ALIMENTE – MEDICAMENT - MĂRUL

În lume sunt cultivate peste 7.500 de varietăți, iar în Statele Unite aproximativ o sută de specii.

Merele se numără printre alimentele favorite ale grecilor și romanilor antici. Romanii au adus mărul din Anglia, iar englezii l-au introdus în America de Nord. China este producătorul cel mai mare din lume. Statele Unite, Turcia, Polonia și Italia urmează în această ordine.

Ne aducem cu toții aminte de poveștile din vremea copilăriei, printre cele mai îndrăgite se numără „Prâslea cel voinic și merele de aur". Mitologia greco-romană este bogată în legende în care mărul joacă un rol de seamă, ne gândim numai la mărul de aur, pe care Paris la înmânat zeiței Venus ca semn de supremă frumusețe a ei. În mitologia scandinavă merele erau hrana zeilor nu ambrozia.

Principalii constituenți:

Mărul ca fruct conține 83-93% apă. S-au identificat zaharuri (fructoză în principal, dar și zaharoză și glucoză), fibre, acizi din fructe, o gamă variată de vitamine (A, B1, B2, B3, B5, B8, C, acid pantotenic) și minerale Ca, Na, Fe, K, P și în cantități mai mici (Si, Al, Mg, Mn, S, Co etc.).

Avantaje pentru sănătate:

Pentru importantele și bine cunoscutele proprietăți terapeutice pe care le are, o zicală spune „un măr pe zi te ferește de doctori".

• Sănătatea inimii: Mai multe studii au relevat faptul că un consum regulat de mere pot ține la distanță bolile de inimă. Mai multe studii recente au confirmat eficacitatea curelor cu suc de mere la persoane cu afecțiuni cardiace: reglarea ritmului cardiac, scăderea tensiunii arteriale. Consumul de mere reduce incidența sindromului coronar, a anginei pectorale și a infarctului miocardic.

• Cancer: Cercetările efectuate asupra țesutului uman au relevat că merele au protejat celulele, prin oprirea semnalelor ce determină formarea celulelor canceroase.

Sănătatea creierului: Un studiu efectuat pe animale în 2005 a stabilit că, datorită consumului de produse pe bază de mere, distrugerea neuronilor, care determină pierderile de memorie, este oprită.

• Diabet: Diabetici care consumă mere prezintă niveluri mai mici ale glucozei, probabil datorită conținutului de fibre solubile.

• Digestie: Datorită acidității moderate, merele ajută digestia, provocând prin act reflex o importantă creștere a secreției salivare și gastrice. Consumată între mese, mărul combate aciditatea.

• Scăderea în greutate: Un studiu condus de cercetătorii de la Universitatea de stat din Rio de Janeiro a descoperit că femeile supraponderale care au introdus în dieta lor trei mere pe zi au slăbit mai mult decât femeile care nu au consumat mere.

• Este cunoscut în medicina populară utilizarea merelor pentru efectele lor asupra afecțiunilor pectorale, favorizând eliminarea secrețiilor bronșice.

Beneficii nutriționale

Un măr acoperă 25% din necesarul zilnic de vitamina C și este sățios. Merele pot fi folosite pentru plăcinte, tarte, copturi, iar cele crude sunt o gustare excelentă sau ca un ingredient minunat pentru salate. Dacă ați tăiat merele și nu le folosiți imediat, stoarceți peste ele puțin suc de lămâie verde sau portocală pentru a nu-și schimba culoarea. De remarcat este și faptul că în coaja mărului se află de două ori mai mult acid pantotenic și de două ori mai multă vitamina C decât în pulpă.

Lasă un comentariu