STADIUL DE PREGĂTIRE AL UNITĂȚILOR ȘCOLARE DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR MUREȘEAN PENTRU DESCHIDEREA ANULUI ȘCOLAR 2018-2019

Distribuie pe:

În Transilvania există cele mai bune facilități educaționale

Pregătirile pentru începerea noului an școlar 2018-2019 sunt în curs de definitivare. Din perspectiva condițiilor de desfășurare a procesului instructiv-educativ, a infrastructurii, datele colectate din unitățile de învățământ conduc spre concluzia că, în general, școlile mureșene sunt pregătite pentru începerea unui nou an de învățământ, iar unitățile cu probleme din punctul de vedere logistic sau al resurselor umane sunt în număr redus, se arată în raportul sintetic prezentat de conducerea Inspectoratului Școlar Județean Mureș în ședința Colegiului Prefectural Mureș.

Documentul preciza și că, din analizele efectuate, rezultă faptul că în Transilvania există cele mai bune facilități educaționale din punct de vedere al accesului în regiune, cartier și strada unde locuiesc și că orașul Târgu-Mureș este pe locul patru după Oradea, Brașov și Pitești.

Structura rețelei școlare

În județul Mureș sunt 623 de unități școlare (605 publice și 18 private). În total sunt 86.180 de elevi înscriși în învățământul de masă. În învățământul privat sunt 130 de clase, iar în cel special 81 de clase, nu-mărul total al acestora fiind de 4.097.

Comparând efectivele de elevi, în anul școlar 2017-2018 , numărul total de copii și elevi a fost de 81.049.

În urma scăderii efectivelor de elevi și a comasării unităților școlare, UAT (unitățile administrativ teritoriale) au solicitat Inspectoratului Școlar Județean Mureș schimbarea destinațiilor unor clădiri în care de ani de zile nu se mai desfășura proces educațional.

În județul Mureș, anul școlar 2018-2019 începe cu 1.058 de spații de cazare alocate în nouă unități școlare (internate).

Resurse umane

Inspectoratul Școlar Județean Mureș, din punctul de vedere al managementului resurselor umane, va pune accent pe încadrarea cu resurse umane calificate și va avea următoarele priorități: În cele 623 de unități școlare vor fi încadrate 8.294 de cadre didactice, urmărindu-se: transparența în vederea acordării posturilor prin organizarea de ședințe publice de repartizare în perioada august-septembrie 2018 pe posturile vacante/rezervate pentru încadrarea cu personal didactic a tuturor unităților de învățământ; încadrarea cu personal didactic calificat și pe cât posibil titular în vederea creșterii calității procesului instructiv-educativ, prin organizarea acțiunilor de mobilitate a personalului didactic din sistemul de învățământ preuniversitar; verificarea și monitorizarea permanentă a încadrărilor din unitățile de învățământ cu personal didactic, auxiliar și nedidactic și consilierea directorilor unităților de învățământ, transmiterea ordinelor/procedurilor/notelor de la minister spre unități școlare și cadre didactice.

Autorizații sanitare

Vom începe anul școlar 2018-2019 cu două unități școlare fără autori-zații sanitare de funcționare (Grădinița cu program normal Hetiur, str. Principală nr. 230 (Școala Gimnazială ,,Radu Popa” Sighișoara) și Școala Gimnazială Viișoara, str. Principală nr. 123 ) și cu 46 de unități școlare cu plan de conformare. Directorii unităților școlare solicită autorizațiile sanitare de funcționare cu avizul prealabil al UAT pe tot parcursul anului calendaristic, după caz, motiv pentru care acestea expiră la date diferite, practic ele nefiind legate de data începerii anului școlar, preciza prof. Ioan MACARIE, inspector școlar general în cadrul IȘJ Mureș.

Cele două unități de învățământ mureșene fără autorizații de funcționare sunt în clădiri retrocedate, unde nu se fac investiții, nu există apă curentă și grup sanitar interior.

Concluzionând, având în vedere faptul că Direcția de Sănătate Publică a emis autorizații sanitare de funcționare cu Plan de conformare, putem considera că, la nivelul județului Mureș sunt 621 de unități școlare autorizate sanitar dintr-un număr total de 623.

