TEHNICI ALE COMUNICĂRII POLITICE ȘI MANIPULĂRII ÎN CAMPANIILE ELECTORALE (I)

Distribuie pe:

Așa cum ușor ne putem da seama, stimați cititori, a început campania electorală pentru alegerile europarlamentare, unde miza electorală depășește obiectivele imediate, creând pentru cele două tabere implicate în lupta politică oportunități opuse și asimetrice pentru viitoarele alegeri prezidențiale, locale și parlamentare, din viitorul apropiat. Dintr-o asemenea perspectivă, alegerile din 26 mai (cuplate cu Referendumul ce conține întrebări care, la rândul lor, ridică “întrebări” atât din punct de vedere juridic, logic și mai ales sociologic-metodologic, la rândul său în scop manipulativ, putând să atragă alegătorii prin miza sa, sau dimpotrivă, să-i demobilizeze), pe lângă importanța lor imediată, se constituie într-un test evaluativ și predictibil pentru celelalte alegeri, mult mai interesante și importante pentru politicienii autohtoni decât cele europarlamentare, care prin scorul lor electoral, în mod indirect, pot deveni un instrument manipulativ: scorul mare crește probabilitatea în alegerea Președintelui și, ulterior, a aleșilor locali și a parlamentarilor. De aceea și săgețile competitorilor, de orice nuanță politică ar fi aceștia, sunt tot mai otrăvitoare, fiind utilizat un arsenal propagandistic și manipulativ foarte rafinat și sofisticat, dincolo de limbajul verbal și nonverbal agresiv și denigrator, utilizat în comunicarea și comportamentul manipulativ, un arsenal concretizat în tehnici manipulative puse la dispoziție de cei mai buni specialiști în arta comunicării și manipulării. Pe de o parte, se desprind cei din opoziție, mult mai veroși și mai agresivi prin recuzita și limbajul folosit în aceste acțiuni, care nu doresc decât înlocuirea actualei puteri guvernamentale, sancționarea și chiar trimiterea “la pușcărie” a celor vinovați, iar pe de altă parte, cei aflați la putere, în mod disimulativ, folosesc un limbaj apologetic mai moderat, de “buni samariteni”, dovedindu-se mai toleranți și mai pacifiști decât adversarii lor politici. De pe o asemenea poziție antitetică, alternează spiritul conciliator cu cel critic și justițiar, prin care, într-un fel sau altul, fiecare tabără încearcă să manipuleze, oferind fie promisiuni, fie amenințări. În esență, întreaga campanie electorală prezentă este bazată pe ură, calomnie, învrăjbire și dezbinare între români, de care cred că oricine om sănătos la cap s-a săturat!

Pentru a nu cădea victima manipulării politice, prin expertiza de care dispun în legătură cu această problematică complexă, legată de comunicarea politică și manipulare, dar și cu concursul conducerii acestui ziar, o să vă prezint, stimați cititori, cele mai sofisticate tehnici ale comunicării politice, utilizate în scop manipulativ, care așa cum veți vedea, sunt greu de depistat, rămând foarte ușor pradă manipulării. Experiența marketing ului și comunicării politice în cadrul campaniilor electorale au demonstrat cât de importantă este manipularea, uneori fiind mai important chiar și de calitățile de care dispun canditații lansați în lupta electorală, aceste calități putând fi diminuate prin această acțiune concertată a manipulării, putându-le schimba imaginea așa cum și-o doresc agenții manipulatori.

Într-un asemenea context teleologic - cu scopuri precizate și cu miză diferențiată sub raportul marketingului și al comunicării politice, instrumentul care stă la îndemâna oricărei structuri politice este legat de tehnicile manipulative, apelându-se în acest scop la asemenea tehnici și procedee manipulative ce țin de comunicare și marketingul politic, fiind “vândută” pe piața electorală mai degrabă imaginea confecționată asupra candidaților aruncați pe piață și nu pe cei reali, care reprezintă candidatura, adică personalitatea reală a acestora, cu bunele și relele lor. Evident, la acest proces al tranzacției, un rol deosebit revine manipulării prin această imagine tangibilă indusă asupra celor care candidează, fiind utilizată în acest sens o anumită retorică cosmetizantă care, așa cum spunea, prin manipulare pot schimba imaginea reală a celui “prefabricat” sub raport imagologic și manipulative.

Dar înainte de a analiza aceste tehnici și procedee ale comunicării și manipulării, consider necesar și oportun să vă prezint ce este și ce se urmărește prin comunicarea și manipularea politică, în mod deosebit cele din timpul campaniilor electorale. Asupra fenomenului comunicării propriu - zise nu cred că este necesar să insist, multe lucruri ne sunt cunoscute din proprie experiență, atât în ceea ce privește limitele, cât și beneficiile acestei activități complexe și perene. Așa că, din această perspectivă, voi insista doar asupra efectelor induse prin intermediul comunicării, efecte care trebuie evaluate, în primul rând, în plan afectiv și psiho-comportamental, și în mai mică măsură în plan rațional. Astfel, în literatura de specialitate sunt delimitate: efecte de natură cognitivă, mai puțin resimțite în comunicarea și manipularea politică; efecte de natură afectiv - emoțională, frecvent regăsite în comunicarea și manipularea politică, concretizate în afecte, emoții, sentimente și atitudini afective /și/sau în modificarea acestora; efecte comportamentale, care se concretizează în schimbarea atitudinilor și comportamentelor celor care se lasă manipulați.

În ceea ce privește manipularea propriu-zisă, și cea politică în mod deosebit, într-un limbaj mai accesibil, d-voastră, stimați cititori și alegători, prin manipulare politică se înțelege ansamblul acțiunilor și procedeelor din partea celor care doresc să influențeze electoratul în raport cu intențiile - obiectivele lor electorale politice, fără o constrângere resimțită din partea celor manipulați, făcându-i astfel să pară că decizia luată cu privire la opțiunea lor electorală devine proprie inițiativă, și nu o formă indirectă de constrângere. Așa cum voi arăta în acest serial, dedicat analizei tehnicilor comunicării și manipulării politice, retorica manipulării este vastă și complexă, având un caracter continuu, de la nașterea omenirii și a noastră, în mod individual, și până la dispariție, fiind un fenomen regăsit în domeniul tuturor ființelor vieții și nu doar la nivelul speciei umane, nucleul pe care este centrat manipularea constând în necesități, dorințe și interese, iar în cazul manipulării politice, pe prim plan stau interesele politice, individuale și de grup.

(Va urma)

Lasă un comentariu