GESTIONAREA DEFECTUOASĂ A DEȘEURILOR MENAJERE ÎN JUDEȚUL MUREȘ

Distribuie pe:

La conferința de presă organizată de domnul deputat Marius Pașcan, la sediul din Târgu-Mureș al Partidului Mișcarea Populară, pe tema gestionării deșeurilor în județul Mureș, au fost invitați și reprezentanți ai unor firme de salubritate, operatori în domeniul salubrității, specialiști în domeniu: Mihai Pădureanu - SCF&G ECO, Sântean Florin și Horea Covaciu - STC Sovata, Florin Vlaic - AMB Salubriserv, care îl reprezintă și pe Călin Pop, ei fiind și semnatarii memoriului care i-a fost înmânat.

“Gunoiul, în general, în toată lumea este o afacere și nu întâmplător trebuie să ne preocupe în ce fel sunt delegate aceste servicii care privesc curățenia de zi cu zi a orașului, felul în care se manageriază deșeurile, managementul deșeurilor, pentru că am avut un program extrem de complex, un proiect cu finanțare din bani europeni.” Deputatul Marius Pașcan a arătat că pentru problematica gestionării deșeurilor a fost alocată suma de 42.258.421 euro plus TVA, în baza unui proiect, însă Consiliul Județean Mureș n-a reușit să rezolve problema deșeurilor în județ. “Acel sistem care a pornit în a rezolva problemele deșeurilor din județul Mureș și care trebuia să aibă stații de tratare mecanico-biologică de transfer, de sortare, de compostare, pentru zona Târgu-Mureș, de colectare separată a deșeurilor, au fost bifate doar pe hârtie, li s-au alocat resurse, au beneficiat de finanțări, dar într-un final, sistemul nu funcționează. Astăzi, Depozitul ecologic de deșeuri de la Sânpaul este, de fapt, utilizat drept o banală groapă de gunoi în care se aruncă gunoaiele la grămadă, fără niciun fel de sortare cuvenită. Fără compactare, fără ambalare. Mai mult decât atât, viciul de fond al acestui proiect este că nu are nicio finalitate. La finalul colectării și depozitării nu există ceea ce s-ar cuveni, adică incineratorul, cum se întâmplă în oricare din țările lumii civilizate ale UE, incineratorul având, practic, rolul de a produce energie termică sau electrică, în funcție de cum este planificat, cum este instalat, arzând deșeurile care nu mai pot fi valorificate în urma selectării și sortării deșeurilor”. Marius Pașcan a arătat, în continuare, că la nivelul Consiliului Județean Mureș a avut loc o licitație pentru serviciile de salubritate, dar cu dedicație, la care CJM a impus un caiet de sarcini nerealist, fiind imposibil să licitezi niște servicii care duc la costuri pe operator de salubrizare de circa 20 la sută în ceea ce privește acoperirea costurilor prin operarea acestor servicii. “Adică, să cobori, practic, o taxă medie pentru deșeuri de 5 ori pe tona de deșeuri pe o lună și pe individ, 500 de lei să-i cobori la 100 lei, cam asta este proporția caietului de sarcini. Există o explicație în această poveste. Au mai existat situații de acest gen la diverse instituții publice ale județului Mureș, deopotrivă la Consiliul Județean, la Primărie, la alte instituții, în care, se licitează un serviciu, el este din start, prin caietul de sarcini, subevaluat, cineva câștigă cu dedicație această licitație, iar mai apoi, la o scurtă perioadă, sunt eliminați efectiv, prin această procedură, ceilalți competitori și, mai apoi, acest serviciu este updatat, se face un act adițional suplimentar la contractul de operare și cel care a câștigat cu prețul subevaluat este, în felul acesta, privilegiat. Adică, este o hoție mascată. Despre asta vorbim”. Prețul stabilit prin caietul de sarcini este de 107,02 lei. Marius Pașcan a arătat în continuare că s-a dorit eliminarea unor operatori de salubritate din județ, prin caietul de sarcini și prin metoda folosită, dovedindu-se, astfel, a fi un act de corupție. S-a referit apoi și la contractul de reparații la podul peste râul Mureș. La scurt timp după semnarea contractului, s-a semnat un act adițional pentru suplimentarea sumelor stabilite prin caietul de sarcini, cu încă un milion de euro și va cere explicații pentru a se justifica această sumă. O licitație nu se face la întâmplare, se întocmește un studiu de fezabilitate și în baza sa se stabilesc și costurile reale. În continuare, Marius Pașcan a prezentat o situație inadmisibilă ce se petrece în administrația publică locală și județeană, referindu-se la un schimb de scrisori între primarul dr. Dorin Florea și președintele Consiliului Județean Mureș, Péter Ferenc, pe tema unor proiecte ale orașului. Legat de problemele de salubritate din Târgu-Mureș, treburile merg la fel de rău, se fac plăți cu întârziere, se lucrează cu o firmă aflată în insolvență. Județul Mureș are nevoie de o relansare economică, de o nouă dinamică. Mihai Pădurean a explicat, sub aspect tehnic, procedura de licitație și costurile reale care presupun asigurarea serviciilor de salubritate. Vom reveni pe tema aceasta, dar până una alta, să remarcăm că ne jucăm de-a gunoaiele. Ne facem că le sortăm. Dacă le aruncăm pe trotuare, alei, spații verzi și altele, cine le adună, n-are decât să o facă selectiv. Chiar dacă ne sortăm gunoaiele acasă, ca tot omul civilizat, le amestecă în mijloacele de transport gunoi, se aruncă la groapa de gunoi, de acolo, cine are chef, mai scormonește și sortează câte ceva...

Lasă un comentariu