„Autonomia teritorială pe criterii etnice nu este un deziderat, nu este posibilă Şi nu este benefică nici pentru noi, nici pentru concetăţenii maghiari"! (I)

Distribuie pe:

(Din concluziile Adunării reprezentanţilor comunităţilor româneşti din judeţele Covasna, Harghita şi Mureş de la Odorheiu-Secuiesc)

• Guvernanţii trebuie să înţeleagă că, „dacă biserica moare, dacă şcoala moare, comunitatea moare acolo"

De ce nu avem parlamentar român în Harghita? „Din două motive: a fost o încrâncenare între partidele româneşti şi lumea nu s-a prezentat la vot".

În municipiul Odorheiu-Secuiesc a avut loc, sâmbătă, Adunarea reprezentanţilor comunităţilor româneşti din judeţele Covasna, Harghita şi Mureş. În cadrul întâlnirii, organizată de Forumul Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş (FCRCHM), cu sprijinul Episcopiei Ortodoxe a Covasnei şi Harghitei şi al Instituţiei Prefectului din cele trei judeţe, au fost dezbătute principalele aspecte privind starea comunităţii româneşti din judeţele Covasna, Harghita şi Mureş. De asemenea, reprezentanţii comunităţii româneşti au adoptat o „Rezoluţie privind normalizarea convieţuirii interetnice din judeţele Covasna, Harghita şi Mureş, adresată reprezentanţilor societăţii civile şi liderilor formaţiunilor politice maghiare din România". Această rezoluţie reflectă poziţia comunităţilor româneşti din cele trei judeţe faţă de iniţiativa legislativă privind Statutul de autonomie al aşa-zisului „Ţinut secuiesc". Rezoluţia a fost transmisă, spre ştiinţă, Guvernului, Parlamentului şi Preşedinţiei României.

În deschiderea lucrărilor, preşedintele FCRCHM, prof. univ. dr. Ioan Sabău-Pop, care a fost şi moderatorul dezbaterilor, a explicat că a iniţiat această întâlnire la Odorheiu-Secuiesc şi pentru a transmite un mesaj comunităţii româneşti din această zonă, şi anume „că ştim de ei şi că, cel puţin simbolic, cel puţin sufleteşte, suntem alături de domniile lor".

Preasfinţitul Andrei Moldovan, episcopul ortodox al Covasnei şi Harghitei, a binecuvântat întâlnirea şi a transmis un mesaj în care îndeamnă la o bună convieţuire pe aceste meleaguri. „Mesajul meu ar fi următorul: pacea şi buna învoire între oameni ar trebui să se desăvârşească. Trăim pe aceste plaiuri ale binecuvântatei ţări, într-un climat pluriconfesional, dacă doriţi multiconfesional. (…) Ar trebui să trăim cu Dumnezeu, prin Dumnezeu, ca să dăm dovadă că suntem fii ai Tatălui Celui Preaînalt. (…) Singura poruncă pe care Domnul Iisus a lăsat-o omenirii este pacea şi buna învoire. (…) În orice colţ al Episcopiei noastre ne îndreptăm avem un climat multiconfesional, plurietnic, dar, în acelaşi timp, o convieţuire frăţească", a spus episcopul Covasnei şi Harghitei.

• Autonomia administrativă secuiască a fost anulată de Guvernul de la Budapesta, moment trecut sub tăcere de către istoricii şi liderii maghiari, de ieri şi de astăzi

Într-un scurt excurs istoric, prof. dr. Ioan Lăcătuşu a afirmat că modelul de autonomie propus de liderii maghiari, pentru localităţile din aşa-zisul „Ţinut secuiesc", nu este viabil, deoarece nu a existat niciodată în această formă. În istorie, scaunele secuieşti au avut atâta autonomie câtă au avut şi scaunele săseşti şi celelalte comitate din Transilvania. Scaunele secuieşti se aflau în perioada voievodatului sub supravegherea şi controlul comitelui secuilor, reprezentant al puterii centrale. El era numit de rege, mai întâi dintre magnaţii din Ungaria, apoi din Transilvania, dar niciodată dintre secui. Aşadar, din perspectivă istorică, secuii n-au avut niciodată comiţi (prefecţi) secui, parlament secuiesc, alte structuri politice statale. Au avut, ca şi azi, autonomie locală în cadrul „scaunelor, dar niciodată autonomie faţă de statul ungar şi, respectiv, habsburgic".

