„LIMBA ROMÂNĂ - NEINTERESANTĂ ȘI NEADUCĂTOARE DE SATISFACȚII ȘI SUCCESE"

Distribuie pe:

Potrivit unui studiu bazat pe datele obținute în urma unui sondaj efectuat, la finele anului trecut, pe un eșantion de 833 de elevi, 799 de părinți și 136 de profesori din județul Harghita (locuit în proporție de 85% de maghiari), școlarilor care cresc în mediu lingvistic maghiar nu le place limba română. Ei preferă limba engleză, pe care o consideră mai interesantă și mai aducătoare de satisfacții și succese.

Studiul relevă că nemulțumirea elevilor provine din faptul că exigențele cu care se confruntă la școală și la examene sunt disproporționate în raport cu faptul că ei nu pot exersa limba română decât în cadrul orelor de curs.

Autorii sunt de părere că metodologia de predare a limbii române este deficitară, în sensul că nu trezește interes în rândul elevilor, nereușind să-i motiveze. Deși copiii îndeplinesc cerințele examenelor scrise, majoritatea nu au curajul să vorbească românește.

Profesorii care au participat la sondaj consideră că obstacolele majore pe care le întâmpină elevii constau în lipsa posibilităților de a vorbi românește altundeva decât în clasă, precum și materia supradimensionată.

Printre soluțiile propuse de autorii studiului se numără organi-zarea de stagii de perfecționare profesională pentru cadrele didactice care predau limba română copiilor maghiari, organizarea unor tabere de limba română și inițierea de programe de schimb, în cadrul cărora, copiii maghiari din unitățile de învățământ din secuime, respectiv copiii români proveniți din zonele locuite preponderent de români, să petreacă unii în mediul lingvistic al celorlalți, cel puțin o săptămână. Se avansează și ideea predării limbii române într-o formă ludică (folosirea jocului în procesul didactic - n.n.) și crearea unui site pe internet pentru facilitarea învățării limbii române prin exerciții interactive.

Sondajul ce stă la baza studiului a fost efectuat de Consiliul Județean Harghita, Inspectoratul Școlar Județean Harghita, Asociația pentru Județul Harghita și Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, iar președintele CJ Harghita, Borboly Csaba, este de părere că factorii de decizie de la București trebuie să țină cont de rezultatele cercetării și să modifice sistemul de predare a limbii române în zonă, dată fiind „situația particulară din Ținutul Secuiesc", notează MTI, citând cotidianul local Csiki Hirlap.

Lasă un comentariu