LA UNIVERSITATEA DE MEDICINĂ, FARMACIE, ȘTIINȚE ȘI TEHNOLOGIE DIN TÂRGU-MUREȘ „STUDENȚII DE AZI - PROFESIONIȘTII DE MÂINE"

Distribuie pe:

Odată cu începerea noului an universitar 1 octombrie 2018-2019, pe lângă fuziunea cu UMF - Tg.-Mureș, noua noastră Universitate continuă proiectul „Studenții de azi - profesioniștii de mâine" cu anul II de implementare.

Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie din Târgu-Mureș prin Facultatea de Inginerie, derulează proiectul „Studenții de azi - profesioniștii de mâine", director grant fiind conf. univ. dr. Arina MODREA. Acesta a fost depus în cadrul Schemei de Granturi pentru Universități, cu finanțare prin Proiectul privind învățământul secundar (ROSE), având ca beneficiar Universitatea „Petru Maior" din Târgu-Mureș.

Aprobarea s-a făcut prin Acordul de grant nr. 32/SGU/NC/I de la sfârșitul lunii octombrie a acestui an.

Proiectul privind învățământul secundar își propune să contribuie la reducerea abandonului în învățământul secundar și terțiar și la creșterea ratei de promovare a examenului de Bacalaureat. Este finanțat printr-un împrumut de 200 de milioane de euro, acordat de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare și va fi implementat de Ministerul Educației Naționale pe o perioadă de 7 ani (2015-2022). Acordul de împrumut (Proiectul pentru învățământ secundar) dintre România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, semnat la Washington, la 17 aprilie 2015, a fost ratificat prin Legea nr. 234/08.10.2015 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757/2015).

Implementarea este în responsabilitatea Ministerului Educației Naționale (MEN) prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE).

Proiectul este structurat în trei componente. Primele două sunt concepute pentru a aborda aspecte de natură academică și socială, care conduc la performanța scăzută a elevilor în învățământul secundar superior, precum și în primii ani din învățământul terțiar (licee). A treia componentă include atât managementul de proiect, monitorizarea și evaluarea impactului acestuia, cât și activitatea de evaluare a intervențiilor exis-tente, care abordează constrân-gerile financiare ale elevilor din învățământul secundar superior provenind din grupuri dezavantajate.

Contextul problematicii abordate

În urma unei analize de impact și de nevoi corelate cu obiectivele proiectului ROSE făcute de Universitatea noastră în rândul studenților s-a concluzionat că în instituție sunt necesare intervenții instrucționale și educaționale atât pe palierul de programe de studii, cât și la nivel didactic utilizate în activitățile instructiv-educative la anul I studii de licență, dar și în rândul studenților vizați în grupul țintă, spunea conf. univ. dr. Arina MODREA. Domnia sa adăuga: „Menționăm că întregul studiu s-a realizat în permanență în colaborare cu Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic și CCOC. Facultatea de Inginerie este cea care a inițiat acest subproiect, având cea mai mare nevoie de aceste intervenții, care țin de grupul țintă depistat".

Soluțiile propuse în cadrul sub-proiectului vizează conștientizarea studenților privind importanța învățării; dezvoltarea competențelor socio-emoționale; utilizarea metodelor de dezvoltare personală (coaching, comunicare, leadership, selfmanagement); consiliere și orientare profesională prin implementarea unor module specifice și a unor programe remediale pentru disciplinele de studiu din anul I de la programele de studiu de licență.

Obiectivele proiectului

„Studenții de azi - profesioniștii de mâine" are ca obiectiv general creșterea gradului de promovabilitate pentru primul an de studii universitare și îmbunătățirea performanțelor academice ale studenților. Printre obiectivele specifice se numără diminuarea ratei de abandon școlar în proporție de aproximativ 50%, pe parcursul unui an universitar, a studenților din primul an de studiu din ciclul de licență; abilitarea cu tehnici, strategii și metode specifice autocunoașterii și dezvoltării personale a 75% din studenții grupului țintă în decursul unui an universitar; formarea și dezvoltarea de priceperi, deprinderi și capacități de utilizare în practica educațională și/sau profesională la 75% din studenții grupului țintă a unor metode eficiente de dezvoltare personală în domeniile de coaching, comunicare, leadership, selfmanagement în decursul unui an universitar; optimizarea performanțelor educaționale și profesionale la 75% din studenții angrenați în grupul țintă, la finele anului universitar; asimilarea unor cunoștințe convertite în comportamente de analiză și gestionare realistă a situațiilor care constituie un risc ridicat de abandon, la 75% din studenții grupului țintă, în primul an de studii de licență.

