LA CASA IANCULUI ,,Aviația română în timpul bătăliilor din vara anului 2017".

Foarte interesant acest titlul sub care s-a desfășurat activitatea de miercuri, 6.09.2017, la ,,Casa Iancului "din Tg.-Mureș. Lector a fost de această dată domnul ec.IOAN BERȚA, Președintele Societății Cultural-Patriotice ,,Avram Iancu". Prelegerea Domniei sale s-a referit la acțiunile aviației române pe frontul din Moldova, în anul 1917.

Am reținut din material mai multe idei, foarte bine subliniate și întărite cu argumente, și anume: noi, românii, deși am avut oameni care au început istoria aviației mondiale, prin Aurel Vlaicu și Traia Vuia, în componența armatei române aviația avea, la începutul Primului Război Mondial, o pondere aproape neînsemnată, puținii aviatori pe care i-am avut au fost niște artiști în arta zborului, în timpul luptelor, aviația militară română se baza mai mult pe curaj și pasiune, neexistând atunci o strategie, o tactică, bine definită în domeniu.

Abia după imensul împrumut făcut de România pentru înzestrarea armatei și mai ales după ce a venit în țară Misiunea Franceză, aviația a fost restructurată, înzestrată cu avioane franceze asamblate la Brașov, încadrată cu noi piloți. Atunci s-a elaborat o tactică și o strategie militară pentru aviație, izvorâte din necesitățile luptei în spațiul nostru aerian.

De aici înainte începe să se scrie glorioasa istorie a aviației noastre, cu aviatori legendari, cu misiuni de luptă extreme, premergătoare luptelor de la Mărăști, Mărășești, Oituz, în care aviatorii noștri au fost mereu în inferioritate numerică, dar talentul, curajul, iubirea de neam și țară, au suplinit acest handicap. Piloții români, în urma marilor bătălii aeriene, au început a fi cunoscuți, temuți, respectați de dușmani, creându-se în jurul unora, aure de legendă, prea puțin cunoscute de marele public.

În această idee, tema de față ne-a scos din uitare, nume, locuri, fapte de curaj nebunesc ale unor piloți militari din aviația română implicați în luptele aeriene ale anului 1917, iar dacă spunem că în cursul acestor lupte românii nu au pierdut niciun pilot, atunci ne dăm mai bine seama de priceperea și talentul în arta pilotajului al aviatorilor noștri. Ei, alături de artileria antiaeriană română, au făcut posibile succesele în marile bătălii din Moldova ale acelor ani.

Trebuie ținut minte că atunci, în anul 1917, aviația română și-a început drumul său glorios, acoperindu-se de faimă și fală în rândul confraților ei europeni și americani de mai târziu, în al Doilea Război Mondial.

Să nu-i uităm nicio clipă, să-i facem cunoscuți, să-i prețuim cum se cuvine pe acești veșnici apărători ai cerului românesc. Noi ne-am făcut și de această dată datoria.

 

Lasă un comentariu