JUCĂRII PENTRU COPII, ÎN FUNCȚIE DE VÂRSTA LOR

Distribuie pe:

În perioada Sărbătorilor de Iarnă, dar și în alte ocazii, dorim să ne bucurăm copiii cu daruri cât mai frumoase, cât mai interesante și cât mai fascinante, însă nu întotdeauna ținem seama dacă acestea sunt sau nu potrivite cu vârsta lor.

Însă, psihologul Lenke Iuhoș, citat de descopera.ro, s-a gândit să vină în ajutorul părinților, dezvăluindu-le care sunt cele mai potrivite cadouri pentru copii, în funcție de vârsta acestora, sfătuindu-i, în același timp, să nu le facă daruri pe care să le folosească mai târziu, când vor mai crește.

Bebelușul (până la vârsta de un an) - La bebeluși, atingerea obiectelor este o activitate motrică cu o eficiență fabuloasă asupra sistemului nervos. În cazul acestuia, jucăria perfectă poate avea formă umanoidă, personaj de desene animate sau un animăluț și trebuie să fie construită dintr-un material delicat la atingere. Valoarea jucăriei în dezvoltarea bebelușului crește prin eventuala muzică plăcută emanată de aceasta și care contribuie major la adormirea sau liniștirea copilului.

Copilul mic (de la unu la doi ani) - La vârsta de 1 - 2 ani, copilul descoperă bucuria mișcării, așa că îl interesează orice se poate deplasa. Totodată, acesta este extrem de fascinat de jucării care se deschid sau se închid, care pot fi împinse sau rostogolite. La cumpărarea cadoului, trebuie să ținem seama și de faptul că tot ceea ce este viu colorat îl atrage, îi place și îi captează atenția, mai ales dacă are o față umană, zâmbitoare.

Copiii mici se bucură și de puzzle, format din bucăți mari, și de cuburi, prin aceste jucării fiindu-le stimulate capacitatea cognitivă, concentrarea, atenția, coordonarea motrică și orientarea în spațiu. Un rol pozitiv îl au și bicicletele, trenulețele sau mașinuțele pe care pot să le împingă.

Preșcolarul - La vârsta preșcolară, cea de grădiniță, copiii sunt fericiți să își petreacă timpul construind turnuri și castele uriașe. În magazinele specializate, găsim cuburi sau componente din care se pot construi elicoptere, castele, mașinuțe.

În această perioadă, pentru copii există o nevoie tot mai mare de a dobândi diferite roluri, indiferent dacă sunt fetițe sau băieți. Ei sunt dispuși să încerce rolul de om matur, de vânzător, de șofer de autobuz, de poștaș, de cântăreață pop, de actor, să se joace de-a mama și tata, de-a medicul și pacientul etc.

Astfel, sunt binevenite cadourile sub formă de minibucătărie, de trusă medicală, de cărucior cu bebeluș. Aceste jucării ajută enorm la eliberarea emoțională a copilului, însă ideal este să vă alăturați micii lor aventuri și să petreceți mai mult timp cu ei.

Școlarul - La vârsta școlară, în viața copilului, un rol din ce în ce mai important îl joacă performanța și concurența. Pentru școlarul mic, este o bucurie să aibă cât mai multe și mai diverse jocuri de masă, care trebuie jucate în asociere cu cineva. Ideale sunt jocurile care implică aruncarea unui zar și respectarea unor reguli de către persoane, chiar de vârste diferite.

Este extrem de benefic jocul în familie, în care adulții pot să și piardă, dar fără să îl inducă pe copil în eroare. Cu ajutorul jocurilor sociale, putem crește sentimentul de realizare, să formăm automatizarea ideii că el nu poate întotdeauna să câștige.

În timpul jocului, copilul poate depăși frustrarea provocată de concentrarea pe concurență și să învețe să îndure eșecul prin exemplele comportamentale date de către părinți.

Adolescentul - Adolescentul este cel mai greu de mulțumit, întrucât este la vârsta de formare și consolidare a identității. Prin discuții deschise, într-o atmosferă prietenească, putem discuta cu tinerii adolescenți ce anume își doresc. Chiar dacă nu este întotdeauna ușor să răspundă, ei pot astfel să primească îmbrăcămintea dorită, obiecte specifice vârstei, cărți, jocuri.

Pentru ei, puteți alege lucruri care au legătură cu hobby-ul lor declarat sau pe care încearcă să îl țină ascuns de toată lumea. Un cadou bine ales îi transmite adolescentului sentimentul de apartenență (va fi încurajat să vorbească despre ideile lui) și sentimentul de acceptare (îi înțelegem identitatea și deciziile).

Lasă un comentariu