Ia priviţi-l un pic pe junele din fundalul imaginii (cel spre care arată săgeata)! Te uiţi la el şi, numaidecât, îţi vin în minte versurile unui celebru cântec de dor şi jale: „Supărat îs, Doamne, supărat" (pe versuri de Adi de la Vâlcea).
Prevăzut cu un tricou azvârlit, neglijent, pe umeri, ţinându-se de cap, cu burta dezgolită, cu o pereche de pantaloni galbeni (ceva între „yegări" şi „bermude") şi nişte şosete albe (bine, se vede numai una, cealaltă s-ar putea să fie roz), flăcăul stă rezemat de nişte uluci şi pare obosit şi adânc cufundat în gânduri. De ce o fi el obosit şi supărat? O fi căpălit prea mult şi acuma ia şi el o mică pauză? O fi reparat toată ziua la gard şi i s-au gătat cuiele? L-o fi părăsit mândruţa şi, aflat la o mare răscruce existenţială, se gândeşte cum să-şi refacă viaţa? O fi vreun asistat social, supărat că-i musai să presteze muncă în folosul comunităţii, deşi pe el îl doare foarte tare capul, de aceea îl şi ţine bine înfipt între urechi? Stă şi cugetă? Sau numai stă? Mister total…
C-o fi una, c-or fi altele, cert este că aşa a înţeles România să se prezinte, anul acesta, la Berlin, la cel mai mare târg de turism din lume, care a adunat peste 10.000 de companii şi organizaţii din 186 de ţări şi regiuni. Printr-un astfel de afiş (dar şi printr-un text tradus aiurea în limba germană), ţara noastră vrea să atragă turişti de pe întregul mapamomd care să vină să ne admire burţile, buricele, şosetele şi maieurile metafizice.
Aceleaşi poze vechi şi de proastă calitate, grupuri folclorice care au evoluat într-un spaţiu prea mic (încât vecinii de stand au fost nevoiţi să-şi mute scaunele şi mesele un pic mai încolo pentru a face loc dansatorilor români), o planificare ce a lăsat mult de dorit, absenţa unui reprezentant al autorităţilor în domeniu, lipsa produselor tradiţionale (cu care altminteri, nu prididim să ne lăudăm pe la diverse paranghelii) sunt doar câteva dintre concluziile celor de la Insider-com., care au monitorizat modul în care România s-a prezentat la cel mai important târg de turism, caracterizat de organizatori drept „un indicator timpuriu al modului în care va evolua întreg sezonul de vară". Comparativ, notează sursa citată, Cehia, de pildă, s-a prezentat „cu un studio de realitate virtuală în care vizitatorii puteau să conducă o maşină Skoda pe străzile acestei ţări, fapt ce a atras atenţia şi a fost foarte popular printre participanţi".
…Ce-i drept, şi burtosul nostru a făcut furori, internetul minunându-se de aşa promovare turistică. De altfel, notează profit.ro „România a devenit singura ţară din regiune care nu mai este promovată în cataloagele marilor operatori de turism din Germania, stat care, până recent, era principalul furnizor de turişti pentru piaţa locală (…). Eliminarea României din cataloage, unde Bulgaria şi Ungaria, de exemplu, ocupă numeroase pagini, este argumentată prin infrastructura deficitară, numărul mic de hoteluri de calitate şi tarifele foarte mari practicate de acestea".
Cât despre Ministerul Turismului, acesta recunoaşte că „este o situaţie regretabilă", iar persoana care s-a ocupat de promovare şi-a dat demisia.
…Ceea ce nu ne încălzeşte deloc şi nici nu-l acoperă pe burtosul metafizic. Adică, un fel de „pardon, scuzaţi, bonsoar…" (Ce-i drept, după ce şi-au dat seama că s-au făcut de râsul turismului mondial, ai noştri au vrut să acopere imaginea cu o boxă, dar „jmecheria" românească n-a ţinut la vigilenţa nemţească.)
„O gafă de proporţii" - aşa titrează mass-media internă şi internaţională minunata prestaţie turistico-mioritică.
...Gafă? Dar gafa e, acolo, o năzbâtie, comisă fără intenţie. Aici e vorba de neghiobie în formă pură. Şi cu burta pe-afară…