DEMOCRAȚIE, TOLERANȚĂ ȘI FRATERNITATE

Distribuie pe:

Suntem un neam ales, tolerant, cu frică de Dumnezeu, iubitor de oaspeți, chiar iertător și așteptăm din partea partenerilor noștri aceleași sentimente.

Politologul Silviu Brucan ne numea, imediat după “revoluție”, “stupid people”, adică, mai pe românește, neam de traistă, să nu spunem proști. Mai spunea revoluționarul amintit, că avem nevoie de douăzeci de ani pentru ca România să intre în normalitate.

Sigur, caracterizarea respectivă nu ne onorează, dovadă schimbările majore din societatea românească, faptul că democrația a funcționat și funcționează de 30 de ani. Puterea politică din România este exercitată de masele largi, de votul populației. Să luăm doar în considerare alegerile democratice din ultimii ani și pedepsirea celor vinovați că au încălcat legile statului de drept. Nu cred că undeva în lume există o clasă politică curată, care să se manifeste fără circ. Prin urmare, nu-i de mirare spectacolul susținut de niște guralivi, cărora le place puterea, slujirea poporului ce presupune și puțină ipocrizie, minciună, chiar și trădare. La recentele alegeri europarlamentare, cel mai mare perdant este președintele Iohannis, iar singurul câștigător este Partidul Social Democrat, care se va trezi din beția puterii în urma dușului rece provocat de liderul care n-a reușit să-și spele fața de păcate, și se va reorganiza, va suna adunarea pentru toți social-democrații de bună credință marginalizați de gașca teleormăneană. Lumea s-a săturat de papagali, de politicienii care vor puterea pe ușa din dos, mai ales de cei de dreapta, prea vocali. Aceștia uită că românii nu sunt proști și confundă toleranța cu prostia, dar să-i ferească Dumnezeu să ai de-a face cu ei, când sunt călcați prea des pe picioare, că devin răi, răzbunători.

Ca o dovadă a toleranței stă și vizita recentă a Papei Francisc în România, o țară cu o populație majoritar ortodoxă, dispusă să caute soluții de împăcare cu Biserica Catolică. Să ne amintim că la 10 iulie 1054, legații papei, în frunte cu cardinalul Humbert, nefiind primiți de patriarhul Constantinopolului, depun pe altarul Sfintei Sofia, în numele papei Leon al IX-lea (mort deja de trei luni), bula de excomunicare împotriva Bisericii de la Constantinopol. La rândul său, patriarhul Mihail Cerularie excomunică pe delegații papei, excomunicare care va fi ridicată prin actul de conciliere de la 7 decembrie 1965. Practic, timp de peste 900 de ani nu a existat o comunicare între cele două Biserici surori, între care, cea mai mare diferență dogmatică constă în infailibilitatea papei, adică însușirea de a nu greși. Catolicismul vorbește de infailibilitatea episcopului de Roma, căruia i s-a făgăduit o asistență specială a Duhului Sfânt, în calitatea sa de succesor al apostolului Petru (Mt 16, 18-19). Biserica Ortodoxă nu acceptă această învățătură, deoarece nu ține cont de colegialitatea episcopilor, sau autoritatea conciliară, în exercitarea slujirii învățătoare în receptarea deciziilor sinodale.

Papa Francisc face o vizită apostolică în România, nu una pastorală, cu această ocazie are loc și o beatificare, o trecere în categoria fericiților bisericii, pe o treaptă inferioară a sfinților, a celor șapte episcopi martiri care și-au dat viața pentru mărturisirea credinței catolice și apostolice în timpul regimului comunist din România. Românii au dat dovadă de toleranță, de iubire față de frații catolici, chiar dacă de-a lungul veacurilor ortodocșii au pătimit din cauza lor, mai ales în Transilvania, unde s-a încercat maghiarizarea românilor prin Biserica Catolică. Amintim aici pe Mărturisitorii Visarion și Sofronie și Mucenicul Oprea, prăznuiți în Biserica Ortodoxă la 21 octombrie. Acești sfinți rămân în istoria Bisericii Ortodoxe prin lupta lor împotriva iezuiților catolici care impuneau transilvănenilor unirea cu Biserica Romei. Să ne aducem aminte că un general catolic, Basta, taie capul martirului erou al creștinismului și al neamului nostru - Mihai Viteazul, că un alt general catolic, Bukov, în 1761, în numele iezuiților catolici, dărâmă și arde 150 de mănăstiri și schituri ortodoxe. Martiri ai Bisericii Ortodoxe sunt și preoții Ioan din Galeș și Moise Măcenic din Sibiel, apărători transilvăneni ai dreptei credințe ortodoxe în fața încercărilor habsburgice de a-i trece cu forța la uniație, condamnați la închisoare și uciși pentru statornicia lor. Suntem un neam tolerant și iertător, nădăjduim că vizita Papei Francisc va consolida iubirea și fraternitatea dintre creștinii ortodocși și catolici. În definitiv, suntem copiii aceluiași Dumnezeu.

 Foto: facebook Dorin Florea

Lasă un comentariu