TABĂRA TEMATICĂ „ICOANA PE STICLĂ ÎN SUFLETUL COPIILOR"

Distribuie pe:

Cu binecuvântarea Înalt Preasfințitului Părinte IRINEU, Arhiepiscopul Alba Iuliei, Parohia Ortodoxă Română Sf. Arhid. Ștefan din localitatea Cristești, Protopopiatul Tg.-Mureș, în perioada 4-5 septembrie 2017 a organizat o tabără tematică intitulată „Icoana pe sticlă în sufletul copiilor" pentru copii care formează grupul de cateheză al parohiei noastre. Acest grup a fost format din 17 copii cu vârste între 6 și 16 ani, având ca și coordonatori pe preotul paroh Bogdan Stelian Racoți și doamna preoteasă Mihaela Silvana Racoți.

Tematica activității noastre a fost aleasă ținând cont de faptul că anul 2017 este declarat de Sf. Sinod ca „Anul omagial al sfintelor icoane, al iconarilor și pictorilor bisericești ", iar Transilvania este „tărâmul" icoanelor pe sticlă prin centrele în care acest „fenomen" a luat naștere: Nicula, Feisa, Sibiel, etc., în sec. XVII.

Prima zi a activității noastre s-a desfășurat la Mănăstirea Cergău Mic de lângă Blaj, de pe frumoasa vale a Secașelor, unde prin grija și priceperea părintelui stareț Serafim, copiii au aflat câteva date generale despre cultul icoanelor, despre simbolismul detaliilor ce formează o icoană. Întâlnirea și discuțiile purtate au fost de real folos pentru toți, copilașii punând și aflând răspuns la câteva întrebări practice legate de icoane: de ce se folosesc anumite culori la pictura veșmintelor Mântuitorului, Maicii Domnului, a sfinților, care este diferența între icoana pe sticlă, pe lemn, sau picturile din interiorul bisericilor, etc. La toate aceste întrebări părintele Serafim a dat răspuns într-o atmosferă foarte destinsă și pe înțelesul fiecăruia în parte.

Momentele de discuții au fost presărate cu diferite activități recreative: jocuri de comunicare întreținute de cei mai mari tineri membri ai grupului Stelian Racoți și Codruța Oltean, diferite jocuri sportive animate chiar de părintele Serafim, la finalul lor venind și binemeritata masă de amiază servită cu toții în trapeza Mănăstirii prin grija viețuitorilor de aici, cărora le mulțumim din suflet.

Până la vremea Vecerniei Părintele Serafim le-a „oferit" copiilor și câteva „ore" de bătut toaca în clopotnița mănăstirii mai apoi participând cu toții la slujba Vecerniei.

După slujba Vecerniei am plecat cu toții spre Sibiel, acolo unde ne-am cazat urmând ca a doua zi să plecăm pentru a vizita Muzeul „Pr. Zosim Oancea", un muzeu unic în Transilvania, dar și în Europa prin cele aproape 700 de icoane pe sticlă pe care muzeul le deține. Aici, prin grija doamnei muzeograf care ne-a fost și ghid am putut afla cu toții cum a luat ființă acest muzeu încă într-o perioadă foarte grea pentru biserică, perioada comunistă, în 1969; am putut afla cateva repere biografice despre inițiatorul acestui proiect, părintele Zosim Oancea și el un prigonit al perioadei comuniste vreme de 16 ani.

Tot aici, copiii au aflat și câteva reguli despre pictarea icoanelor pe sticlă, istoria icoanei pe sticlă în lume, dar mai ales în Transilvania, despre centrele de pictură ale vremurilor trecute dar și prezente.

La întoarcerea spre casă am admirat cu toții frumoasele forme de relief de la Râpa Roșie de lângă Sebeș, iar mai apoi am vizitat cu toții Cetatea Alba Carolina, Centrul arhiepiscopal de la Alba Iulia.

Nădăjduim că această activitate și-a atins obiectivul, acela de a mișca în sufletul copiilor dragostea pentru icoana ortodoxă, de a înțelege mai bine rolul ei în viața bisericească de zi cu zi, de a face ca ei să înțeleagă mai bine icoana pe sticlă, motivele apariției ei în viața credinciosului de rând, dar și de a cunoaște bogația duhovnicească în ce privește icoana pe sticlă a credincioșilor ardeleni.

Dorim să mulțumim în primului rând Bunului Dumnezeu care ne-a oferit această posibilitate a întâlnirii noastre, Înalt Preasfințitului Părintelui nostru Irineu pentru binecuvântarea organizării acestui eveniment duhovnicesc, Consiliului Județean Mureș pentru sprijinul financiar oferit cât și credincioșilor parohiei noastre, părintelui stareț Serafim și obștei sale, doamnei Cristina pentru ospitalitatea de care ne-am bucurat la Pensiunea Cristina de la Sibiel, șoferului Raț Toma pentru răbdarea de care a dat dovadă și de această dată, părinților care au făcut mai frumoasă această întâlnire prin sprijinul și atașamentul față de valorile creștine strămoșești, copiilor participanți pentru buna purtare și tuturor celor care într-un fel sau altul și-au adus aportul la buna organizare a acestei minitabere tematice.