S-a descoperit un nou tip de neuron, dar nu se știe la ce ne folosește

Cercetătorii au descoperit, recent, un nou tip de neuron - un “ghem” dens și stufos, prezent la oameni, dar care pare să lipsească la șoareci, informează revista Science, în numărul său din 27 august. Acești “neuroni-măceș” au fost identificați în stratul superior al scoarței cerebrale, unde se mai găsesc și alte multe tipuri de celule care inhibă activitatea altor neuroni.

Cercetătorii au identificat aceste celule în mostre de țesut cerebral, în cadrul unei cercetări mai ample, de inventariere a celulelor creierului uman prin combinarea studiului microscopic al anatomiei creierului cu analiza genetică a celulelor individuale. Celulele erau mici și compacte, dense și stufoase, asemănătoare unei tufe de măceș (de unde li se trage și numele), iar în punctele în care transmit semnale către alte celule - numite terminații axonale - prezentau structuri bulboase, neobișnuit de mari. Pentru corecta lor clasificare, cercetătorii le-au analizat modelul genetic. În acel moment și-au dat seama că genele exprimate de acești neuroni inhibitori nu se potrivesc cu nicio celulă identificată anterior la alte animale. Cercetătorii afirmă că structura neuronului este una uimitoare, care pare că-i permite să inhibe semnale într-un mod “super-specializat”. Oricum, funcția acestor neuroni rămâne, deocamdată, un mister. Celulele-măceș par să formeze doar 10% până la 15% din neuronii inhibitori ai primului strat al scoarței cerebrale și este puțin probabil să existe și în alte zone ale acesteia. Poziționarea punctelor de joncțiune cu alți neuroni sugerează o mare putere de a frâna impulsurile nervoase - prin care circuitele complexe ale neuronilor se activează reciproc în interiorul creierului.

Cercetătorii intenționează acum să studieze modul în care neuronii-măceș sunt organizați în aceste circuite mai mari și să stabilească dacă disfuncția lor are vreun rol în bolile neuropsihiatrice. (Neuronii sunt celule care transmit, generează și recepționează impulsul nervos. Spre deosebire de alte celule, ei nu se divid.) (sursa și foto - sciencemag.org)