ERADICAREA BULLYING-ULUI ESTE NECESARĂ PENTRU BINELE SOCIETĂȚII

Distribuie pe:

Joi, 4 aprilie, la Casa de Cultură “Eugen Nicoară” din Reghin a avut loc, în premieră, în județ, dezbaterea pentru combaterea bullying-ului în școli. Evenimentul a fost organizat de municipiul Reghin, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean, Organizația Salvați Copiii și Inspectoratul de Poliție Județean. Au participat cadre didactice, părinți, elevi, psihologi școlari, reprezentanți ai societății civile, ai Inspectoratului Școlar Județean, ai Inspectoratului de Poliție Județean și autorității locale. Organizarea dezbaterii a avut ca scop o cât mai bună înțelegere a fenomenului și a creșterii nivelului de conștientizare, referitor la riscurile bullying-ului pentru protecția, sănătatea și dezvoltarea socio-emoțională a copiilor. “Școala, curtea și sala de clasă reprezintă un microunivers în care se întâlnesc bucuria, zâmbetul pe care le-am avut și noi când eram copii, dar, din păcate, și violența, derâderea, un lucru care nu ar trebui să se întâlnească și cred că toți cei care astăzi avem intervenții suntem oameni de bună-credință. Este primul eveniment care se face, de o asemenea anvergură, și am să le transmit și lor un mesaj, să le spun că toți și fiecare dintre noi facem extrem de mult pentru copii. Dar, totuși, când este vorba de ei, niciodată nu este suficient. Eu mai cred că educația este cea care ne poate salva și trebuie să fim conștienți că avem obligația să călcăm pe acest teren fertil și doar introducerea educației în școli poate să ne salveze. Ori, vedeți, școala face doar instruire, nu are timp, să facă și educație. Și educația pornește de acasă. Spunea un psiholog că: «Terminați odată să acuzați profesorii. Educați copiii înainte să vină la școală» și cred că de aici trebuie să pornim”, a afirmat Ioan Macarie, inspector școlar general. Nu există niciun cuvânt românesc pentru bullying, este doar o umbrelă sub care se ascund cuvinte ca hărțuire, umilire, aceste afirmații nu acoperă în întregime sensul cuvântului. După un studiu sociologic, făcut în 2016 de către Organizația Salvați Copiii s-a constatat că în școală, 3 din 10 copii sunt excluși din grupul de colegi, 3 din 10 copii sunt amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi, iar unul din 4 copii sunt umiliți în fața colegilor. Aceste cifre sunt elocvente și situează România în primele locuri la bullying-ul din școli. Crina Slev, inițiatoarea dezbaterii, consilierul Primarului municipiului Reghin: “Ideea a pornit de la nenumăratele întâlniri la care au participat pe acest subiect, ca invitat, în care de fiecare dată găseam câte 3-5-10 elevi sau profesori, niciodată în același loc profesori, elevi, părinți, psihologi, autorități, inspectorat, cel inclusiv al poliției, pentru a discuta împreună această problemă. Și atunci, se pare că ești la o dezbatere pe egalitate de gen la care sunt prezente doar femeile. Niciodată, atunci când discutăm problema cu o parte implicată nu o să avem un rezultat pe termen mediu și lung. Și întâmplarea face, că în același timp, cunoșteam câțiva colegi parlamentari care au avut inițiativa de a depune această lege anti-bullying și i-am invitat să participe la acest eveniment. Azi, la Reghin, avem directori de școli generale și directori de grădinițe, pentru că ne-am dat seama că fenomenul acesta se instalează de timpuriu și trebuie să pornim de jos. Chiar discutam cu colegele că trebuie să pornim de la creșă, unde modul în care sunt tratați copiii își pune amprenta asupra dezvoltării emoționale”, a afirmat Crina Slev. La dezbatere a fost prezent primarul municipiului Reghin, Maria Precup. “Îi salut pe colegii și colegele unele care au avut inițiativa și curajul să facă acest lucru și vreau să le mulțumesc tuturor instituțiilor implicate. Toți avem copii, nepoți sau vom avea și este foarte important să punem toți mâna să vedem ce putem face să nu se întâmple tragediile cu care ne confruntăm zi de zi. Și aseară am văzut un eveniment la televizor și în fiecare seară mă culc trist, când văd că unii copii sunt agresați, unii profesori sunt bătuți sau unii părinți nu intervin când sau cum trebuie. Vina este a tuturor și de aceea trebuie să punem mâna să ne implicăm toți, să vedem ce putem face”, a spus Maria Precup. Organizația Salvați Copiii a fost reprezentată de Alina Schenk, coordonator și psiholog al Centrului pentru părinți: “Pot spune că este un eveniment care continuă campania noastră de a veni către lume, să conștientizeze acest fenomen de bullying. Este foarte important ca lumea să fie implicată în combaterea și prevenirea acestui fenomen, pentru că este de o complexitate enormă. Nu este suficient să ne adresăm doar copiilor, școlilor, este important să implicăm și părinții, autoritățile, pentru că bullying-ul este diferit de orice formă de agresiune sau de violență. Și în cadrul acestei dezbateri cred că este foarte important să înțelegem prima dată ce este bullying-ul, pentru că dacă nu știm ce este, nu avem ce să facem. Avem nevoie să înțelegem. Un alt aspect pe care aș vrea să îl subliniez este să recunoaștem că bullying-ul este o problemă în școlile din România, și asta înseamnă să acceptăm să greșim și să facem acțiuni care nu întotdeauna au un rezultat bun. Și dacă recunoaștem greșeala, putem să facem ceva în sensul de a o repara”, a afirmat Alina Schenk. Andrei Pop, deputat de Ialomița, inițiatorul proiectului de lege împotriva bullying-ului: “Pe noi ne interesează să ne acceptăm cu toții, să ne tolerăm unul pe altul, indiferent de preferință, pentru că știm, bullying-ul se manifestă în diverse moduri, de la porecle până la violență repetată. Și ne interesează și violența în modul online, care cumva sparge anumite bariere, suntem mult mai relaxați și jignim mai ușor atunci când suntem la o tastatură, și, de asemenea, următorul pas va fi să găsim un mecanism eficient prin care acest fenomen să fie cât mai rar întâlnit la noi”, a afirmat Andrei Pop. La dezbatere a fost prezent și comisarul-șef Jurcan - adjunct al Inspectoratului de Poliție Județean Mureș care a afirmat “Infracționalitatea sesizată în școlile din județul Mureș, în primele 3 luni din 2019, este în scădere față de perioada similară a anului 2018, scăzând numărul infracțiunilor de loviri și alte violențe. Poliția nu poate acționa atunci când cazurile nu sunt sesizate, iar aici, spun ei, este importantă conștientizarea la nivelul copiilor, părinților, profesorilor și personalului auxiliar din unitățile școlare”.

În cadrul dezbaterilor au fost făcute recomandări și propuneri în vederea elaborării metodologiei și a procedurilor de lucru pentru gestionarea corectă a situațiilor de bullying, destinată profesorilor și personalului școlar ca: activități la clasă, de tipul jocurilor în echipă și diverse semne prin care se poate depista un copil afectat de bullying, lipsa de la școală, scăderea notelor, refuzul de a comunica etc.

 

Lasă un comentariu