Importanța supremației normei juridice în societate

Distribuie pe:

Ca urmare a mesajului meu înregistrat la Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice cu nr. 9088F-05.09.2016, referitor la problematica curriculumului, respectiv la introducerea unei noi discipline dedicate educației juridice la nivelul învățământului liceal, mi s-a comunicat faptul că o serie de elemente care vizează problematica cuprinsă în mesajul adresat de mine sunt prezentate în cadrul unor discipline de trunchi comun sau al unor cursuri opționale din oferta națională precum: Educație pentru democrație, Educație pentru drepturile omului, Educație civică.

Oricum am privi disciplinele de trunchi comun, acestea realizează cu precădere educația civică a elevilor și mult prea puțin pe cea juridică, absența căreia v-a constitui un mare handicap pentru tânărul absolvent. Unde sunt noțiunile de dreptul muncii, comercial, civil, penal, etc., care eșalonate judicios pe anii de studii liceali ar conferi acestei discipline o mare importanță și ar reprezenta o reală pregătire a tinerilor pentru viață. Loc pentru această disciplină pe care am numit-o convențional „Noțiuni elementare de drept" s-ar găsi fără ca aceasta să implice o încărcare a programei școlare dacă s-ar efectua o revizuire riguroasă a conținutului instruirii școlare și s-ar elimina amănuntele inutile. Consider că în învățământul liceal, indiferent de profilul acestuia, ar fi imperios necesară în actuala stare economică și educațională a societății, introducerea unei discipline de învățământ care să realizeze cu adevărat o educație juridică. Câteva noțiuni juridice care sunt integrate în disciplinele din trunchiul comun nu mi se par suficiente pentru o reală pregătire a tinerilor pentru viață. Spre exemplu, Manualul de Sociologie pentru clasa a XII-a din trunchiul comun se adresează doar elevilor de la specializarea „Științe sociale, filieră teoretică și vocațională". Manualul urmărește să contribuie la „Educarea civică a tinerilor prin promovarea valorilor și principiilor democratice, cu scopul construirii unui fundament pentru participarea competentă și responsabilă a tinerilor la viața social-politică a comunității".

În Manualul de Sociologie este tratată problema societății contemporane și a statului de drept și sunt enunțate deopotrivă puterile în stat cu atribuțiile fiecăreia. Se subliniază de asemenea importanța respectării legilor de către toți cetățenii, cât și egalitatea acestora în fața legii. Este prezentată și problematica cetățeniei în societatea contemporană, cu dimensiunea ei civilă, politică, juridică.

Tratându-se problematica amenințării și disfuncției în funcționarea democrației sunt prezentate infracțiunile de corupție, crima organizată, traficul de persoane și economia subterană.

Aristotel, marele gânditor al antichității, afirma că cetățean este acela care-i capabil să guverneze, dar să și fie guvernat. Impunerea legii ca suprem concept în coordonarea activităților într-o societate creează un cadru echilibrat și oferă posibilitatea protejării în mod real a drepturilor și libertăților tuturor actorilor sociali, cât și oportunitatea unei dezvoltări economice durabile.

În cadrul unei societăți libere și deschise, în care domnește supremația legii, cei care stabilesc și impun aplicarea normelor juridice trebuie să le facă în mod clar și deslușit. De asemenea, să le facă cunoscute din timp, astfel ca cei interesați de acel cadru reglementar, legal să poată să-și planifice și să-și realizeze în condiții bune obiectivele din domeniul lor de activitate. În același timp, cei vizați trebuie să înțeleagă care sunt sancțiunile aplicate în caz de nerespectare a legilor. Astfel, adoptarea și aplicarea actelor normative trebuie să aibă la bază principiul conform căruia societatea este guvernată de lege și nu prin decizii arbitrare care ar genera o slabă dezvoltare economică, nivel ridicat al corupției, nivel crescut al evaziunii fiscale, migrațiune masivă în țările din vest.

Dacă avem în vedere rolul tinerilor de viitori cetățeni într-o societate democratică, cred că se impune ca pe lângă educarea civică a acestora să beneficieze pe parcursul anilor de liceu, indiferent de profilul acestuia, și de o reală pregătire juridică neomițând faptul că mulți dintre tineri se pregătesc în alte specialități decât cea juridică, iar alții intră după terminarea liceului direct în producție.

Lasă un comentariu