AUTOSTRADA A8 - “LUPTA ESTE LUNGĂ ȘI GREA...”

Distribuie pe:

La începutul acestei săptămâni, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos la licitație completarea studiului de fezabilitate (SF) al Autostrăzii A8, pe tronsonul Târgu-Mureș - Târgu Neamț, informează Asociația Pro Infrastructură,cu mențiunea că proiectantul are la dispoziție 30 de milioane de lei și 14 luni pentru actualizarea SF, plus încă 4 luni pentru pregătirea documentației de lucrări. Demersul survine după ce Ministerul Transporturilor a anunțat că fondurile necesare elaborării documentațiilor tehnico-economice pentru tronsonul respectiv vor fi incluse în bugetul pentru 2019.

Vestea - susțin, într-un comunicat, cei de la Pro Infrastructură - nu este una îmbucurătoare, prețul estimat fiind prea mic, comparativ cu bugetele oferite la revizuirile din 2014 - 76 de milioane, față de doar 30 de milioane, acum, pentru 210 km. În această situație, avertizează semnatarii comunicatului, “există riscul major să se facă rabat de la calitate sau, așa cum s-a întâmplat la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Pitești, să se livreze doar o parte din servicii și apoi să se rezilieze contractul! Mai mult, viteza de proiectare în zona de munte este 120 km/h, rezultând soluții tehnice extrem de costisitoare. Cerem insistent optimizări de traseu și structuri, cât și implementarea etapizată (semi-profil). Fără aceste măsuri, Autostrada A8 nu va deveni niciodată realitate, fiindcă e prea scumpă.”

În 2010-2011 s-au realizat studiile de fezabilitate pe cele trei secțiuni ale autostrăzii, dar au fost făcute pe bani foarte puțini și pe repede-înainte, făcând imposibilă folosirea lor pentru licitația de lucrări. CNAIR a hotărât (corect) să le actualizeze, însă din trei licitații pornite în iunie 2014, doar cea aferentă tronsonului Târgu Mureș-Ditrău a fost finalizată, iar în decembrie 2018, CNAIR a reziliat contractul, deși nu era necesar sau oportun, argumentează Asociația.

“Istoria Autostrăzii A8 Târgu Mureș-Iași este una halucinantă, populată cu prea mulți ageamii incompetenți cu ambiții prostești, care fug de răspundere, toți perindați la conducerea CNAIR și MT. Lupta este lungă și grea. Sectorul Pașcani-Iași este îngropat la Comisia de Prognoză, iar segmentele Târgu Neamț-Pașcani și Iași-Ungheni nu mai apar nici măcar în declarații”, mai menționează sursa citată.

De menționat că, la finele anului trecut, asociațiile civice “Împreună pentru A8”, “Pro Infrastructură”, “Moldova vrea autostradă” au solicitat președintelui Iohannis cuprinderea în bugetul pe 2019 a sumelor necesare realizării documentațiilor la acest obiectiv și declararea lui drept obiectiv de interes strategic național”.

Autostrada Târgu-Mureș-Iași-Ungheni are/ar trebui să aibă o lungime totală de 310 kilometri, cu un cost total de 5,1 miliarde de euro, adică 16,4 milioane de euro/kilometru.

Reamintim că, din 2010, s-au cheltuit peste 17 milioane de euro pe documentații și studii de fezabilitate, fără însă a se turna asfalt pe vreun centimetru de drum.

Lasă un comentariu