NUMĂRUL UNIC DE URGENȚĂ 112 - MUREȘENII, CAMPIONI LA APELURI... DEGEABA

Distribuie pe:

Serviciul 112 trebuie apelat în cazul în care sunteți în pericol, în cazul în care vă confruntați cu o urgență: accidente, explozii, incendii, agresiuni fizice, violențe, tâlhării, furturi, persoane dispărute sau găsite, tulburarea ordinii și liniștii publice, fenomene meteo periculoase * În momentul în care apelați numărul de urgență, vă răspunde un operator 112, care vă adresează întrebările standard, dar importante. Operatorii vă solicită să descrieți succinct urgența, locul, eventualele victime, numele dumneavoastră și numărul de telefon * Apoi, operatorii 112 vă fac legătura cu dispecerii, în competența cărora revine gestionarea situației: IGSU, SMURD, Serviciul de Ambulanță, Poliție, Jandarmerie * Dispecerii agențiilor de intervenție vă vor cere informații suplimentare, altele decât cele preluate de operatorii 112 - date specifice - și vor aloca resursele pentru intervenția în situația semnalată * Foarte important: dacă apelați 112 din greșeală, nu închideți telefonul! Rămâneți pe fir, comunicați-i operatorului 112 că nu aveți o urgență și că e vorba despre o greșeală! Astfel, nu risipim timp în condițiile în care altcineva apelează 112 pentru o urgență reală, fiecare secundă contează * Vă reamintim de numărul de urgență 113, soluția implementată de Serviciul de Telecomunicații Speciale, pentru a veni în sprijinul persoanelor cu deficiențe de auz și/sau vorbire, care vor să apeleze numărul unic de urgență * Vă reamintim, de asemenea, și de Apelul eCall - un apel de urgență generat de un dispozitiv IVS aflat la bordul autoturismelor. De la 1 aprilie 2018, legislația europeană prevede dotarea fiecărui model de autoturism cu un astfel de dispozitiv.

La împlinirea a 15 ani de la introducerea, în România, a numărului unic de urgență 112, Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), în calitate de administrator al Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență, a solicitat realizarea unei analize a cazuisticii apelurilor, atât din punct de vedere cantitativ, cât și calitativ, în perioada decembrie 2017 - mai 2018.

Concluziile studiului arată că Sistemul 112 este apreciat de cetățeni, fiind considerat cel mai empatic, de încredere, eficient, profesionist și cel mai rapid ajutor din partea statului, în cazuri de urgență și nu numai, se arată în comunicatul dat publicității cu prilejul Zilei numărului unic de urgență 112, marcată luni, 11 februarie. “Vă mulțumim și le mulțumim cetățenilor, pe această cale, pentru încredere! Vă asigurăm că îmbunătățirea serviciilor în beneficiul românilor, și nu numai, este principala noastră preocupare”, se arată în documentul citat, ai cărui autori prezintă unul dintre cele mai complexe cazuri din 2018. Iată povestea:

“S-a petrecut în Timiș, pe 28 august, la ora 23.45. Un bărbat a apelat numărul de urgență 112 pentru a anunța că se sinucide. Nu voia să dea detalii despre locul în care se află și amenința că se va sinucide dacă va auzi pași, sirene sau dacă va vedea luminile mașinilor de intervenție. Operatorul 112 a dat dovadă de prezență de spirit, empatie, răbdare și control asupra situației, reușind să afle informații privind locul exact unde se afla bărbatul. În același timp, operatorul 112 comunica datele obținute, dispeceratelor agențiilor de urgență. Operatorul 112 încerca să îl facă pe bărbat să se răzgândească și, în același timp, să îl convingă că, deși aude pași sau mașini, nu sunt echipaje de intervenție, ci locuitori din zonă. La un moment dat, bărbatul se aruncă. În acel moment, operatorul 112 ia decizia de a deconecta și de a reapela imediat numărul de telefon al apelantului, astfel încât echipajele de intervenție să se ghideze după sunetul și lumina telefonului. În scurt timp, agentul de poliție răspunde la telefonul bărbatului și îi comunică operatoarei că l-au găsit și că prezintă semne vitale. Azi, bărbatul trăiește”.

În ce privește statisticile, rezultă că, în 2018, operatorii au preluat 12.735.836 de apeluri, cu aproape un milion mai puține decât în anul precedent. Peste 45% dintre acestea au fost apeluri de urgență, majoritatea fiind transferate și gestionate de Serviciul de Ambulanță, Poliție și ISU-SMURD.

Din totalul apelurilor, aproape 7 milioane (54,9%) au fost apeluri pentru situații non-urgente, cele mai multe înregistrându-se în Mureș (68,1%), Covasna (65,8%), Vrancea (64,1%) urmate de Gorj, Călărași și Argeș. Potrivit statisticilor, s-au înregistrat, zilnic, în medie, 18.000 de apeluri non-urgente. Din această categorie fac parte, cu precădere (63%), apelurile “pocket dialing”, adică apeluri involuntare, neintenționate, făcute de cetățeni care apelează din greșeală numărul unic de urgență sau uită să-și blocheze telefonul.

Altă categorie de “apelanți” la 112 este cea a... “pârâcioșilor”: nu pot returna produse la magazin, este zi și este aprinsă lumina pe stradă, vor să afle mersul trenurilor, nu reușesc să-și încarce cartela telefonică și alte bazaconii ce nu au legătură cu 112. (Un vasluian, beneficiar de ajutor social, le-a cerut celor de la 112 să vină să-i ia zăpada din fața curții, ca să poată merge la magazin.)

În primele 10 luni ale anului trecut, un bucureștean a apelat Serviciul 112 de 21.567 de ori. (sursa - stsnet.ro)

Lasă un comentariu