 20, un proiect de granturi pentru educaţie în valoare de 11.000 euro câştigat de şcoala noastră), ,,Spooktacular Halloween Party" (activitate de promovare a culturii anglo-saxone), Festivalul de iarnă „Winter Festival" (organizat în cadrul Cercului Pedagogic al profesorilor de limba engleză din zona Mureş, al cărui responsabil sunt din anul 2013), ,,Elevii au talent" (ajuns la a V-a ediţie), Concursul judeţean de limba engleză „Vânătoarea de comori - Treasure Hunt " (ajuns la ediţia

a IV-a), Olimpiadele K (un proiect de educaţie extraşcolară, care a adus şcolii 22.000 euro prin premiile câştigate în 2016), „Shoe-Box - Cadoul din cutia de pantofi " (activitate de voluntariat) şi multe altele.

- Care ar fi secretul succesului, în opinia dumneavoastră?

- Dascălul este asemeni unei lumânări, care se mistuie pe sine pentru a lumina calea altora. Şi o face în fiecare zi, picurând cu încăpăţânare şi perseverenţă din resursele şi cunoştinţele sale, asemeni picăturii de apă care sculptează piatra, nu prin forţă, ci prin insistenţă. Când am ales să devin dascăl am fost conştientă că vor urma sacrificii pe care eram mai mult sau mai puţin pregătită să mi le asum. Dar mi le-am asumat oricum, conştientă de menirea mea: dascălul transmite cunoştinţe, educă spirite, formează caractere şi influenţează destine. Succesul meu îl văd realizat, în primul rând, în izbânda discipolilor mei care fac faţă provocărilor, atât la nivel local, cât şi naţional, prin numeroasele premii obţinute la concursurile de limba engleză din ţară sau chiar internaţional, mulţi dintre elevii mei alegând să urmeze universităţi şi cariere în străinătate.

Mă consider o persoană norocoasă pentru că am făcut din pasiunea mea un job şi pentru că lucrez într-o şcoală în care, copii şi dascăli deopotrivă, au înţeles că sunt o mare familie, „familia de dimineaţă", aşa cum îmi place să o numesc. Mă consider o persoană norocoasă pentru că, în plan personal, am o familie iubitoare şi o fiică ce mă face mândră în fiecare zi, dezvoltându-se într-un OM frumos.

Mă consider o persoană norocoasă pentru că sunt o fire puternică, volitivă şi răspund cu mult curaj provocărilor. Şcoala îmi ocupă mare parte din viaţă, dar ceea ce fac îmi place şi asta îmi oferă satisfacţie. „Nimic nu se poate numi «muncă», cu excepţia situaţiei în care ţi-ai fi dorit să faci altceva." (James M. Barrie)

- Ce vă propuneţi pentru perioada următoare?

- Planurile mele de viitor gravitează în jurul aceluiaşi ideal - de a-mi face bine meseria. Îmi doresc să fiu un bun profesor pentru elevii mei, un partener al acestora în relaţia cu propria lor învăţare. Îmi doresc să fiu un bun colaborator şi mentor pentru colegii mei. Îmi doresc să continuăm proiectele educaţionale şi de voluntariat propuse şi să ne implicăm în proiecte noi, acestea contribuind în mare măsură la educaţia non-formală, complementară a elevilor, dezvoltându-le armonios personalitatea. Îmi doresc să facem din Şcoala Gimnazială „Tudor Vladimirescu" un etalon al învăţământului mureşean, un spaţiu multicultural al cooperării şi colaborării, în care fiecare elev să se simtă valorizat. Am făcut deja paşi în acest sens, dovadă şi calificativul maxim acordat la toate cele şapte domenii supuse inspecţiei generale derulate în şcoală în perioada 27 februarie - 7 martie. Apreciem că recomandările primite ne vor ajuta să ne atingem obiectivele.

 

Lasă un comentariu