Noua filosofie în materie de autostrăzi: hărți făcute pe genunchi și termene fanteziste

Distribuie pe:

În ședința de joia trecută, Guvernul a adoptat primul pachet de investiții strategice, care urmează a fi realizate prin parteneriat public-privat (PPP). Potrivit premierului Viorica Dăncilă, printre obiectivele vizate se numără și autostrada Târgu-Mureș - Târgu Neamț - Iași - Ungheni (proiect față de tergiversarea căruia asociațiile civice „Împreună pentru A8" și „Moldova vrea autostradă" au organizat, la 19 mai, un amplu protest motorizat).

Ideea realizării acestui obiectiv (dar și a altora, precum autostrada Ploiești -Comarnic- Brașov, București - Craiova- Lugoj ș.a.) prin parteneriat public-privat a stârnit nemulțumiri și critici acerbe din partea Asociației Pro Infrastructură, care consideră că, prin acest demers, Guvernul răspunde cetățenilor din Moldova „cu hărți făcute pe genunchi, fără nicio valoare și cu termene fanteziste, care nu mai pot păcăli pe nimeni".

„Recent, Guvernul a inclus pe o hartă frumos colorată sectorul dintre Târgu Neamț și Iași în cadrul proiectelor ce se doresc a fi realizate prin Parteneriat Public Privat (PPP), deși toți cei 311 km ai Autostrăzii A8 au deja finanțare europeană asigurată prin POIM, o soluție mult mai ieftină și mai ușor de accesat decât varianta PPP. Din păcate, PPP-ul nu reprezintă o soluție magică pentru construcția mai rapidă de autostrăzi. Și în acest caz, studiile bine fundamentate sunt vitale și este nevoie de o pregătire profesionistă a proiectelor pentru a evita blocajele în execuția lucrărilor. Doar prin identificarea minuțioasă a riscurilor din teren partenerii privați (constructori, bănci, fonduri investiții) pot fi atrași într-un astfel de parteneriat! În caz contrar, vor participa doar companii dispuse să își asume riscuri imense, costurile fiind pe măsură. În plus, spre deosebire de proiectele finanțate din bani europeni, statul român trebuie să participe la investiție cu un procent mult mai mare, iar autoritățile nu sunt în stare să finanțeze corespunzător proiectele pe fonduri comunitare", se arată într-un comunicat remis Agerpres.

Cu referire expresă la Autostrada A8, autorii documentului arată că CNAIR a lansat în licitație revizuirea studiilor de fezabilitate realizate în 2010 pentru a le aduce la un nivel tehnic corespunzător și pentru a obține acordul de mediu. Însă două licitații au fost anulate (Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași-Ungheni), iar singurul contract semnat (Târgu- Mureș-Ditrău) practic nici nu a început, fiind suspendat de CNAIR (în două rânduri) și apoi reziliat pe 19 ianuarie 2018.

„Solicităm oficialilor din Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere să finalizeze cu atenție evaluarea ofertelor pentru tronsoanele Autostrăzii A7 și să re-lanseze urgent procedurile de actualizare a studiilor de fezabilitate pentru Autostrada A8!", precizează Asociația Pro Infrastructură.

Reamintim că, din 2010 până în prezent, aproape 17 milioane de euro au fost investite, fără niciun rezultat, în elaborarea de proiecte și studii de fezabilitate pentru

A8, proiectul fiind adoptat, tacit, de Senatul României, pentru finanțare externă din fonduri nerambursabile, finanțare aprobată de Comisia Europeană.

 

Sursa foto: evz.ro

Lasă un comentariu