Educația, veșnica “prioritate”

Politicos dar ferm, directorul de țară al Băncii Mondiale (BM) pentru România și Ungaria, Tatiana Proskuryakova, atrăgea atenția, cu câteva zile în urmă, că, dacă guvernanții noștri nu investesc inteligent în educația și sănătatea cetățenilor, România riscă să-și piardă competitivitatea pe termen lung și să condamne generațiile viitoare la ignoranță și sărăcie. Potrivit celui mai recent Index al Capitalului Uman întocmit de experții BM, în ce privește sănătatea și educația, România se clasează pe locul 67, în spatele vecinilor săi din UE și al unor țări cu venituri mult mai mici pe cap de locuitor, cum ar fi: Ucraina, Albania și Georgia. Indexul Capitalului Uman face parte dintr-un proiect lansat de BM pentru a-i stimula pe liderii naționali să prioritizeze investițiile în capitalul uman și are ca obiectiv accelerarea evoluției “către o lume în care toți copiii ajung în școală bine hrăniți și pregătiți să învețe, unde se pot aște pta să primească un învățământ de calitate și pot intra pe piața muncii, fiind adulți sănătoși și productivi”.

... Din două, una: ori dna Tatiana (și cum o mai cheamă) nu s-a informat corect, ori Banca Mondială a greșit la calcule, încât (iar) ne-am trezit la coada Europei. Pentru că, în realitate, preocuparea pentru “copii bine hrăniți și pregătiți să învețe” a atins culmi de neimaginat. Ocupați, însă, cum am fost cu pupăciunea de moaște (cu sarmale) și cu Referendumul (fără sarmale), preocuparea respectivă a cam trecut neobservată. Așa că, să ne (re)împrospătăm memoria.

Câteva luni bune, pe site-ul ministerului de resort s-a lăbărțat un amplu proiect intitulat “Strategia Națională pentru Educație Parentală 2018 - 2025”, care prevedea înființarea unei rețele de “educatori parentali”; aceștia urmau să-i învețe pe copii și pe părinți cum să scape de tot soiul de “idei fixe” , ca de pildă, că mama trebuie să fie musai femeie, iar tata, musai bărbat. Cursurile de “parentalitate pozitivă” erau estimate, doar pentru primul an de implementare, la suma de 295 milioane de lei de la buget, peste 7.000 de “strategi naționali” și “formatori de părinți” (formați de nu se știe cine, dar se poate bănui) urmând a fi plătiți cu 70 de milioane de euro, pentru a-i învăța pe părinți să-și însușească “o nouă cultură familială”.

La presiunea unor organizații neguvernamentale cu toți neuronii în creier, dar și la intervenția Academiei Române (“Ce este de fapt toată această acțiune? O maimuțăreală a unor excese europene care nu au ce căuta în spațiul civilizat. Și aici nu este vorba nici de tradiție, nici de conservatorism, nu! Aici, este vorba despre normalitate” - acad. Răzvan Theodorescu), ministerul a retras proiectul cu pricina - pardon, scuzați, bonsoar! -, urmând să mai reflecteze, să mai analizeze, să se mai consulte, să se mai...

... N-au trecut două luni, și o nouă inițiativă privind “prioritizarea” educației a fost lansată, cu acte în bună regulă: fiindcă nu i-a mers cu “reformarea părinților”, Ministerul Educației a recidivat, lansând, de această dată, “cel mai important proiect” în materie e educație a “formatorilor”, și anume, proiectul CRED (Curriculum Relevant, Educație Deschisă), având în vedere selectarea din rândul profesorilor a 570 de formator și propunându-și printre obiective “promovarea și respectarea diversității; asumarea de către școală/profesori a unor roluri complementare celui de profesor la clasă, cu accent pe consiliere, mediere socială, facilitarea învățării în contexte nonformale și informale de educație”. Bugetul alocat este de 42 milioane de euro, din fonduri europene. “Vor fi organizate 2.750 grupe de profesori în toate județele și în Capitală, care vor beneficia de 330.000 ore de formare la nivel național, implicând aportul a 900 de formatori. Se vor acorda subvenții de 600 de lei pentru toți cei 55.000 de participanți la cursurile de formare și 150 de premii pentru cadrele didactice autoare de bune practici. De asemenea, vor fi elaborate 18 ghiduri metodologice care acoperă toate disciplinele prevăzute în noile planuri-cadru pentru învățământul primar și gimnazial, respectiv 7.200 de resurse educaționale deschise (RED) pentru toate disciplinele. Acestea vor fi accesibile elevilor și cadrelor didactice atât în centrele de resurse educaționale deschise, cât și pe o platformă on-line de e-learning. În primele luni ale proiectului va fi facilitată în rândul decidenților și partenerilor educaționali o abordare curriculară unitară și coerentă, centrată pe competențe, cu scopul de a asigura oportunități egale pentru elevii aparținând grupurilor dezavantajate (...)”.

