Lipsă de solidaritate politică pentru susţinerea Aeroportului „Transilvania"

Distribuie pe:

Am susţinut ca prefect, apoi ca senator şi azi ca deputat proiectele privind dezvoltarea Aeroportului „Transilvania" din judeţul Mureş. Am pledat pentru această cauză dreaptă care, din păcate, nu a fost susţinută politic şi la nivel naţional, rămânând un subiect marginal subsecvent arealului patriotismului local.

La o interpelare adresată Ministerului Transporturilor, în anul 2013, pe tema aeroportului, mi s-a răspuns pompos, dar demagogic, invocându-se misiunea ministerului „de a sprijini dezvoltarea unui sistem de transport integrat care să servească în mod eficient şi echitabil oamenilor şi economiei din România, protejând în acelaşi timp mediul, pentru o dezvoltare durabilă în cadrul Uniunii Europene". Bla, bla…

Aeroportul Internaţional „Transilvania" Târgu-Mureş nu era, de fapt, cuprins în Reţeaua Trans - Europeană de Transport (TEN-T) din cauza faptului că, chipurile, nu îndeplinea criteriile pentru includerea într-una din cele două componente ale Reţelei TEN-T, respectiv Reţeaua Centrală sau Reţeaua Globală. La data respectivă, Regulamentul European referitor la viitoarea Reţea TEN-T se afla în faza finală de aprobare la nivelul instituţiilor europene. Evident, nici nu a mai fost cuprins în această reţea, nefiind susţinut în primul rând politic, dar fiind, totodată, prost administrat. Prin raportare la celelalte două aeroporturi cu care se află în competiţie directă - Cluj şi Sibiu - Aeroportul „Transilvania" este cel care a fost desconsiderat şi dezavantajat, întrucât celelalte două aeroporturi au beneficiat de importante investiţii susţinute de la bugetul de stat sau din fonduri europene. E drept, este şi vina Consiliului Judeţean Mureş, ca acţionar unic, care, din păcate, s-a mărginit să administreze criza aeroportului, fără a avea vreo viziune coerentă, strategică şi fără a asuma un plan pragmatic privind dezvoltarea acestuia.

Revenind asupra interpelărilor anterioare, am solicitat de curând, din nou, Ministerului Transporturilor să clarifice viziunea strategică, asumată în temeiul Master Planului General de Transport al României, privind susţinerea aeroporturilor din centrul ţării. Am aflat astfel că Aeroportul „Transilvania" din Târgu-Mureş a obţinut un punctaj în urma rulării Modelului Naţional de Transport de 44,98 puncte şi face parte din a doua perioadă de finanţare, cu o perioadă de implementare a proiectului cuprinsă între 2021-2024 şi o valoare estimată de 50,04 milioane de euro, fără TVA. Adică, se află pe locul trei, după Aeroportul „Avram Iancu" din Cluj-Napoca, aeroport care va intra în finanţare în prima etapă (2016-2018), la o valoare estimată de 125,32 milioane de euro şi după Aeroportul Sibiu, care va intra în finanţare tot în prima perioadă, la o valoare estimată de 38,35 milioane de euro, fără TVA.

Iată, aşadar, cum lobby-ul politic face decisiv diferenţa… Din păcate, deşi judeţul Mureş a fost reprezentat politic la guvernare prin miniştri, deţinând anterior chiar portofoliul de viceprim-ministru, preocupările acestora s-au concretizat prioritar prin revendicări de natură etnică şi nu economică, aşa cum s-ar fi cuvenit, adică spre beneficiul tuturor locuitorilor judeţului Mureş. Acum, asistăm la roadele iresponsabilităţii şi lipsei de solidaritate politică mureşeană, veghind cu supărare un aeroport închis şi sperând că nu va sucomba definitiv, până prin 2021, când ar trebui să beneficieze de promisele finanţări.

Lasă un comentariu