FEMEILE ȘI BĂRBAȚII DIN ROMÂNIA ECONOMISESC ÎN MOD DIFERIT!

Distribuie pe:

Dintr-un studiu al OTP Bank România, prin intermediul Fundației “Dreptul la Educație”, femeile sunt mai preocupate de economisire decât bărbații, însă reușesc să pună bani deoparte într-un procent mai mic decât aceștia, cercetarea identificând și alte diferențe între sexe în privința comportamentului financiar.

“Bărbații, mai pricepuți la economisire - În timp ce principala preocupare a femeilor (19% dintre ele) este cum să economisească, un procent mai mare de bărbați declară că pot să economisească sistematic (66% față de 54% dintre femei).

Bărbații sunt preocupați în egală măsură în ce să investească pe termen lung și cum să economisească (fiecare cu 16%) și tot ei sunt cei care au reușit într-un procent mai mare să pună bani deoparte în ultimele 6 luni.

Astfel, în timp ce 26% dintre bărbați spun că nu au reușit să pună deoparte nimic în această perioadă, în această situație se află 44% dintre femei. Chiar dacă bărbaților le provoacă mai mult stres să se ocupe de bani (65% dintre bărbați față de 56% dintre femei), femeile sunt mai preocupate decât bărbații de cum să se descurce din salariu (15% față de doar 11% dintre bărbați).

Dacă ar rămâne fără un loc de muncă (sau fără sursă principală de venit), bărbaților le-ar ajunge mai mult timp banii (25% peste 9 luni, 23% între 3-5 luni), în timp ce femeilor le-ar ajunge banii sub o lună (39%) sau 1-2 luni (29%). Cei mai mulți bărbați (28%) au puse economii deoparte pentru perioade mai grele, în timp ce același procent de femei declară că nu au economii.

Femeile sunt mai liniștite când se gândesc la pensie - Principala preocupare a bărbaților este nivelul de trai la pensie (19% față de 17% femeile). De altfel, un procent mai mare dintre femei declară că sunt liniștite în ceea ce privește anii de pensie (70% dintre femei față de 54% dintre bărbați).

În ultimii 2 ani, 45% dintre bărbați au spus că au fost preocupați de două sau mai multe ori de planificarea anilor de pensie (33% femeile), iar 40% dintre femei nu s-au preocupat de acest lucru niciodată (față de 28% dintre bărbați).

De altfel, întrebați la ce vârstă ar putea ieși la pensie, astfel încât să păstreze 65% din venitul actual, peste jumătate dintre femeile intervievate au răspuns că nu s-au gândit încă la acest aspect (57%), în timp ce doar 38% dintre bărbați au declarat acest lucru.

Bărbații sunt mai responsabili în rambursarea creditului de pe card - 51% dintre femei nu au card de credit (față de 38% dintre bărbați) și doar 19% dintre femei rambursează întotdeauna integral suma utilizată de pe cardul de credit în următoarea lună, față de 32% dintre bărbați.

Întrebați dacă ar trebui să facă o reparație majoră sau ar trebui să schimbe un bun de folosință îndelungată, atât bărbații (53%), cât și femeile (41%) ar face această cheltuială din surse proprii.

La familie și prieteni ar apela 25% dintre femei și 13% dintre bărbați, la cardul de credit existent ar apela 25% dintre bărbați și 17% dintre femei, iar către un credit bancar sunt mai deschiși bărbații (13% față de 6% femeile).

Femeile amână cheltuielile pentru când au bani, pe când bărbații cumpără pe loc dacă trebuie - Majoritatea femeilor (52%) și a bărbaților (47%) au declarat că nu și-a făcut un buget personal, în scris, în ultimele 12 luni, însă 41% din ambele categorii au făcut acest lucru de câteva ori în această perioadă.

În situația în care și-au dorit să cheltuiască mai mult decât banii pe care îi aveau la dispoziție, femeile au amânat achiziția pentru luna viitoare, când au avut bani (42%), în timp ce 38% dintre bărbați au declarat că, dacă trebuia cumpărat, au cumpărat.

39% dintre femei decid să facă o cheltuială doar dacă există suma planificată în bugetul personal (față de 32% bărbații), în contul curent 19% (la fel bărbații - 20%) sau pe cardul de credit 8% (11% bărbații).

Când se gândesc la cheltuieli importante la care se așteaptă, 51% dintre femei față de 37% bărbați își fac griji fiindcă nu știu ce se va întâmpla, iar procentul de bărbați total liniștiți este dublu (23% față de 12% femei).

Cumpărăturile se fac în funcție de nevoi, iar la prieteni se apelează pentru sfaturi financiare - Femeile cumpără dacă au și alții același lucru (60%), dacă au nevoie de acel lucru (59%) sau dacă este la modă (48%), în timp ce bărbații cumpără în primul rând dacă au nevoie de acel lucru (57%), dar și pentru ei contează la fel de mult dacă alții îl au (54%) sau dacă e la modă (41%).

Înainte de a lua decizii financiare, atât femeile, cât și bărbații apelează în primul rând la rude, prieteni, cunoștințe (femeile 35%, bărbații 29%), însă pe locul doi femeile spun că nu există cineva la care apelează permanent pentru a cere sfaturi (30%), în timp ce bărbații apelează la informații publice, media (26%).

Asigurările, produse financiare foarte puțin cunoscute și folosite - Când vine vorba despre polițe de asigurări, cu excepția celor auto și de locuințe, în jur de un sfert din cei intervievați nu sunt familiarizați cu aceste produse, iar procentul celor care dețin asigurări de viață, de sănătate ori de bunuri variază, depășind rareori 50%.

Nu au asigurări de viață 68% dintre femei și 55% dintre bărbați, iar 19% din ambele categorii nu știu pentru ce ar ajuta asigurarea lor de viață. Situația este asemănătoare când vine vorba de asigurarea de sănătate (boală și accidente): 68% dintre femei și 54% dintre bărbați nu au asigurare de boală și accidente, iar 20% dintre femei și 26% dintre bărbați nu știu ce ar acoperi asigurarea pe care o au.

Când vine vorba de asigurarea de bunuri, procentele se schimbă: 50% dintre femei nu dețin o astfel de asigurare (37% este procentul la bărbați), 22% nu știu pentru ce ar ajunge (16% dintre bărbați), iar 15% spun că nu ar ajunge pentru a înlocui bunul avariat față de 26% dintre bărbați, care declară că ar ajunge să înlocuiască bunul avariat”, se arată în studiul citat de HotNews.ro.

*

Cercetarea s-a derulat online, în perioada 22 august - 24 septembrie 2018, pe un eșantion de 1.000 de persoane, cu vârsta de peste 18 ani, dintre care aproximativ jumătate (48%) au studii superioare, iar 16% studii superioare economice. 

Lasă un comentariu