Avize și autorizații de securitate la incendiu

În județul Mureș sunt 90 de unități școlare cu autorizații, 503 unități școlare care nu necesită autorizarea/avizarea, fără avize/autorizații fiind 30.

Siguranța/paza și protecția unităților de învățământ

Din cele 623 de unități școlare mureșene, cu pază (proprie sau prin societăți specializate) sunt 252, cu supraveghere video 186 (interior/exterior), iar fără niciun fel de pază 185.

De iluminat corespunzător nu beneficiază 17 unități școlare.

Fără gard împrejmuitor sunt unități de învățământ la Band (Oroiu, Petea, Valea Mare, Mărășești), Apold (Șaeș, Valea Mare, Vulcan), Zau de Câmpie (Ciretea), Sărmașu - Școala Primară, Liceul Teoretic “J. Haltrich” Sighișoara, Nadeș - Școala Gimnazială și Țigmandru, Bălăușeri structura Senereuș, Miercurea Nirajului și Șardu Nirajului.

Infracționalitatea în unitățile școlare nu reprezintă o problemă deosebită

În județul Mureș, infracționalitatea în unitățile școlare nu reprezintă o problemă deosebită (conform raportărilor legate de loviri, furturi, amenințări, distrugeri, ultraj etc).

Printre cauzele producerii incidentelor, în Raportul sintetic prezentat de Inspectoratul Școlar Județean Mureș sunt amintite: Lipsa prevederilor financiare necesare asigurării pazei unităților de învățământ; Pătrunderea cu ușurință a altor persoane în incinta unităților școlare, pe fondul neatenției persoanelor cu atribuții de pază; Altercațiile preexistente între elevi și foști elevi, dar și educația precară, lipsa de interes a părinților și elevilor față de sistemul de învățământ.

La nivelul unităților școlare, împreună cu Poliția și în parteneriat cu IȘJ Mureș, s-au desfășurat numeroase activități privind prevenirea faptelor de violență, a consumului de droguri, a absenteismului, a traficului de persoane. La aceste activități au participat deopotrivă elevi, părinți, cadre didactice, psihologi, mediatori școlari, cadre medicale, reprezentanți ai primăriilor, ONG-uri, fundații.

Priorități 2018-2019

Pentru anul școlar 2018-2019, constituie priorități analiza, la nivelul IȘJ Mureș, Primăriilor și tuturor partenerilor interesați de actul educațional a factorilor de risc iminent privind siguranța elevilor; Actualizarea ROI și a planurilor de pază ale fiecărei unități de învățământ; Utilizarea orelor de dirigenție pentru educarea elevilor în spiritul disciplinei; Actualizarea programelor și a parteneriatelor cu Poliția; Analiza, cel puțin semestrială, a problemelor de ordine publică.

Rechizite școlare

Conform Ordinului nr. 4385/07.06.2012 și Adresei M.E.N.C.Ș. nr. 32417/19.05.2017, au fost repartizate inspectoratelor școlare județene sume pentru achiziționarea de rechizite școlare. Acestea vor fi acordate elevilor în anul școlar 2018-2019 și în temeiul prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 33/2001, aprobată prin Legea 126/2002, prin care se acordă rechizite școlare elevilor din învățământul de stat, primar și gimnazial, cursuri de zi, care sunt în întreținerea familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de 50% din salariul minim brut pe economie.

În anul școlar 2018-2019 se va demara, prin SEAP, procedura de achiziție de “cerere ofertă on-line” în valoare de 214.540 de lei, prin care Inspectoratul Școlar Județean Mureș va achiziționa rechizite școlare pentru un număr estimat de 8.540 de beneficiari, pe următoarea structură: Pachet clasa pregătitoare - 1.226 bucăți; Pachet clasa I -1.136 bucăți; Pachet clasele II-IV - 2.976 bucăți; Pachet clasele V-VII-2.363 bucăți și pachet clasa a VIII - a - 839 bucăți.