Corelația cu strategia instituției de învățământ superior, cu alte strategii relevante și cu obiectivele ROSE

Obiectivul general și obiectivele specifice ale subproiectului se corelează cu strategia universității/facultății, dar se corelează și cu obiectivele stabilite în proiectul ROSE la nivelul Schemelor de Granturi Necompetitive pentru Universități. De asemenea, obiectivele stabilite în subproiect se corelează cu Strategia Ministerului Educației Naționale cu privire la formarea inițială, la ridicarea calității în educație/învățământ prin găsirea de diferite soluții alternative care să contribuie la motivarea și sensibilizarea studenților pentru a obține rezultate bune la învățătură, sublinia conf. univ. dr. Arina MODREA.

Grupul țintă

Grupul țintă al Facultății de Inginerie este format din beneficiarii direcți, în care se vor cuprinde toți studenții admiși în anul I de studii de licență cu media mai mică sau egală cu 7 la examenul de Bacalaureat și/sau cei cu burse sociale, indiferent de regimul de finanțare al studiilor (buget sau taxă), precum și studenții care fac parte din categoriile defavorizate.

Totalul estimat al numărului de studenți cuprinși în grupul țintă este de 304.

Alături de beneficiarii direcți ai grupului țintă se adaugă cei indirecți, formați din: cadre didactice ale facultății, ale DPPD, personal specializat afiliat CCOC, asociații studențești (ESTIEM, Liga studenților). Numărul total al participanților în subproiect pe întreaga perioadă de implementare este de aproximativ 1100.

Activități ale subproiectului

Printre activitățile programate în cadrul proiectului se numără: campanie de conștientizare a studenților privind importanța învățării (prin seminarii pentru studenții din anul I susținute de studenți din anii mai mari; prezentări de exemple de bune practici ale absolvenților de universități; mese rotunde cu antreprenori de succes); cursuri pentru dezvoltarea competențelor socio-emoționale; derularea de activități specifice metodelor de dezvoltare personală (coaching, comunicare, leadership și self management). De asemenea, se vor organiza diferite programe remediale pentru studenții din primul an de studii din ciclul de licență prin programe remediale pentru activitățile integrate, anul I, precum și activități de sensibilizare adresate studenților cu risc de abandon în primul an de studii de licență prin seminarii în domenii specifice/diferite, activități de tutoriat, vizite/excursii de studii consiliere profesională și orientare în carieră. Este inclusă și activitatea de dotare și de management.

Bugetul sintetic total se ridică la 681.716 lei.

Rezultate finale

Grupul țintă a participat în proporție de 100% la campania privind importanța învățării, iar procentul în care s-a realizat conștientizarea studenților din grupurile dezavantajate și a celor expuși riscului de abandon în primul an de studii din ciclul de licență, în ceea ce privește importanța instrucției și a educației este de 100%, susținea directorul de grant. Domnia sa afirma și că din studenții grupului țintă, în număr de 304 studenți, în procent de 100%, la care s-a realizat conștientizarea în ceea ce privește dezavantajarea și expunerea la riscul de abandon în primul an de studii din ciclul de licență, procentual 88% au fost abilitați cu tehnici, strategii și metode specifice autocunoașterii și dezvoltării personale în vederea gestionării de către subiecți, a situațiilor din perspectivă rațională și/sau socio-emoțională. Proiectul a reușit ca în proporție de 86%, prin activitățile implementate și derulate, să formeze și să dezvolte priceperi, deprinderi și capacități de utilizare în practica educațională și/sau profesională a unor metode eficiente în domeniile de coaching, comunicare, leadership, self-management.

Derularea programelor educaționale, de orientare profesională și consiliere în carieră, pentru studenții din primul an de studii din ciclul de licență, a condus în proporție de 82,44% la optimizarea rezultatelor și a performanțelor educaționale și profesionale ale studenților din grupul țintă, măsurate prin procentul de promovabilitate din anul I în anul II.

Prin intermediul activităților derulate în cadrul subproiectului, subiecții, în procent de 88%, au asimilat cunoștințele necesare care au permis dezvoltarea și practicarea unor comporta-mente de analiză și de gestionare realistă a situațiilor care constituie un risc ridicat de abandon în primul an de studii de licență.

Rata de promovabilitate a studenților din anul I în anul II la programele de studii de licență în cadrul Facultății de Inginerie, având ca reper rata de promovabilitate a anului universitar 2015-2016 de 77,70%, este: anul I - 80,33%; anul II - 82,66%; anul III - 84,33%, adăuga conf. univ. dr. Arina MODREA.

Lasă un comentariu