Richard Balint este absolvent al Universității “Babeș - Bolyai” din Cluj-Napoca, Catedra de Teatru, secția Actorie, promoția 1999. S-a consacrat pe scena Teatrului Regina Maria din Oradea, dar a colaborat cu mai multe teatre din România (Teatrul Dramatic Baia-Mare, Teatrul “Maria Filotti” Brăila, Teatrul Național Timișoara, Teatrul Odeon București, Teatrul Clasic “Ioan Slavici” Arad). A câștigat mai multe premii pentru cel mai bun actor la festivaluri de teatru precum Festivalul Internațional de Teatru ATELIER 2007, Festivalul Internațional de Teatru Scurt 2012. A fost nominalizat pentru Premiile UNITER în anii 2006 și 2016, precum și la Festivalul Național de Comedie Galați în anul 2015.
Din această stagiune, Richard Balint joacă pe scena Teatrului Național Târgu-Mureș, în cadrul Companiei Liviu Rebreanu.
Spectacolul TEROARE va avea premiera sâmbătă, 15 septembrie 2018, de la ora 19.00, la Sala Mare!!!
- Primul tău rol pe scena Naționalului este cel al avocatului apărării din spectacolul TEROARE de Ferdinand von Schirach, regia Bobi Pricop, o propunere inedită a unui regizor cu care ai mai lucrat. Cum ai primit invitația de a te alătura Companiei Liviu Rebreanu?
- Cu mare bucurie, evident. Sunt un adept al mobilității inter-teatre a actorului, cred că e o condiție esențială pentru a nu te plafona profesional. În plus, îmi doream foarte mult să lucrez din nou cu Bobi, iar faptul că asta se întâmplă pe scena Naționalului din Târgu-Mureș, alături de actorii Companiei Liviu Rebreanu e pur și simplu extraordinar.
- TEROARE este un spectacol special, în care publicul este chemat să decidă într-o chestiune juridică, dar mai ales morală. Rolul tău este acela de a pleda pentru nevinovăția pilotului Lars Koch, care încalcă ordinul superiorului său și doboară un avion cu 164 de pasageri, deturnat de teroriști, pentru a salva viețile altor câteva zeci de mii de oameni. Cum te raportezi tu, ca persoană și nu ca personaj, la această dilemă extrem de delicată, aceea de a stabili vinovăția sau nevinovăția acestui pilot?
- Nu vreau să răspund la această întrebare. Nu pentru că nu aș avea argumente care să-mi susțină alegerea, dar nu vreau să influențez pe nimeni. Poftim, v-am dat un răspuns avocățesc....
- Cum crezi că va reacționa publicul spectator la acest gen de spectacol în care el devine practic, un personaj activ?
- Eu cred că va reacționa foarte bine. Am mai interpretat roluri în spectacole interactive, și știu că oamenii sunt încântați să participe cumva la ceea ce se întâmplă pe scenă.
- După TEROARE urmează pentru tine un alt proiect la Naționalul târgumureșean, spectacolul NAVIGATORUL după textul lui Conor McPherson, în regia lui Cristi Juncu. Ambele sunt texte ale dramaturgiei contemporane. Ce tip de teatru ți-e mai apropiat, în care gen te simți mai bine pe scenă?
- Pot să spun în ce NU mă simt bine: teatrul absurdului și commedia dell'arte. În rest nu am probleme.
- Ai câștigat mai multe premii în cariera ta. De asemenea, ai primit și mai multe nominalizări printre care două la Premiile UNITER. Cât de importante sunt premiile în viața unui actor?
- Pentru mine nu sunt. Premiile sunt o recunoaștere a muncii, a performanței, să zicem, dar nu mi le pot agăța în piept ca să defilez cu ele pe stradă. Cel mai mare premiu pentru mine sunt aplauzele de la sfârșitul spectacolelor și zâmbetul oamenilor care mă recunosc uneori pe stradă și mă opresc să îmi strângă mâna și să îmi spună o vorbă bună.
- La final, un mesaj pentru publicul târgumureșean, un public ce te va urmări pe scena Naționalului începând cu această stagiune...
- Veniți la teatru! Promit că n-o să vă pară rău!