Microbuze școlare

În anul școlar 2017-2018 nu au fost repartizate microbuze școlare, cu mențiunea că se va face o analiză foarte serioasă asupra uzurii acestora în vederea înlocuirii, spunea prof. Ioan MACARIE, inspector școlar general în cadrul IȘJ Mureș.

Programe guvernamentale

Pentru Programul guvernamental “Lapte și Corn” și Programul guvernamental “Fructe în școli”, în anul școlar 2018-2019 sunt prognozați un număr de 53.333 de beneficiari. Prin grija Consiliului Județean Mureș au fost demarate toate procedurile de asigurare cu produse lactate și fructe în școli: lapte, sana, biscuiți și corn, respectiv mere, pe un interval 2018-2019 și 2019-2020. Ca măsură educativă s-a aprobat organizarea de zile tematice dedicate consumului de fructe, respectiv lapte și produse lactate.

Pentru “EURO” 200 sunt 319 beneficiari, iar pentru “Bani de liceu” 543 de beneficiari; burse profesionale pentru 2.738 de beneficiari și 18 burse pentru elevi din Republica Moldova și care studiază în județul Mureș.

Conform Ordonanței de Urgență nr. 72 din 26 octombrie 2016, Liceul Tehnologic Band figurează în lista celor 50 de unități în care se derulează Programul pilot de acordare a unui suport alimentar, având alocată pentru anul școlar 2016-2017 suma totală de 941 mii lei, din care în anul 2016 suma de 397 mii lei, iar în anul 2017 suma de 544 mii lei pentru un efectiv de 809 preșcolari și elevi. Procedura de atribuire a contractului de furnizare potrivit art. 3 din Ordonanța de Urgență nr.72/2016 revine administrației publice locale și se derulează respectând legislația în domeniul achizițiilor publice.

Nederularea acestui program pe parcursul anului școlar 2016-2017 a fost din cauză că Primăria Band nu a demarat la termen procedurile de achiziție.

Proiecte europene

În urma evaluării propunerilor de proiecte depuse în runda 1 a Schemei de Granturi pentru licee din cadrul Proiectului privind Învățământul Secundar (Rose), au fost aprobate spre finanțare un număr de patru proiecte elaborate de unități de învățământ din județul Mureș: Liceul Tehnologic “Lucian Blaga” Reghin, Liceul Tehnologic “Petru Maior” Reghin, Liceul Tehnologic “Gheorghe Șincai” Târgu-Mureș, Liceul cu Program Sportiv “Szasz Adalbert” Târgu-Mureș. Bugetul final pe anul 2017 însumează 305.114,00 RON.

Pentru runda 2 au fost validate în consiliul de administrație al Inspectoratului Școlar Județean Mureș un număr de 12 unități de învățământ: Liceul Tehnologic nr. 1 Luduș, Liceul Tehnologic “Sfântul Gheorghe” Sângeorgiu de Pădure, Liceul Tehnologic “Ioan Bojor” Reghin, Colegiul Tehnic Târnăveni, Colegiul Silvic Gurghiu, Liceul Tehnologic “Vasile Netea” Deda, Liceul Teoretic “Bocskai Istvan” Miercurea Nirajului, Liceul Tehnologic “Domokos Kazmer” Sovata, Liceul Tehnologic Iernut, Liceul Tehnologic “Electromureș” Târgu-Mureș, Liceul Vocațional Reformat Târgu-Mureș, Liceul Tehnologic “Ion Vlasiu” Târgu-Mureș.

Definitivat 2018

La examenul național de definitivare în învățământ - sesiunea 2018, s-au înscris 256 de candidați, dintre care 142 au avut fișe valide (au efectuat inspecțiile în vederea participării la proba scrisă).

Evaluarea Națională 2018

Evaluarea Națională pentru absolvenții claselor a VIII-a, organizată de Inspectoratul Școlar Județean Mureș în conformitate cu Calendarul aprobat de MEN, s-a desfășurat în condiții optime, cu respectarea metodologiei în vigoare. Comisia județeană a asigurat, de asemenea, o comunicare eficientă cu toți partenerii educaționali implicați.

