ÎN COMUNA BAND NU SE BATE PASUL PE LOC

Este cunoscut faptul că un primar ales în funcție, indiferent care partid politic l-a promovat, trebuie să fie echidistant față de comunitate. De vreme ce proiectele investițiilor pentru dezvoltarea localității trec spre aprobare trebuie aprobate, și de consilierii local. Este la fel de important ca și ei să fie la fel de echidistanți, iar votul lor să fie expresia interesului general, nu al celui partinic.

În comuna Band, din anul 2016, primarul comunei este inginerul Radu Mircea. Cu domnia-sa am avut plăcerea unei convorbiri care a precedat festivitatea inaugurării noului edificiu al Primăriei și Căminului Cultural, pe care o redăm în cele

ce urmează.

INVESTIȚIA CU PERIPEȚII

- Stimate domnule primar, vă rog să ne spuneți câte ceva despre istoricul acestui nou edificiu, o investiție finalizată, la inaugurarea căreia participăm astăzi.

- Această frumoasă investiție, care a fost și este foarte necesară pentru locuitorii comunei Band, are un istoric aparte, care, de-a lungul timpului, a suferit multe modificări ale proiectului, ba chiar a trebuit să întocmim un nou proiect și să facem adaptări conform expertizelor tehnice. Această investiție a început în anul 2007 și a fost abandonată în anul 2013, într-o stare destul de jalnică. A trebuit să facem un nou proiect și o nouă expertiză tehnică. Ne-am mobilizat cu toții din Primărie, cât și consilierii locali. Aici trebuie s-o scot în evidență pe consultanta noastră, Anca Gânguț. În final, am reușit să pornim proiectul. Toate astea s-au petrecut în anul 2016.Constructorul care a executat lucrările este CONIMUR din Târgu-Mureș, le-a efectuat

într-un timp record, din luna septembrie a anului 2017, iar azi, 15 iunie 2018 inaugurăm edificiul. Investiția a fost în sumă de trei milioane de lei. S-au depus mari eforturi, dar totul s-a încheiat cu bine. Contează ce va fi de acum înainte, ca locuitorii comunei, aproape 7.000 la număr, să se poată bucura de ea. A fost nevoie de un nou sediu administrativ, de un nou cămin cultural. Vechiul sediu administrativ era într-o clădire veche, construită prin anii '30, ajunsă într-o stare avansată de uzură, care nu renta s-o reabilităm. Am decis să construim o clădire nouă, apoi vom decide și în legătură cu soarta și destinația vechii clădiri.

- Care au fost sursele de finanțare pentru investiție?

- Investiția aceasta a început în anul 2007, cu fonduri de la Guvern. În anul 2013, Curtea de Conturi a descoperit o pagubă de 500.000 lei. Constructorul a intrat în insolvență. Primăria nu s-a înscris pe tabloul creditorilor la Tribunalul Cluj, firma schimbându-și sediul din Cristești în Cluj-Napoca, s-a prezentat cu cererea mai târziu, iar instanța de judecată n-a mai luat-o în considerare, așa că am rămas cu paguba. În anul 2017 am acționat în judecată firma Vector Like - Cluj, despre ea este vorba, pentru recuperarea pagubei, dar, intrând în insolvență, dacă trec 5 ani, conform legii, nu mai putem recupera nimic. Vom afla ce va decide instanța. Pentru a reface proiectul și, având în vedere că Ministerul Dezvoltării nu refinanțează lucrări abandonate, a trebuit să pun din bugetul Primăriei peste două milioane de lei pentru a finaliza toate lucrările. Primăria, pe lângă această investiție, mai are în derulare ori în imediată perspectivă alte 11 proiecte.

PROIECTELE PRIMĂRIEI BAND

- În ce constau acestea?

