Amenajarea pârâului Pocloș și soluțiile privind criza parcărilor din Târgu-Mureș

Interlocutor: ing. Cristian BRATANOVICI - director al Administrației Bazinale de Apă Mureș

- Administrația Bazinală de Apă Mureș (ABA Mureș) realizează, pe tot parcursul anului, lucrări de igienizare/decolmatare a pârâului Pocloș, din Târgu-Mureș? În ce stadiu sunt acum?

- Conform Ordonanței 21/2002 privind gospodărirea localităților urbane și rurale, atribuțiile privind igienizarea cursurilor de apă revin Consiliilor locale. Deși administrațiile publice locale răspund de salubrizarea cursurilor de apă și de malurile acestora, pentru ABA Mureș, e important ca orașul Târgu-Mureș să nu aibă de suferit. Noi suntem deschiși la o comunicare mai bună și la o colaborare cu instituțiile abilitate.

Igienizarea și decolmatarea pârâului Pocloș are loc periodic, de ani de zile. Vom continua într-un mod la fel de profesionist și de acum înainte. Începem primăvara și continuăm pe tot parcursul anului. Cu toate că e discutabil în sarcina cui sunt atribuite aceste lucrări, ni le asumăm și le realizăm întotdeauna. Apelăm și colaborăm cu Penitenciarul Târgu-Mureș și cu voluntari și încercăm să redăm un aspect corespunzător și din punct de vedere estetic al Pocloșului. Cu un singur amendament, vizavi de sprijinul pe care ar trebui să ni-l acorde Primăria Târgu-Mureș. Eu nu pun în balanță colaborarea dar, în acest an, s-a depășit oarecum limita decenței. Avem toate mijloacele de transport monitorizate, deși respectăm legea, plătim autorizațiile, dar consider că e puțin exagerat. Aș fi vrut ca Primăria Târgu-Mureș să ne acorde un suport măcar pentru a depozita materialele din depuneri, care rezultă din igienizări/decolmatări și aveam un loc, pe str. Budiului, aproape de cariera fostei fabrici de cărămidă, unde le depozitam anual, iar primăvara următoare le sistematizam, după ce eliminau apa. Acum, modificându-se și structura executivului din cadrul Primăriei, am discutat cu domnii viceprimari să ne asigure o depozitare temporară în acel spațiu, urmând ca noi, în primăvara anului viitor, să le sistematizăm și, astfel, transportul ar fi mai ușor. Consider că ar fi un efect benefic pentru tot orașul. Pe parcursul unui an, valoarea lucrărilor de igienizare/decolmatare a pârâului Pocloș este de 80 - 90 000 de lei, fiind cuprinse în Programul nostru de gospodărire a apelor.

- Ce ne puteți spune despre podul de pe Strada Secerei?

- În ceea ce privește incidentul cu macaraua care a căzut în cursul apei, (preferăm să îi spunem așa, nu accident cum îi spun unii) de la podul peste Pocloș, de pe Strada Secerei, am inițiat discuțiile cu Primăria și am convenit că, fiind domeniu public, Primăria Târgu-Mureș va face investiția în reabilitarea podului, în consolidarea sa, conform noii legislații în vigoare, urmând ca, ulterior, instanța să decidă culpabilitatea fiecărei părți, respectiv dacă aceasta aparține „Apelor Române" sau Primăriei Târgu-Mureș.

Au fost unele neconcordanțe la realizarea consolelor podului și a trotuarelor, de la formă betonată, la formă cu pavele. Și Primăria a avut intervenții pe structura podului, fără să notifice în prealabil „Apele Române". În acest context s-a produs acel incident, pentru că noi, anual, coborâm cu macaraua un utilaj (ifron), cu care ne adunam toate materialele aluvionare din urma igienizării pe cursul de apă, fără incidente notabile.

- Care este valoarea investiției, a lucrărilor de refacere a podului?

- Nu vă pot da o valoare estimativă. Undeva la 500 mii de lei. Nu e însă varianta finală. Instanța va fi însă cea care va decide gradul de vinovăție al fiecărei instituții. Important este însă să redăm traficului acel pod pentru că există acum o mică strangulație, producând inconveniente locuitorilor din zona respectivă.

- Pe lângă igienizare, ce alte investiții au fost făcute?

