Morala și legile creștine

Distribuie pe:

Televiziunile comerciale ne oferă zilnic lecții de morală prin diverși prezentatori și invitați, care mai de care mai sfătoși, afișând o plăcere deosebită în pronunțarea unor acuzații la adresa celor care încalcă principiile morale. Ce este mai sfidător: faptul că politicieni condamnați de legea civilă vin și ne dau lecții de bună purtare! Nu pot înțelege cum de este posibil să ne conducă destinele politice, să propună legi, un condamnat la închisoare cu suspendare, un cercetat penal care să vină în fața națiunii cu propuneri legislative. Asemenea paradoxuri cred că numai la noi se pot petrece. De pildă, un tânăr angajat subofițer la o unitate de intervenție este prins de un polițist, ascuns în boscheți, că a condus sub influența băuturilor alcoolice. Tânărul declară că a consumat o sticlă de bere. I se întocmește un dosar penal și judecătorul îl condamnă la 6 luni de închisoare cu suspendare. A doua zi după pronunțarea sentinței, chiar dacă tânărul respectiv nu a avut nicio abatere disciplinară la locul de muncă, fapta petrecându-se în timpul liber, este pus pe liber, i se desface contractul de muncă. Pe de altă parte, un politician uns cu fel de fel de alifii, condamnat la doi ani cu suspendare, continuă să bulverseze viața politică din România, prin decizii capabile să provoace crize de tot felul... Ce fel de încredere mai poți avea într-o justiție în care procurorii se bălăcăresc între ei și întocmesc dosare de acuzare la comandă, iar judecătorii dau sentințe preferențiale? În România democrată, cu o „revoluție" furată de haite de politruci, a devenit o modă șantajul și loviturile sub centură. Dacă un fost președinte al României a declarat, în fapt de seară, că România este un stat mafiot, ce fel de morală mai ștepți de la cei care primesc solde uriașe și privilegii neîntâlnite în alte țări civilizate?

Corupția la noi în țară începe de la copilul cu țâța în gură, când mămicile se duc cu mici atenții la educatoarele de la creșă, apoi cu flori pentru doamna învățătoare să-i scoată pe Gigel și Mărioara premianți în clasele I-IV, iar în ciclul gimnazial și liceal meditații la română și matematică, chiar cu profesorul care predă la clasă…

Potrivit Dicționarului Explicativ al Limbii Române, morala este ansamblul normelor de conviețuire, de comportare a oamenilor unii față de alții și față de colectivitate, și a căror încălcare nu este sancționată de lege, ci de opinia publică. Este adevărat că în democrație opina publică are libertatea de a sancționa orice abatere de la principiile morale, dar cu respectarea deontologiei profesionale care presupune o documentare riguroasă înainte de a arunca piatra într-o persoană sau instituție.

Cel mai dureros lucru este atunci când este atacată Biserica Națională, când diferiți sectari ajunși în mass-media, într-o televiziune profilată pe șantaj dovedit, caută, profită de orice păcat al slujitorilor sfintelor altare și lovesc, indirect, în Ortodoxie. Biserica Ortodoxă este capabilă să-și facă ordine în rândul slujitorilor, prin respectarea poruncilor morale și a celor civile. Partea cea mai însemnată a Vechiului Testament este cuprinsă în Legea mozaică, o lege care cuprinde cele zece porunci dumnezeiești - Decalogul - descoperite de Dumnezeu lui Moise, pe muntele Sinai (Ieșire 20). Poruncile au fost scrise de Însuși Dumnezeu, pe două table de piatră. Prima tablă cuprinde cele dintâi patru porunci despre datoriile către Dumnezeu, iar a doua tablă cuprinde celelalte șase porunci, despre datoriile față de aproapele. Lega morală a Vechiului Testament începe cu Dumnezeu și cu datoria de a-L iubi și se încheie cu pofta cea rea a inimii și cu datoria de a nu o lăsa să prindă stăpânire în om. Decalogul este cea dintâi lege scrisă a Vechiului Testament și, totodată, cea mai înaltă lege morală dată până la Domnul nostru Iisus Hristos.

Pentru tâlcuirea celor 10 porunci este nevoie să cunoaștem legea morală a Noului Testament. „N-am venit să stric legea, ci să o împlinesc" (Matei 5,17). Legea Noului Testament, prin jertfa Mântuitorului de pe Cruce, a adus omenirii mântuirea, pe care legea Vechiului Testament numai a pregătit-o. Această lege aduce porunca dragostei celei mai desăvârșite, care cuprinde pe toți oameni, fără niciun fel de deosebire: „Căci dacă iubiți pe cei ce vă iubesc, ce răsplată veți avea? Au nu fac vameșii același lucru? Și dacă îmbrățișați numai pe frații voștri, ce faceți mai mult? Au nu fac și neamurile același lucru? Fiți, dar, voi desăvârșiți, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârșit este."

Cuprinsul legii Noului Testament îl arată Mântuitorul când spune „Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău și cu tot cugetul tău." Aceasta este marea și întâia poruncă. Iar a doua „Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți. În aceste două porunci se cuprind toată Legea și Proorocii" (Matei 22,37-40). Același lucru îl spune Mântuitorul și cu alte cuvinte „Toate câte voiți să vă facă oamenii, asemenea și voi faceți lor, că aceasta este Legea și Proorocii. (Matei7,12)

Am amintit despre legile morale dumnezeiești, prin care Dumnezeu Și-a făcut în chip direct cunoscută voia Sa omului, ca îndreptar pentru cugetele și faptele lui. Pe lângă aceste legi, Biserica Ortodoxă Română este capabilă să-și conducă credincioșii și slujitorii prin legi omenești, care se împart în legi bisericești și legi civile și nu are nevoie de televiziuni sau publicații de scandal pornite să provoace tulburare în rândul credincioșilor. În mod sigur, dacă cineva este vinovat de încălcarea acestor legi va fi sancționat potrivit canoanelor bisericești.

Lasă un comentariu