- Pe lângă această investiție privind sediul administrativ și căminul cultural al comunei, tot în anul acesta am finalizat o investiție de un milion de lei privind iluminatul public al comunei. Iluminatul public a fost învechit, neeficient, cu becuri incandescente, iar noi am introdus iluminatul public cu leduri, incomparabil mai bun. Trebuie să mulțumesc celor de la Guvernul României, respectiv, Ministerului Dezvoltării Locale, de unde am primit 500.000 lei, iar cu diferența am contribuit din fondurile Primăriei. Tot din anul 2016 încoace am reușit să continuăm și să prelungim conductele de apă și canalizare în comună. La ora actuală asfaltăm 7 km de străzi în Band, lucrări care se vor finaliza în toamna acestui an. Tot în anul în curs am început lucrările de mansardare a Liceului Tehnologic din Band, cu fonduri europene, lucrări care se execută tot de firma CONIMUR și care se vor finaliza până la începerea noului an școlar. Aici am făcut un alt pas înainte, fiindcă în cadrul lucrărilor sunt prevăzute unele îmbunătățiri pentru clădire, printre care și toaletele. Latrinele rămân de domeniul trecutului. Am primit un fond de 7,8 milioane lei pentru a încheia lucrările de canalizare în comuna Band. Avem și aici un istoric mai stufos. Lucrările au fost începute, firma Instal-Iași a intrat în insolvență, lucrările au fost abandonate și firma s-a cam dus cu 6 milioane de lei. Avem patru procese cu această firmă. Când am venit în Primărie am găsit 9 procese în derulare. Nu mă pot pronunța cum se vor încheia, dar după opinia mea, legea insolvenței ar trebui modificată. Cred că a fost dată cu dedicație, la acea vreme. Este inadmisibil ca cineva, intrat în insolvență, să plece cu banii și, după 5 ani, nu mai recuperezi nimic. Ar trebui refăcută legea insolvenței, mai bine gândită, funcțională. În toate aceste procese, pe lângă faptul că, se pare, nu vom recupera nimic, la pagubă se adaugă și cheltuielile de judecată și cele privind avocații.

Mai avem o investiție de asfaltare a unui drum în lungime de 7 km cu fonduri de la Guvern în sumă totală de 1.800.000 euro, undeva cam la 9 milioane de lei. Este un drum foarte important, care trece și leagă satele comunei Band-Drăculea-Negreni-Fânațe-Valea Mare. Tot din fonduri europene reușim să reabilităm și să modernizăm clădirea Căminului Cultural din satul Drăculea. Un alt proiect, la care țin foarte mult, se referă la ridicarea unui monument în satul Fânațe, unde, în cele două războaie mondiale și-au pierdut viața 71 de tineri. Sper să obținem finanțarea și aprobarea din partea Ministerului Culturii. Mai avem și alte proiecte pe care le dorim înfăptuite.

ACTIVITATE CULTURALĂ

- Aveți acum un cămin cultural elegant, modern. Care este activitatea culturală în comună?

- În comună avem două formații de dansuri populare, românești și maghiare. Mai avem tineri care practică dansul modern, interpreți vocali, instrumentiști. Noi le punem la dispoziția sala pentru repetiții și spectacole. Vă precizez că sala are în dotare toată aparatura electronică necesară. Le stă la dispoziție, dar avem două pretenții: să nu distrugă aparatura, mobilierul și să păstreze cu sfințenie curățenia.

AJUTOARE SOCIALE

- Câte persoane aveți înscrise pentru a primi ajutorul social?

- Când am venit la Primăria Band, în anul 2016, am preluat 500 de dosare pentru ajutor social. Ce înseamnă asta?