- În ceea ce privește reamenajarea Pocloșului între podul de pe Bulevardul 1 Decembrie și cel de la strada Livezeni, porțiunea a fost amenajată cu dale de beton înainte de anul 1989, prin muncă voluntară. Astfel, nu putem avea pretenția ca respectivii voluntari să fi realizat construcții de lungă durată, ca și cele hidrotehnice. De aproximativ cinci ani refacem tronsoanele, în funcție de bugetele pe care le-am avut. În acest an, vor fi doar lucrări de cosmetizare: avem de închis niște rampe tehnologice, care ne facilitează accesul utilajelor în albia Pocloșului. Încercăm să asigurăm o rampă de acces la două poduri, pentru a crea un spațiu de manevră al utilajelor pentru lucrările de igienizări și decolmatări. Am refăcut atât talvegul (fundul apei), am pus o rigolă centrală pentru a capta apele la debit scăzut. Se concentrează astfel tot debitul pârâului Pocloș într-o secțiune mult mai mică, ceea ce împiedică apariția mirosurilor insalubre, care, în mod tradițional, erau prezente pe timpul verii. Mai mult, odată ce am realizat consolidarea între talveg și taluz (mal), am blocat și toate canalizările neautorizate existente, eliminând astfel și celălalt potențial factor de insalubritate a pârâului Pocloș. Am ales o soluție tehnică - zidării de piatră - încât să creem, cât de cât, un mediu prietenos cu natura. De asemenea, am combinat taluze de zidărie cu piatră, cu taluze de iarbă. Consider că aspectul, așa cum l-am propus, este conform unui sistem occidental. Comparația poate fi cu canalele din Amsterdam. Aproape am reușit. Valoarea lucrărilor de reamenajare a pârâului Pocloș în cei patru - cinci ani este de aproximativ 900.000 - 1 milion de euro. Finanțarea s-a asigurat din surse proprii ale „Apelor Române".

- În condițiile în care orașul se confruntă cu o oarecare criză în ceea ce privește parcările, ce soluții propuneți?

- Primăria vine cu idei ambițioase, însă greu realizabile pentru că investiția Administrației Bazinale de Apă Mureș este în curs de finalizare, deci nu mai putem modifica soluțiile cu acele casete sau să spargem talvegul, să coborăm mai jos, să deviem practic subteran, sub nivelul actual al debitului. Astfel, ideea de la care pornim e să ne adaptăm la condițiile existente, care sunt făcute și așa vor rămâne. Putem accepta însă și suntem deschiși la o colaborare cu Primăria privind crearea de locuri de agrement, piste de biciclete, dar oarecum adaptate la condițiile existente, repectiv amenajări în console: paralel cu cursul de apă, pe un mal și pe celălalt, trebuie realizate niște console cât să permită plimbarea cu bicicleta. Se pot face și structuri ușoare metalice, care să susțină respectivele console. Sunt convins că vom găsi variantele optime de comunicare, prin care să asigurăm locuri de agrement (respectiv băncuțe și iluminat ornamental) și cred că toată zona din cartierul Tudor ar putea beneficia de o oază de verdeață și de potențial de recreere.

Vizavi de celelalte tronsoane, există un studiu de fezabilitate cu acoperirea Pocloșului, care a fost analizat, comentat, discutat. Soluția nu e clară nici din punctul nostru de vedere, de gospodari ai apelor, așa că nu putem cere să ajungem la un asentiment și cu Primăria Târgu-Mureș. Părerea pur tehnică referitoare la amenajarea Pocloșului am încercat și am și reușit, într-o primă fază, să o discutăm cu firme acreditate din partea Primăriei Târgu-Mureș, pentru a găsi formule viabile. Am și demonstrat că se poate la canalul turbinei, vizavi de stăvilarul de priză numărul 1, unde am realizat o astfel de parcare, care are 14 m/14 m, infrastructura fiind din beton și asfalt. Pe acea suprafață pot fi parcate 12 mașini. Este un model ce s-ar putea aplica și pe Pocloș, în zonele din cartierul Tudor, în special cele aglomerate (de exemplu Piața Dacia), dacă am asigura accesul alternativ de pe o bandă sau alta de circulație, respectiv malul drept și malul stâng. Pe fiecare sens există o bandă pentru circulația mașinilor și una pentru parcarea acestora. Dacă am muta alternativ aceste parcări, cu accesul în stânga, am putea asigura două benzi pe ambele sensuri și să facem acea cale de rulare rapidă, paralel cu Pocloșul (de la Bulevardul 1 Decembrie până la sediul Finanțelor publice-BCR), cu amendamentul ca între acele componente sau parcări să existe un spațiu unde să poată fi coborât un utilaj care să intervină în caz de intemperii și situații de urgență. Structura metalică are avantajul de a nu obtura decât o mică parte din secțiune, respectiv a debitului în caz de ape mari și cred că ar rezolva problema spațiilor de parcare. De la sediul Finanțelor publice-BCR până în zona străzii Libertății, am putea realiza ori aceleași module ori unele mai mari, care să ne permită să mutăm toate locurile de parcare din zona centrală. Din câte îmi amintesc, zona aceea are aproximativ 1400 de metri, ceea ce înseamnă practic 1200 de locuri de parcare, matematic vorbind. Am propus această soluție Primăriei Târgu-Mureș și consider că ar fi cazul să încetăm conflictul mediatic, să comunicăm mai mult și să facem totuși ceva pentru punerea în aplicare. Nu e greu de realizat.

- Cărei instituții i-ar reveni sarcina de a suporta investiția?

- Dacă e domeniu public, Primăriei Tg.-Mureș. Asta nu înseamnă însă că nu suntem dispuși să ajutăm și noi, într-o formă sau alta. La urma urmei, rămâne municipiului. Vă reamintesc și că amenajarea râului Mureș a fost făcută tot de Administrația Bazinală de Apă Mureș. Aici trăim, aici e sediul instituției noastre și ne pasă. Asta înseamnă că suntem deschiși la preocupările și frământările locuitorilor și a celor care tranzitează/vizitează municipiul Târgu-Mureș.

 

 

Lasă un comentariu