Statistic, din cei 4.237 de elevi înscriși, au fost prezenți 3.955. Dintre aceștia, cinci au obținut media 10 (câte unul de la Școala Gimnazială “Dacia” Târgu-Mureș, Colegiul Național “Unirea” Târgu-Mureș, Liceul Teoretic “Samuil Micu” Sărmașu, Școala Gimnazială “Radu Popa” Sighișoara și Școala Gimnazială “Alexandru Ioan Cuza” Târgu-Mureș).

Bacalaureat 2018

Bacalaureatul 2018 a fost organizat în 13 centre de examen în sesiunea iunie-iulie 2018 și în cinci centre în sesiunea august-septembrie 2018. Au fost asigurate condițiile necesare desfășurării în condiții optime a acestui examen, cu sprijinul instituțiilor, care în fiecare an se implică activ în examenele naționale organizate de IȘJ Mureș.

Din cei 3.562 de elevi înscriși, au fost prezenți 3.250. La nivelul județului Mureș s-au obținut două medii de 10 la Colegiul Național “Mircea Eliade” din Sighișoara și la Colegiul Național “Alexandru Papiu Ilarian” din Târgu-Mureș.

Clasa pregătitoare

În urma monitorizării activității claselor pregătitoare, Inspectoratul Școlar Județean Mureș a constatat că elevii de această vârstă beneficiază de un mediu optim, atractiv, specific, iar integrarea lor este sprijinită favorabil de cadre didactice și părinți. Dotările primite, dar și materialele confecționate de cadrele didactice, completează benefic procesul de integrare, învățare, socializare. Semnalele pozitive venite din partea părinților pun în evidență aceleași aspecte ale bunei integrări, adaptări facile la mediul educațional al clasei, școlii, la cerințele Curriculumului, la formarea unor deprinderi de comportament, conduită în colectivele școlare.

În urma monitorizării modului de proiectare, organizare, derulare a activităților din clasele pregătitoare, s-a constatat o aglomerare a unor unități școlare în sensul existenței unui număr de 40 de copii/grupă.

Obiective și dimensiuni ale compartimentului învățământ primar vizează concentrarea strategică a demersurilor pedagogice în direcția adaptării la specificul mediului educațional; valorificarea mediului de viață al elevului, al experienței sale în procesul învățării accesibilizate; implicarea optimă a profesorilor din învățământul primar în rezol-varea problemelor de specialitate; aplicarea creativă a cooperării, a concentrării demersurilor didactice pe nevoile colective specifice, dar, mai ales, pe cele individuale; deschiderea spre comunicare și implicare în activitatea educațională cu elevii; abordarea creativă a învățării prin acțiune, experimentare; armonizarea aspectelor informative și formative ale procesului de învățare.

Priorități/inițiative ale Ministerului Educației Naționale

Printre prioritățile/inițiativele Ministerului Educației Naționale pentru anul școlar ce urmează să înceapă se numără și acordarea unor stimulente financiare pentru elevii de 10 (Potrivit unei hotărâri adoptate în ședința de Guvern din 9 august 2018, se oferă 1.000 de lei pentru fiecare absolvent care a încheiat Evaluarea Națională cu media generală 10, respectiv 3.000 de lei pentru fiecare absolvent de liceu care a obținut media generală 10 la Bacalaureat).

Ministerul Educației Naționale are în derulare două proiecte importante pe Axa Prioritară 6: Educație și Competențe: primul se numește “Curriculum relevant educație deschisă pentru toți” (CRED), cu implementare pe o durată de patru ani, iar obiectivul principal al acestuia îl reprezintă prevenirea părăsirii timpurii a școlii prin măsuri sistemice de aplicare inovativă și sustenabilă a noului Curriculum național, urmărind creșterea accesului la experiențe de învățare de calitate ale elevilor din învățământul preuniversitar, primar și gimnazial.

Al doilea proiect - “Calitate și echitate pentru performanță în școlile din mediul rural (Rural edu)” se va derula pe doi ani (2018 - 2020), beneficiar fiind MEN, iar partenerii sunt cele 41 de Inspectorate Școlare Județene.

 

 

Lasă un comentariu