Pașaportul temporar, eliberat numai dacă este dovedită urgența!

Distribuie pe:

Pe site-ul oficial al Ministerului Afacerilor Interne (MAI), se află în dezbatere publică un proiect de modificare și completare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, prin care, printre altele, se propune dublarea termenului de valabilitate a pașapoartelor pentru persoanele de peste 25 de ani, de la 5 la 10 ani, întrucât „fizionomia acestora se schimbă foarte puțin".

O altă modificare vizează persoanele cu vârsta cuprinsă între 12 și 25 de ani, (al căror pașaport ar urma să fie valabil 5 ani) și copiii cu vârsta de până la 12 ani (al căror pașaport simplu electronic va fi valabil 3 ani).

Totodată, pentru că una dintre cauzele aglomerației la ghișee, pe timpul verii, este faptul că un număr mare de cetățeni preferă să solicite un pașaport simplu temporar, MAI propune limitarea situațiilor în care se poate solicita în regim de urgență acest tip de pașaport.

„În prezent, o persoană poate solicita în regim de urgență un pașaport simplu temporar, valabil doar 1 an, fără a i se cere să dovedească urgența invocată, ceea ce a încurajat foarte mulți cetățeni să opteze pentru acest tip de pașaport atunci când au uitat să își facă din timp documentul de călătorie sau când nu au dorit să aștepte timpul necesar realizării unui document electronic.

Propunem ca pașaportul temporar să fie eliberat în termen scurt (de la două ore până la maxim trei zile), cum se întâmplă în prezent, doar în anumite cazuri, clar reglementate, cu obligația prezentării documentelor care dovedesc urgența.

Printre situațiile pentru care se va putea solicita pașaport simplu temporar se numără motive de sănătate sau cazul în care minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale.

Persoanele care declară că nu doresc să li se elibereze un document electronic pot opta pentru un pașaport temporar, care însă va fi eliberat în termenul legal prevăzut pentru eliberarea pașaportului simplu electronic.

Aceste modificări vor completa măsurile administrative dispuse până acum, respectiv deblocarea încadrării a 35 de posturi din sursă externă pentru serviciile de pașapoarte, implementarea unui sistem de programare online pentru preluarea cererilor de eliberare a pașapoartelor și prelungirea, la nevoie, a programului de lucru cu publicul.

Demersul legislativ va fi însoțit și de o campanie de conștientizare a cetățenilor, care va începe din această lună, în parteneriat cu Ministerul Afacerilor Externe", precizează MAI. 

Lasă un comentariu