FEȚELE SOCIETĂȚII DE CONSUM CAPITALISTE

Sărbătorile creștine de iarnă bat la ușă, iar mureșenii au ieșit la cumpărături prin supermarketuri. În anii democrației s-a schimbat la față rețeaua comercială a județului Mureș, fenomen ce se poate constata prin apariția a numeroase complexe comerciale cu oferte de mărfuri alimentare sau industriale. Aproape în totalitate, aceste spații comerciale aparțin unor companii străine, doar vânzătorii și ceva mărfuri, așa, de ochii lumii, sunt de origine românească. În fiecare localitate mai răsărită au apărut asemenea magazine, iar în municipiul Târgu-Mureș, în afară de Darina și Ponderosa, câteva alimentare de cartier, rămase ca prin minune, toate sunt cu capital străin, fiind amplasate strategic, la intrarea în oraș: șapte hipermarketuri și supermaketuri cu profil alimentar și mărfuri de larg consum și șase companii de retail de bricolaj. Culmea ironiei, chiar dacă lumea se plânge că sunt bani puțini, aceste magazine sunt veșnic pline, de dimineața până seara. Prețurile practicate sunt aceleași, de parcă se înțeleg între ei, iar Oficiul concurenței nu poate interveni. În centrele comerciale Kaufland, Auchan, Selgros, Carrefour mărfurile alimentare cu termen de valabilitate aproape de expirare sunt oferite consumatorilor sub formă de semipreparate sau preparate în regim de bufet, la prețuri acceptabile. Cert este că de aici te poți aproviziona cu toate cele necesare într-o gospodărie. Același stil de comerț l-am întâlnit și în Statele Unite, doar că acolo vânzătoarea de la casă îți împacheta marfa, și manifestau mai multă amabilitate, probabil fiind și mai bine plătite.

La ieșirea din Târgu-Mureș spre Sighișoara funcționează centrul comercial Auchan. În viitor, pe locul unei livezi intensive, distruse, în favoarea importului cu fructe din Polonia și Ungaria, se anunță înființarea, de către firma Maurer, a celui mai mare mall din Transilvania. Lângă acest colos comercial universal, mai funcționează Magazinul Praktiker și Dedeman, cu materiale de construcții și mărfuri industriale.

La ieșirea spre Livezeni, pe partea dreaptă, unul lângă altul, se găsesc trei centre comerciale: Merkur, Lidl și Kaufland, cu aceleași oferte de mărfuri alimentare, căutate de târgumureșenii din tot orașul. Să mai spună cineva că în România nu s-a instaurat, odată cu democrația, o societate de consum, unde banii din pensii, ajutoare sociale și salarii nu circulă la fel ca și în Occident. Să spunem că Târgu-Mureșul, și celelalte orașe și orășele din județ, stă foarte bine la capitolul consum. Nu același lucru se poate spune despre producție, fiindcă fabricile unde se produceau mărfuri pentru consumul intern și export au fost lichidate, distruse cu ură și patimă de patrihoții perindați la conducerea țării, sub sigla diferitelor doctrine politice.

Fiind mai aproape de locuința mea, săptămânal îmi fac cumpărăturile necesare de la Auchan, unde găsesc toate cele necesare unui trai decent. De fiecare dată, în parcare, întâlnesc doi, trei copii zgribuliți cerșetori, cu un cățel jigărit ascuns sub haine. I-am întrebat, în glumă, dacă nu vor să vândă cățelul și-mi răspund că îl vând cu 30 de lei. Le dau 50 de bani sau un leu. La fel procedează mulți cumpărători, așa că într-o zi pot câștiga până la o sută de lei, bani pe care cineva îi confiscă. De multe ori mă întreb, de ce nu intervine Poliția, să-i ridice pe acești copii și să ducă la un centru social, iar pe capii rețelei să-i rețină? Este adevărat că în oraș au dispărut cerșetorii, dar aici, la margine, afacerea încă merge cu profit, chiar sub ochii agenților de pază. Am amintit de acești cerșetori din parcarea centrelor comerciale fiindcă dacă nu ești atent, îți pot fura din cumpărături.

Acum, în preajma Crăciunului, au apărut și brazii, la prețul între 30 și peste 100 de lei, chiar și accesorii pentru împodobirea lor. Vreau să spun că, cumpărătorii caută aceste magazine deoarece, de aici își pot achiziționa tot ce își doresc, dovadă și faptul că tot mai multe magazine de cartier se închid. Mai există și posibilitatea de a-ți procura mărfurile dorite prin comenzi on-line. Suni la un număr de telefon și în câteva zile ți se aduce comanda acasă, prin poșta rapidă. În plus, ești asaltat de fel și fel de reclame prin mass-media sau prin pliante, distribuite în cutia poștală. Frumos colorate, acestea te invită la un anumit magazin pentru cumpărături, iar pentru a fi mai atractive, sunt prezentate și reduceri de preț, de multe ori fictive.

În mediul rural, în locul magazinelor universale ale cooperației de consum au apărut numeroase buticuri, care vând o gamă variată de mărfuri procurate de patroni de la magazinele din orașe, cu câțiva lei adăugați în plus la preț. Când se anunță că vin inspectorii de la ANAF în control, în câteva minute toate aceste buticuri sunt închise. Probabil au și patronașii respectivi informatori plătiți la fisc, că foarte rar sunt prinși cu mărfuri expirate, multe fără facturi sau condica cu datornici. În ce privește calitatea mărfurilor, din când în când, inspectorii de la DSVA, Protecția Consumatorilor, mai fac controale inopinate, aplică amenzi și confiscă marfa. Oricum, fețele societății de consum capitaliste, instaurate în România odată cu democrația, sunt ciudate și imprevizibile...

Lasă un comentariu