Extraordinar!... Dar despre ce și în ce limbă păsărească vorbesc acești oameni (cu “curriculul” lor relevant cu tot) când, în România, mii de copii străbat, pe jos, în frig și zloată, kilometri întregi, de acasă până la dărăpănăturile insalubre, cu hârtie în loc de geamuri și buda în cucuruzul din fundul curții, numite, pompos “școală”? În loc de “cercetări și studii tematice”, și “cursuri on-line la distanță” și “e-learning”, n-ar fi mai “oportune” , de exemplu, mult promisa alocare a 6% din PIB Educației, niște drumuri mai sigure, mai asfaltate, niște clădiri care să nu mai aducă a “bojdeuci” (oricât l-am iubi pe Ion Creangă, deși a cam dispărut de prin programa școlară), în loc de azvârlirea pe apa sâmbetei a 42 de milioane de euro pentru formarea de formatori care să-i formeze pe dascăli (“formatori” prin definiție și prin cursurile de pedagogie din timpul facultății) să devină formatori. A propos, în vreme ce formatorii se ocupă de formarea formatorilor pe platforma on-line de e-learning, pe elevi cine-i mai învață abecedarul și tabla înmulțirii, să poată intra pe piața muncii ca “adulți sănătoși și productivi”?

...În fine, cea mai recentă găselniță în materie de educație se “implementează” chiar în aceste zile: Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) și Asociația “Accept” organizează o sesiune de formare pentru profesori consilieri școlari, în cadrul unui proiect mai amplu, intitulat “Parteneriat pentru egalitatea persoanelor LGBT”. Se are în vedere - explică organizatorii - creșterea capacității autorităților locale și a profesioniștilor din justiție, sănătate, asistență socială etc. de a relaționa cu petenți, pacienți, elevi, studenți, clienți care aparțin comunității LGBT (lesbiene, homosexuali, transsexuali, în caz că cineva nu știe sau a uitat). Proiectul, mai explică aceștia, “a apărut dintr-o necesitate clară la nivelul societății: în ultimii doi ani s-a constatat, cu îngrijorare, o creștere a gradului de intoleranță și homofobie din societate, manifestată printr-un discurs al urii, din ce în ce mai apăsător, față de comunitatea LGBT”.

...Om fi noi mai insensibili, dar uite că n-am observat, în ultimii fix doi ani, nicio manifestare de “ură” față de această... hai să-i zicem “comunitate”, ca să fim politically correct; poate, pe ici, pe acolo, o iritare, fiindcă prea se dă rănită și prea se bagă în seamă comunitatea asta. În rest, îi dorim voie bună și succesuri în activitate!

Ce observăm, în schimb, sunt dezmățul și deșănțarea pe cale de a pune stăpânire pe sălile de clasă: bătăi transmise live pe facebook, în hohotele de râs al colegilor, copii duși cu targa la dezintoxicare, partide de sex pe catedră, profesori umiliți de elevi sau de părinții acestora, comportamente de abuz, putere și intimidare, fete de gimnaziu înghesuite și pipăite pe la colțuri, și, mai recent, indivizi cu prohabul descheiat, bântuind prin preajma școlii....

Nu știm câte milioane de euro costă proiectul acesta cu egalitatea persoanele LGBT, dar, pentru o mai aprofundată documentare, poate n-ar fi stricat ca “sesiunea de formare a consilierilor școlari” din aceste zile să se desfășoare chiar în incinta unei școli. Aș! Ea se desfășoară “în Predeal, la Hotel Carpați, fiind asigurată cazarea în regim single și trei mese pe zi, costurile legate de cazare, masă și transport urmând a fi suportate din bugetul proiectului”.

...De-aia ziceam că Banca Mondială să nu-și facă probleme: masă și transport este, milioane de euro este, imediat ce terminăm cu discriminarea homosexualilor, o să ne ocupăm, în continuare, de propășirea educației, de formarea formatorilor de formatori, de platformele on-line, de e-learning, încât de pe locul 67 al Indexului Capitalului Uman o să sărim lejer peste locul 68, direct pe 69.

Lasă un comentariu