ÎN ATENȚIA ASOCIAȚIILOR DE PROPRIETARI! ÎN LOC DE EPILOG, LA ÎNTÂLNIREA DE LUCRU DE JOI, 21 MARTIE

Distribuie pe:

Ne-am implicat în organizarea întâlnirii de lucru cu reprezentanții asociațiilor de proprietari deoarece am considerat că este o bună oportunitate de a discuta despre stadiul și perspectivele proiectelor care vizează cartierele de blocuri, dar și pentru a aduce clarificări cu privire la noile reglementări din zona de organizare și funcționare a asociațiilor de proprietari, motiv pentru care am considerat că este bine să participe un număr mare de asociații de proprietari, ceea ce s-a și întâmplat.

Numeroasele semnale primite de la asociațiile de proprietari ne-au făcut să credem că unele clarificări sunt absolut necesare, motiv pentru care am asigurat și expertiza necesară unui astfel de demers prin serviciul specializat din Primărie și prin domnul Mihai Mereuță, președinte Liga HABITAT, prezent la această activitate.

Nu mică ne-a fost dezamăgirea să constatăm că, nici un reprezentant al asociațiilor de proprietari nu a adus în discuție vreun aspect care vizează cadrul legal privind înființarea, organizarea, funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor. Discuțiile au fost cantonate doar pe toaletarea copacilor și solicitarea de noi containere subterane pentru deșeuri menajere, gard viu, amenajarea de parcări etc. În sfârșit, credem că a înțeles toată lumea că se lucrează la toaletarea copacilor, dar capacitatea de intervenție este limitată și nu pot fi onorate toate solicitările.

Nimeni nu a adus în discuție aspecte care vizează atribuțiile și competențele președinților, administratorilor sau cenzorilor, cum ar fi (amintim doar câteva):

1. Legea nr. 196/2018 instituie o procedură complicată, dificil de îndeplinit, pentru convocarea adunării generale astfel că, există riscul real ca unele adunări generale să fie organizate fără îndeplinirea integrală a procedurii de convocare. Mai amintim că, potrivit noilor reglementări, termenul de contestare a unei hotărâri adoptate nu mai este limitat la 45 de zile, astfel că o hotărâre poate fi atacată în justiție potrivit Codului civil, practic oricând, de către un membru care consideră că i-a fost lezat un interes și poate fi anulată pe viciu de convocare?! Este un aspect care merita a fi clarificat, doamnelor și domnilor președinți, nu? Așa, dacă nu am considerat că este necesar să clarificăm acest aspect, rămâne să citim legea și să procedăm în consecință.

2. A fost adus în discuție perpetuul risc de debranșare abuzivă de la serviciul de alimentare cu apă potabilă a unor locatari care își plătesc, în termenele legale, acest serviciu. Intervenția punctuală pentru un bloc din zona Rovinari a fost, în fapt, o invocare la clemență și nu o abordare din perspectiva reglementărilor în materie! Și, la o astfel de intervenție s-a dat răspunsul cuvenit, pe loc, respectiv că există toată bunăvoința din lume, nu numai din Târgu-Mureș pentru o soluție favorabilă asociației, dar este cineva rău, o instituție care nu-i de acord! Adică, aceeași motivare, an de an. Nimic despre reglementările existente încă din anul 2006 privind facturarea individuală inclusiv în condominiile cu distribuția pe verticală, reglementări reluate și detaliate prin Legea nr. 196/2018 și care, aplicate, ar putea fi o soluție, chiar și parțială, la debranșările abuzive. Dar, a văzut cineva în consiliul local, în diversele sale structuri, “mobilat” doar cu cetățeni dedicați binelui public să se discute despre debranșările abuzive sau despre vreo convenție pentru facturare individuală? Nu, sigur nu. Sau ați ratat, doamnelor și domnilor președinți, și oportunitatea să aduceți în discuție stadiul și perspectivele proiectului de trecere la distribuția pe orizontală a condominiilor în care sunt restanțieri la plata facturii pentru apă! Ar mai fi de menționat că în alte UAT-uri s-au întâmplat lucruri concrete, în această materie, cu unele rezultate pozitive.