Apoi, în timpul reformelor iosefine, menite a îmbunătăţi mecanismul administraţiei locale, scaunele secuieşti sunt desfiinţate în 1784. Astfel, autonomia administrativă secuiască a cunoscut un proces de dizolvare succesivă, încheiat în 1876, când autonomia secuiască a fost anulată de către Guvernul de la Budapesta, moment trecut sub tăcere de către istoricii şi liderii maghiari, de ieri şi de astăzi. Autonomia pe criteriu etnic este promovată în esenţă prin exagerarea libertăţilor secuilor din epoca medievală şi ca fals argument pentru cultivarea unei atitudini antiromâneşti.

Printre altele, Ioan Lăcătuşu a observat că acţiunile şi demersurile segregaţioniste făţişe, printre care şi „referendumul" pentru autonomia aşa-zisului Ţinut secuiesc au început să apară după intrarea în vigoare a modificărilor la Codul Penal privind infracţiunea de „Acţiuni împotriva ordinii constituţionale". S-a ajuns astfel la situaţia în care, deşi Constituţia României impune, în mod imperativ, interzicerea prin lege a faptelor de defăimare a ţării şi a naţiunii, îndemnul la război de agresiune, la ură naţională, rasială, de clasă sau religioasă, incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la violenţă publică, să nu mai existe în legislaţia în vigoare dispoziţii legale care să asigure aplicarea şi respectarea acestor dispoziţii constituţionale clare şi imperative, nici sub aspect preventiv, nici punitiv.

„Autonomia teritorială pe criterii etnice nu este un deziderat, nu este posibilă şi nu este benefică nici pentru noi, nici pentru concetăţenii maghiari. La împlinirea a 100 de ani de la Marea Unire, şansa noastră este convieţuirea: noi să ne realizăm problemele pe care le avem scadente privind dăinuirea noastră românească, iar concetăţenii noştri să-şi realizeze, pe cale democratică, dezideratele lor, fără autonomie", a concluzionat dr. Ioan Lăcătuşu.

• Prefectul de Harghita a atras atenţia liderilor maghiari că orice acţiune de boicotare a evenimentelor organizate cu ocazia Centenarului Marii Uniri înseamnă încălcarea legii!

La rândul său, prefectul judeţului Harghita, Adrian Jean Andrei, a arătat că s-a implicat în organizarea acestei Adunări a reprezentanţilor comunităţilor româneşti din cele trei judeţe la Odorheiu-Secuiesc pentru că „trebuie să dăm un mesaj comunităţii româneşti, dar şi celorlalte comunităţi, despre acţiunile noastre, despre principiile, despre ceea ce este în gândul şi sufletele noastre".

Acesta a punctat şi faptul că cele 45 de memorandumuri pentru autonomie, adoptate în Harghita, au fost anulate de către instanţă. „Practic, au fost anulate actele administrative prin care au fost adoptate aceste demersuri. (…) Noi, prefecţii din cele trei judeţe, suntem şi ai românilor, şi ai maghiarilor, însă cu respectarea României şi a statului român".

Prefectul judeţului Harghita a mai spus că „astăzi se împlinesc 10 ani de la aderarea României la Uniunea Europeană. Vorbim foarte mult despre o Europă unită, despre cetăţeni europeni, despre unitate în diversitate. Ar trebui să se gândească şi alţii la aceste lucruri, pentru că nu mai este admisibil să nu mai fii cetăţean european prin modul de comportare pe care îl ai la un moment dat. Respectăm unitatea în diversitate, dar cu respectarea legii şi, în primul rând, a principiilor europene. Nu pot exista acţiuni de destabilizare, nu pot exista acţiuni care să contravină principiilor europene".

Adrian Jean Andrei a făcut şi un apel la „maturitatea liderilor maghiari", în sensul că se apropie Centenarul Marii Uniri, iar orice acţiune de boicotare a acestui eveniment înseamnă încălcarea legii. „Vorbim foarte mult de Centenarul Marii Uniri de anul viitor. Se fac pregătiri. Sigur, şi în judeţul Harghita va fi sărbătorit cum trebuie. Însă fac apel la maturitatea liderilor maghiari. Această sărbătoare naţională este aprobată prin lege. Orice acţiune de destabilizare, de boicotare (…) înseamnă încălcarea legii. Dar sunt convins că liderii maghiari au maturitatea necesară să vadă aceste lucruri", a precizat Adrian Jean Andrei.

„Indiferent de furtunile politice (…), scopul nostru trebuie orientat spre relaţii interetnice, în dialog, în primul rând, pentru o convieţuire paşnică, pentru o dezvoltare economico-socială în egală măsură pentru toţi cetăţenii din cele trei judeţe", a mai spus prefectul judeţului Harghita.

