DIN CICLUL “CE (MAI) BĂGĂM ÎN GURĂ...” MOZZARELLA CU SOLUȚIE DE DEZGHEȚARE A DRUMURILOR!

În cadrul Campaniei Naționale de Informare și Educare “Să învățăm să înțelegem eticheta”, experții Asociației Pro Consumatori (APC) au analizat 33 de tipuri de mozzarella comercializate în supermarketurile și hipermarketurile de la noi din țară, atrăgând atenția asupra denaturării /falsificării acestui produs, în detrimentul sănătății consumatorilor.

Cu precizarea că mozzarella se obține numai din lapte (bivoliță, vacă, oaie, capră), fără adaosuri de altă natură, specialiștii au ajuns la concluzia că în unele sortimente se folosește amidonul de cartofi, dar și clorura de calciu (E509), utilizată pentru prevenirea formării gheții și îndepărtarea acesteia de pe șosele (este eficientă până la temperaturi de minus 52 grade Celsius și se obține din calcar, prin reacție cu acidul clorhidric sau ca produs secundar la prepararea sodei). În compoziția unor tipuri de mozzarella, are rol de potențiator de arome, agent de întărire și acidifiant, ceea ce constituie nu doar crasă dezinformare, ci și un real pericol pentru sănătatea oamenilor.

Iată cum descriu specialiștii mozzarella adevărată: “Este o brânză fără coajă, cu textură apoasă și relativ moale, ușor elastică în stare foarte proaspătă, de culoare albă sau aproape albă (poate avea unele nuanțe imprimate de hrana animalului de la care se recoltează laptele), în bucăți de formă aproape sferică (“bocconcini”). Are gust ușor dulce, fin, purtând puternic amprenta laptelui. Pe măsură ce se învechește, devine foarte moale și capătă gust acru. În stare proaspătă, rezistă la frigider câteva zile, păstrată în recipient cu soluție slabă de sare (circa o lingură de sare la un litru de apă). Varianta semi-uscată se poate păstra mai mult”.

Din păcate, menționează autorii studiului, produsele lactate falsificate au avut un bun prilej de afirmare și dezvoltare, în contextul în care tot mai mulți consumatori au trecut la diete de cruțare, în urma indicațiilor medicilor, sau la diete de prevenție.

“Consumatorii corect informați au tot interesul să-și prepare propria mozzarella (există numeroase rețete și experiențe făcute publice pe Internet), pentru că această brânză se consumă chiar proaspătă (cea mai fericită situație - consum în ziua preparării!), iar materialele necesare sunt disponibile peste tot. A cumpăra această brânză din comerț, cu gândul că este proaspătă, este chiar o auto-amăgire”, afirmă prof. univ. dr. Ion Schileru, ASE București.

“Mozzarella este un tip de brânză care în ultima perioadă de timp a prins la consumatorii de sex feminin din România, care o folosesc fie la micul dejun, fie ca gustare între mesele principale sau la realizarea în casă a unor preparate culinare, cum ar fi de exemplu pizza. Lipsa legislației care să protejeze acest produs lactat natural, absența cunoștințelor temeinice despre acest produs la unii consumatori, coroborat cu o creștere a consumului de mozzarella a dus la apariția unor brânzeturi tip mozzarella, care nu au nimic în comun cu rețeta tradițională. În ultimii ani asistăm la un proces de “denaturare legală” a brânzeturilor din cauza vidului legislativ din acest domeniu, fapt care a dus atât la prejudicierea economică a producătorilor onești, proces care a culminat, în unele situații, chiar cu dispariția acestora, cât și la o afectare a intereselor economice ale consumatorilor, punându-le chiar sănătatea în pericol. În aceste condiții, până când prin intermediul unor legi se vor interzice producția și  comercializarea unor astfel de produse, singura măsură menită să-i protejeze pe consumatori rămâne informarea lor prin realizarea de studii, care să demaște aceste practici, astfel încât consumatorii să nu mai achiziționeze produse de o calitate scăzută și cu încărcătură chimică ridicată. Acest fapt va duce în cel mai scurt timp la dispariția unor astfel de produse datorită cererii reduse pentru acestea, nemaiexistând interesul economic din partea unor producători pentru fabricarea produselor de acest tip. Le recomand consumatorilor să verifice cu atenție eticheta acestui tip de brânzeturi și să evite mozzarella cu aditivi alimentari”, conchide conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte APC. (sursa: apc-romania.ro)

 

N.red. Asociația Pro Consumatori este o organizație neguvernamentală, apolitică și nonprofit, înființată în 1990, având ca principal obiectiv apărarea, promovarea și reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor și intereselor consumatorilor în raporturile cu agenții economici și instituțiile statului. O preocupare permanentă o constituie utilizarea testelor comparative pe produse și servicii ca mijloc de informare, educare și îmbunătățire a situației economice și sociale a consumatorilor. La nivel național, Asociația Pro Consumatori a fost recunoscută prin H.G. nr. 1106/2005 ca fiind de utilitate publică.   

Lasă un comentariu