Într-un dosar sunt mai multe persoane care beneficiază de ajutor social, fiindcă sunt incluși membrii familiei. Noi avem o comunitate mai mare de etnie rromă, mai ales în satul Band, circa 2.500 de persoane. Am reușit să reducem numărul dosarelor la 400. Încercăm, în continuare, să-i integrăm în muncă. Din nou, consider că legislația privind acordarea ajutoarelor sociale are unele scăpări. Se tot discută despre faptul că ajutoarele sociale sunt prea multe, de ce le dăm, de ce nu-i scoatem la muncă și altele. Este ușor să ții teorii, dar când ești primar într-o astfel de comună, situația este mai complicată. Fiind vorba de pregătire profesională, de muncile care se pot desfășura în cadrul comunei, se referă preponderent la întreținerea curățeniei. Când am venit la Primărie n-am avut nici mături, nici lopeți sau alte ustensile, dar oamenii nu pot veni la lucru cu ustensilele de acasă. Dacă faci grupe mai mari de zece persoane trebuie să pui un om de la Primărie pentru a coordona lucrările și de a-i supraveghea. Dacă scot 50 de persoane la lucru, trebuie să scot și 5 persoane de la Primărie ca să meargă cu ei. Nu am un astfel de personal disponibil, dar chiar dacă aș avea, mă costă mai mult salariul oamenilor decât contravaloarea muncii prestate. Noi, în România, trebuie să încurajăm munca. Părerea mea este că sunt două lucruri care trebuie bine reglate de guvernanții României: să încurajeze munca și să stopeze hoția. Cum poți încuraja munca? De exemplu, la cei cu ajutor social. Dacă într-un dosar sunt zece membri de familie și unul se angajează, eu trebuie să le tai la toți ajutorul social care este în sumă de 142 lei de persoană, adică un total de 1.420 lei lunar pentru familie. Cel care vrea să se angajeze își face o scurtă socoteală: dacă se angajează, primește 1.400 lei și alte drepturi, dar lucrează opt ore pe zi; dacă stă acasă, ia tot acești bani și are de ales. În cazul în care s-ar modifica legea în sensul că, dacă un beneficiar de ajutor social se angajează, restul familiei beneficiază în continuare de ajutorul social, ar însemna venituri mai mari în familie și o motivare serioasă pentru ca și alți membri ai familiei să se încadreze în muncă. Veniturile din familie

s-ar regăsi în îmbunătățirea nivelului de trai, al confortului, al gradului de instruire. Nu poți lăsa o familie fără venituri, fiindcă asta îi poate motiva să recurgă la fapte antisociale. Este o temă de gândire care trebuie luată foarte în serios.

EXPERIENȚA DOBÂNDITĂ ÎN TIMP ESTE LA MARE PREȚ

- Experiența dumneavoastră în management își spune cuvântul…

- După ce am terminat facultatea, în 1971, am fost inginer-șef la Trustul SMA timp de vreo 17 ani, după care director adjunct la Direcția Agricolă. Această experiență în muncă și relaționare cu oamenii mi-a dat un echilibru, un principiu și cu astea merg înainte: dacă nu-ți bagi mâna unde nu trebuie, n-ai treabă nici cu justiția, nici cu procurorii, nici cu presa. Mă implic foarte mult în treburile primăriei. Mulțumesc pentru înțelegere și pentru tot, mamei mele cu care locuiesc în satul Petea, și care a ajuns la frumoasa vârstă de 98 de ani. Uneori mă sfădește când ajung noaptea târziu acasă, fiind prins aici cu treburile, dar important este că suntem sănătoși.

- Vă mulțumim și vă dorim să vi se împlinească toate proiectele.

- Vă mulțumesc și eu. Aș dori, în încheiere, să adresez mulțumiri celor care ne sprijină în derularea și finalizarea proiectelor noastre: Guvernului României, Uniunii Europene, Consiliului Județean Mureș, în mod special celor doi vicepreședinți, Ovidiu Dancu și Alexandru Cîmpeanu, CONIMUR Târgu-Mureș al cărui director este ing. Cornel Lungu, firmei PEROM - Bistrița pentru asfaltările din Band, firmei CITADIN din Târgu-Mureș care asfaltează drumul de legătură între satele comunei, firmei GAT Constructor care efectuează lucrările de canalizare, firmelor de consultanță Media Marketing, Ventrust și colegilor din cadrul Primăriei Band.

 

Lasă un comentariu