LIMBA ROMÂNĂ A DEVENIT PENTRU UNII O UMILINȚĂ LA UMFST TÂRGU-MUREȘ

Iată unde duc instigările politice separatiste cu caracter etnic.

În luna aprilie a anului trecut (adică în urmă cu 9 luni), Senatul Universității de Medicină și Farmacie din Târgu-Mureș a hotărât să uniformizeze subiectele examenelor pentru studenții mediciniști, din cadrul secțiilor română, maghiară și engleză, pentru a nu mai exista niciun fel de interpretări răuvoitoare, anume că unii ar fi favorizați în detrimentul altora sau discriminați. Noua procedură universitară a fost inclusă în Carta universitară, astfel încât întrebările de test ale examenelor trebuie să fie aceleași în toate cele trei limbi. La elaborarea subiectelor de examen participă profesori din toate cele trei secții, iar traducerea întrebărilor se face în toate cele trei limbi.

Cine credeți că au fost cei dintâi lezați?! Chiar studenții maghiari și profesorii acestora. În cotidianul de limbă maghiară “Népújság”, prof. Emese Sipos susține că “este necesară o bibliografie comună, ceea ce înseamnă că nu mai este posibil să se predea din cărți maghiare de înaltă calitate”. Cu alte cuvinte, cărțile de medicină în limba română și engleză sunt mai slabe calitativ! Sfidând hotărârea Senatului universității, cadrul didactic în cauză și-a examinat studenții după propria metodologie, ba mai mult, publicația în cauză susține că profesorii maghiari vor ține cont de drepturile studenților lor actuali și viitori, precum și de păstrarea onoarei acestora, oferindu-și propriile subiecte la examen și continuând să își păstreze poziția.

Întrucât sunt cadru didactic la UMFST, am căutat și am citit exact hotărârea Senatului. Iată câteva nedumeriri:

1) Dacă hotărârea a fost adoptată în urma cu 9 luni, de ce acest circ acum?

2) De ce în tot acest timp profesorii de la specializările română, maghiară și engleză nu și-au armonizat bibliografiile? Mă întreb, oare anatomia în limba română este diferită de cea în limba maghiară? Sau acest conflict este artificial creat și subminatoriu la adresa noului consorțiu universitar și a fost premeditat tocmai pentru a se ajunge într-o astfel de situație?

3) Nu cumva subiectul “modificării” desfășurării examenelor este generat pentru a se justifica o încălcare flagrantă a unor reguli acceptate de majoritatea unui senat și care s-ar cuveni să aibă consecințe administrative? Iar dacă această încălcare este organizată și subminează deliberat o instituție, nu se întrevăd și unele răspunderi penale?

4) Președintele Asociației Studenților Maghiari de la Târgu-Mureș, László Márton, se plânge într-o declarație pentru Agenția ungară de presă MTI de faptul că Senatul universității a adoptat noul regulament în absența reprezentanților secției maghiare. Uită să precizeze însă că reprezentanții secției maghiare boicotează deliberat UMFST și au decis să nu participe la lucrările Senatului, în semn de protest față de constituirea consorțiului dintre UMF și Universitatea “Petru Maior” din Târgu-Mureș. Ar trebui oare blocată această universitate, iar Senatul universitar să nu își mai desfășoare activitatea la fiecare supărare sau protest al secției maghiare?!

5) În presa maghiară se vorbește cinic la adresa universității despre “umilința” de a fi traduse subiectele și întrebările pentru examen din limba română în limba maghiară. Nu se spune nimic însă despre aceleași subiecte elaborate și de cadrele didactice care predau în limba maghiară și care vor fi traduse identic în limbile română și engleză, subiectele fiind destinate tuturor studenților mediciniști, indiferent de limba în care studiază.

Mai rămâne ca și studenții români să boicoteze subiectele elaborate de cadrele didactice maghiare și toți, deopotrivă, pe cele de limbă engleză pentru ca haosul să fie complet...

Aici ajunge municipiul Târgu-Mureș după ofensiva autonomistă, separatistă etnic, instigatoare și subminatoare la adresa României promovată de UDMR și toți politicienii maghiarimii.

Am o mare nedumerire în calitate de cadru didactic la această universitate: care este deranjul pentru un student dacă subiectele examenelor sunt aceleași pentru fiecare limbă de predare? Afectează în vreun fel șansa studenților de a lua o nota bună la examen? Este discriminat cineva în raport cu ceilalți, câtă vreme li se aplică aceeași unitate de măsură tuturor, adică dacă se răspunde la aceleași întrebări, dacă se corectează la fel, dacă se obține astfel o evaluare unitară și o clasificare corectă?!

Se dorește etnic, conflictualist, șubrezirea UMFST Târgu-Mureș, iar propagandistic, universitatea este subminată din interior. Nu am auzit niciunde în țară la vreo altă universitate de un astfel de scandal, de vreo mobilizare de forțe împotriva unei hotărâri a senatului universitar sau de boicotarea examenelor din rațiuni care țin de limba în care sunt elaborate subiectele ori de bibliografie.

Din păcate, somnul rațiunii unor români, complicitățile unor interese trădătoare, blazarea instituționalizată, neimplicarea și lipsa de atitudine, de reacție civică, corelative ofensivei și asaltului subculturii, mediocrităților, nasc monștri...

Lasă un comentariu