3. La nivelul asociațiilor de proprietari sunt preocupări cu privire la calificarea, organizarea cursurilor de calificare pentru ocupația de administrator și atestarea persoanelor fizice pentru profesia de administrator de condominiu. Nici aceste aspecte nu au fost aduse în discuție, ratându-se o bună oportunitate, în schimb s-a încercat să se furnizeze consultanță în materie de siguranța circulației, deși noi nu avem astfel de competențe!

4. Locatarii se interesează zilnic despre șansele care există în implementarea proiectelor de reabilitare termică, dar nici un președinte nu a considerat că este util să aducă în discuție acest subiect. S-a ratat astfel și oportunitatea de a se clarifica perspectivele, orizontul de timp, în care pot fi reabilitate cele peste 100 de blocuri înscrise în Programul local multianual, știut fiind faptul că ritmul de implementare al acestor proiecte a scăzut, din cauze diverse, în ultimii 2-3 ani!

5. Este de neînțeles cum la o astfel de întâlnire nu s-au adus în discuție, cu aspecte concrete privind programul de colectare selectivă a deșeurilor, poluarea tot mai mare în cartierele de blocuri și multe altele.

Am adus în discuție doar câteva aspecte de competența asociațiilor de proprietari, dintre multe altele, care nu trebuiau ocolite/omise la o astfel de întâlnire.

Credem că este cazul să “vedem” și dincolo de toaletarea arborilor sau plantarea de gard viu ori amenajarea de parcări, respectiv toată problematica pe care o avem în responsabilitate, mai ales reprezentarea intereselor membrilor asociațiilor de proprietari și cele privind administrarea condominiilor pentru exploatarea lor în condiții de siguranță.

Am încercat să înțelegem motivele pentru care președinții de asociații prezenți la întâlnire nu au adus în discuție aspectele majore pe care trebuie să le gestioneze și am găsit două posibile explicații, respectiv:

Prima ar fi existența unui corp profesional supercalificat, foarte bine informat, inclusiv cu privire la noile reglementări, și cu toată expertiza pentru a-și îndeplini atribuțiile legale și statutare, ipoteză puțin probabilă, cel puțin în unele cazuri.

A doua posibilă explicație ar fi că, cel puțin în cazul unor responsabili ai asociațiilor de proprietari, nu se înțelege rolul și locul pe care îl avem și nu dispunem de voința sau expertiza de a ne implica cu argumentele necesare și ne rezumăm doar la eternul monolog de a mai solicita ceva autorităților!

De o fi una, de o fi alta din explicații sau câte ceva din amândouă, cert este că s-a ratat o bună oportunitate de a se aduce clarificări cu privire la situația dificilă în care sunt aduse asociațiile de proprietari de noile reglementări în materie și cuvenitele recomandări de urmat. Păcat că, să fim în ton cu principalul subiect dezbătut, am dovedit că “nu vedem pădurea din cauza copacilor”. Oricum, amintim că noile reglementări, pe lângă complicarea unor proceduri și demersuri, instituie și sancțiuni (n.n. amenzi consistente) pentru asociațiile de proprietari.

În loc de concluzii, îi invităm pe toți responsabilii asociațiilor să își evalueze propriile “prestații profesionale”, să își însușească noile reglementări și să se implice pentru îndeplinirea tuturor atribuțiilor legale și statutare, reamintind că pot beneficia de consultanță de specialitate la serviciul de profil din Primăria Târgu-Mureș și la Liga Asociațiilor de Proprietari.

 

Cu respect,

DUMITRU RUS, președinte Liga Asociațiilor de Proprietari Mureș

Lasă un comentariu