DRUMURI ȘI PROIECTE LA PETELEA (I) - CONVORBIRE CU DOMNUL SORIN POMPEI PĂDUREAN, PRIMARUL COMUNEI PETELEA

Distribuie pe:

În cadrul ședinței au fost aprobați indicatorii tehnico-economici ai investiției „Canalizare pluvială în incinta Aeroportului «Transilvania» Târgu-Mureș", la o valoare de 11.280.369 lei cu TVA inclus. În urma lucrărilor de reabilitare a pistei efectuate în cursul anului 2018 s-a ajuns la concluzia că este necesară o nouă instalație de canalizare, care să preia apele pluviale de pe pista de decolare - aterizare și de pe viitoarele acostamente.

Localitatea Petelea se află la 25 km distanță de Târgu-Mureș și 6 km de Reghin, pe DN 15. Localitatea a fost atestată documentar din anul 1332. De pe teritoriul localității au fost descoperite vestigii arheologice, monede și tezaure din neolitic, fragmente ceramice din epoca bronzului și a fierului, pe terenul din apropierea Bisericii Ortodoxe. În 1869, un țăran a descoperit întâmplător un tezaur format din 200 piese, din care, 198 monede dacice, încadrate de arheologi în grupa a III-a a monedelor dacice „tip Petelea", cât și două tatradrahme ale Macedoniei Prima. Monedele din tezaur, emise în jurul sec. I i.e.n., se păstrează în muzeele Brukenthal - Sibiu, Budapesta, Viena. În 1939, s-a descoperit o monedă romană de argint, din vremea împăratului Comodus. Conform recensământului din anul 2011, comuna Petelea are 2.977 locuitori. Structura etnică este: 47,03 la sută rromi, 46,96 la sută români, 2,42 la sută maghiari.

- Știu că este o mică încurcătură cu DN 15 care traversează satul Petelea în lungul său. Care este de fapt situația?

- Având în vedere că, comuna Petelea este traversată de DN 15, cu două bariere peste calea ferată, la Periș și Petelea, a fost proiectată prin anul 1996 o deviere a drumului, pentru a nu se mai intra în localitate. S-a lucrat la acest drum din anul 1999 până în anul 2007, la cei 6 km, rezultând în final o centură ocolitoare a comunei Petelea. Segmentul de drum rămas în localitatea Petelea, dar și 0,9 km în satul Periș, a rămas în continuare în administrarea CNAIR - Ministerul Transporturilor. Dar Ministerul Transporturilor, nemaifăcând lucrări de întreținere, drumul din comună s-a deteriorat în timp, apărând spărturi și gropi. Noi, ca primărie, nu avem permisiunea de a face lucrări de reparații la drum, el nefiind în administrarea noastră. În cazul în care am face aceste lucrări, Curtea de Conturi ne-ar sancționa. În urmă cu trei ani, în anul 2016, în asociere cu Primăria comunei Gornești, am făcut demersurile pentru a intra în drepturi legale, de a trece acest drum la Consiliul Județean Mureș sau la Consiliul Local Petelea. Am făcut demersurile împreună cu Consiliul Județean și Prefectura Mureș, am depus documentația la București, la Ministerul Transporturilor. Răspunsul primit a fost că, având în vedere că nu au drumul în proprietate, cu acte în regulă, adică, nu este intabulat pe Ministerul Transporturilor - CNAIR, nu ni-l pot da. Ministerul Finanțelor nu este de acord ca acest teren să fie dat prin HG în administrarea sau propritatea CJ sau CL Petelea. Așa am rămas cu acest drum, care traversează Petelea în lungul ei, și care acum este într-o stare foarte jalnică. Menționez că avem depus un proiect pentru asfaltarea a 7 km de drumuri în Petelea, este un proiect câștigat pe AFIR, proiect pe fonduri europene, la care am și primit un avans de 40 la sută. Vreau să adaug că săptămâna trecută, în ziua de marți, am fost înștiințat că s-a dat publicității firma de consultanță, s-a publicat și licitația pentru această lucrare, în localitatea Petelea. Asta înseamnă că vom asfalta toate străduțele din comuna Petelea, mai puțin strada principală. Este și o problemă de imagine, fiindcă oricine intră în localitate, vine pe acest drum deteriorat și se interesează de primarul comunei.

- Aceste lucrări la drumurile din comună înseamnă doar parte carosabilă sau și șanțuri, podețe, trotuare?

- Nu vom face trotuare. Pe unele segmente avem probleme cu apa ce curge de pe versanții dealurilor și am construit șanțuri betonate. În cartierele de rromi, de la străzi avem și acces la locuințe, podețe, amenajate deja. În proiect avem prevăzut să facem unele îmbunătățiri de infrastructură rutieră. Vom vedea cât timp va dura licitația. Între timp, noi lucrăm la un alt proiect de extindere apă-canalizare în Petelea și Habic, tot pe fonduri europene, pe AFIR, întocmit în anul 2015. Anul acesta s-a pus în aplicare, din luna martie. Din anul 2013 avem canalizarea făcută în centrul localității și branșarea la rețeaua de la Reghin. Încă nu este dată în funcțiune. Avem toate actele în regulă, dar costul este ridicat: 2.500 lei branșarea la canalizare. Pe proiectul cu fonduri europene am depus branșarea întregii comune la canalizare. Constructorul ne-a spus că până în luna august va încheia lucrarea în Petelea și va trece la Habic, unde are de făcut lucrări pentru apă și canalizare, plus bazine. Sperăm ca până în luna septembrie să putem ieși cu licitația, să vedem cine va fi firma câștigătoare a licitației, apoi să ne ocupăm de asfaltări pe străzile lăturalnice.

 

Lasă un comentariu