• Consiliile locale din Covasna au adoptat hotărâri cu depăşirea competenţelor legale

Prefectul de Covasna, Sebastian Cucu, a oferit o sinteză a argumentelor exprimate în faţa instanţelor de judecată privind nelegalitatea hotărârilor adoptate de unele consilii locale din Covasna, având ca obiect crearea unei regiuni administrative autonome denumite „Ţinutul secuiesc", din care am reţinut:

„Consiliile locale au adoptat hotărâri cu depăşirea competenţei oferite de lege, întrucât acestea nu au dreptul de a adopta petiţii şi nicio prevedere legală în vigoare nu stabileşte atribuţii pentru consiliul local în materia organizării administraţiei naţionale, organizarea administrativ-teritorială a statului sau stabilirea limbii oficiale pe teritoriul statului. Mai exact, consiliul local nu are abilitatea legală şi constituţională de a solicita Parlamentului sau Guvernului crearea unor unităţi administrativ-teritoriale, conferirea unor statute speciale sau autonome unor asemenea regiuni ori stabilirea limbii oficiale în diferite unităţi administrativ-teritoriale.

Un act administrativ care aprobă astfel de solicitări nu poate fi analizat decât din perspectiva unei grave încălcări a competenţei materiale şi teritoriale a autorităţii administraţiei publice în cauză, care, prin acest demers profund nelegal şi neconstituţional, imixtionează în activitatea autorităţilor statale naţionale, responsabile potrivit legii cu gestionarea domeniilor de referinţă".

• „A face politică naţională este, pe anumite dimensiuni, la limita legii în România"

După ce a semnalat existenţa relaţiei coordonate UDMR - Ungaria - FUEN (Uniunea Federativă a Naţionalităţilor Europene) prin care se încearcă implementarea geopoliticii statului ungar în perimetrul ocupat astăzi de statele succesoare ale fostului imperiu austro-ungar, Ovidiu Solomon, cercetător al Centrului European de Studii în Probleme Etnice al Academiei Române, a conchis, afirmând că, „plecând de la Raportul comisiei parlamentare din 1991, vom observa o diminuare acută a potenţialului comunităţilor româneşti de a-şi afirma identitatea. Căderea regimului comunist, în loc să declanşeze o unitate de voinţă în vederea protejării valorilor naţionale, mai ales înăuntrul comunităţilor româneşti defavorizate, în mod paradoxal, este caracterizată printr-un tot mai ofensiv dezinteres în această direcţie, în special la nivel instituţional. Semnele clare ale unui stat slab. A gândi în termeni naţionali, a face politică naţională este, astăzi, pe anumite dimensiuni, la limita legii în România.

În acest context, aşteptările comunităţii româneşti din Harghita-Covasna, privind reintrarea în normal a climatului interetnic, au scăzut treptat direct proporţional cu preocuparea statului român de a le proteja identitatea. Odată cu prăbuşirea statului român în zonă, putem spune că poten-ţialul acestora de a-şi afirma identitatea a scăzut simţitor".

• „Nu cred că există partid parlamentar românesc care să accepte ca articolul 1 din Constituţie să fie schimbat!"

„Naţional, suveran, independent, unitar şi indivizibil. Până când aşa este denumit statul român în articolul 1 din Constituţie, noi trebuie să fim cu toţii conştienţi, indiferent de naţionalitate, că aceste lucruri nu se pot schimba prea uşor, chiar dacă urmează să scoată în acest mandat şi o anume revizuire a Constituţiei, a spus senatorul de Covasna Gheorghe Baciu. Nu cred că există partid parlamentar românesc care să accepte ca articolul 1 din Constituţie să fie schimbat. Şi noi vom fi acolo şi vom ţine ca aceste deziderate să nu fie schimbate, şi România să trăiască în pace şi în linişte cu toate naţionalităţile conlocuitoare şi pe viitor.

Avem în aceste judeţe oameni care s-au implicat de la bun început în acest forum şi sunt aici, îi cunoaştem fiecare, şi ei, de multe ori, după ce noi plecăm, rămân singuri şi duc jugul mai departe, întocmesc materiale, ne cheamă la acţiuni şi trebuie să fim lângă ei cât mai des. În rolul meu de parlamentar din judeţul Covasna, vă promit tuturor celor interesaţi şi credeţi că vă pot fi sprijin, să ducem acolo, în Parlament, cuvântul dvs. şi să veghem şi noi, alături de paznicii Constituţiei, care sunt prefecţii din cele trei judeţe, să veghem şi noi ca această Constituţie să fie respectată nu numai de noi, cei cu bune intenţii, ci şi de aceia care din când în când se mai aventurează pe tărâm politic şi le trec prin gând fel de fel de idei năstruşnice".

(va urma)

Lasă un comentariu