PRIMARII ORAȘELOR DIN ROMÂNIA, CĂTRE MINISTRUL TEODOROVICI: “S-A AJUNS DEJA SĂ DISCUTĂM DESPRE LOCALITĂȚI AFLATE ÎN PRAGUL FALIMENTULUI!”

Distribuie pe:

Reprezentanții Asociației Orașelor din România (AOR) au înaintat, săptămâna trecută, ministrului Finanțelor Publice, Eugen Orlando Teodorovici, o scrisoare în care își exprimă nemulțumirea față de lipsa de colaborare și dialog în găsirea unor soluții menite a sprijini administrația publică din unitățile administrativ-teritoriale (UAT) cu statut de oraș, ale căror bugete au scăzut semnificativ, neputând fi compensate nici prin măsurile luate de autoritățile locale, nici prin rectificările bugetare făcute de guvern. Mai mult - susțin edilii orașelor - a continuat atribuirea unor competențe către administrațiile locale, fără alocare de surse financiare suficiente, precum și deposedarea de sume importante a bugetelor, ceea ce a sporit îngrijorarea primarilor, “văzând că sunt duși cu vorba”.

“Prin neluarea în seamă a propunerilor făcute de Asociația Orașelor, s-a ajuns deja să discutăm despre localități aflate la limita supraviețuirii și poate chiar în pragul falimentului. Sufocați de competențele transmise la nivel local, neînsoțite de resurse financiare care să țină cont că, în orașe, funcționează o multitudine de instituții care, în afara locuitorilor orașului, deservesc și locuitori ai mai multor comune învecinate (licee, spitale, creșe, servicii de evidență informatizată a persoanei, instituții de asistență socială, poliție locală, parchet și judecătorie, agenție de ocupare a forței de muncă, administrație financiară și trezorerie ș.a.), excluși ilogic de la multe programe care privesc accesarea fondurilor europene, cu cetățeni disprețuiți de decizii injuste, primarii de orașe solicită stabilirea unor măsuri clare menite să ducă la deblocarea situațiilor critice în care ne aflăm”, se arată în scrisoare.

Dată fiind situația în care s-a ajuns, primarii orașelor solicită ca, pentru a evita falimentul UAT cu statut de oraș, la proxima rectificare bugetară (anunțată pentru finele lunii iulie - începutul lunii august), prin ordonanță de urgență, Executivul să țină cont de propunerile făcute de AOR, din rândul cărora menționăm: alocarea suplimentară de sume din TVA pentru bugetele locale, cu destinație specială, pentru susținerea integrală a cheltuielilor privind drepturile salariale ale însoțitorilor și indemnizațiilor persoanelor cu handicap și salarizării personalului neclerical, pentru fiecare unitate administrativ-teritorială; alocarea unor sume defalcate din TVA, pentru echilibrarea bugetelor locale care, adăugate la veniturile proprii estimate pentru 2019 și la sumele corespunzătoare unei cote de 60% din impozitul pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat pe anul 2019, la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale, să asigure un buget minim de funcționare corespunzător sumei de 1.400 lei/locuitor/an, dar nu mai puțin de: 6 milioane lei/an/oraș, pentru orașele cu un număr de locuitori de sub 5.000 de locuitori; 8 milioane lei/an/oraș, pentru orașele cu un număr de locuitori de la 5.001 la 10.000 de locuitori; 15 milioane lei/an/oraș, pentru orașele cu un număr de locuitori de peste 10.000 de locuitori.

Semnatarii cer, de asemenea, constituirea în cadrul bugetului de stat a unui fond special din care să fie susținute sumele necesare cofinanțării cheltuielilor eligibile și a celor neeligibile pentru proiectele cu finanțare din fonduri europene și stabilirea unui mecanism de atribuire a acestor sume către orașe, care să asigure avansuri la semnarea contractului de finanțare, urmând ca restituirea integrală a diferenței rămase să se facă după finalizarea implementării proiectelor.

Nu în ultimul rând, edilii se pronunță pentru realizarea reformei administrativ-teritoriale care poate consolida capacitatea administrativă, prin renunțarea la sistemul de organizare cu unități administrativ - teritoriale fragmentate, în favoarea dezvoltării unor unități administrativ - teritoriale capabile să eficientizeze guvernarea centrală, regională și cea locală.

“În speranța îmbunătățirii și eficientizării dialogului nostru și a conștientizării situației critice în care se află administrația publică din unitățile administrativ-teritoriale cu statut de oraș, Asociația Orașelor din România vă roagă să acționați cât mai rapid pentru rezolvarea pe cale de parteneriat a problemelor cu care ne confruntăm”, se arată în finalul scrisorii.

Menționăm că, potrivit datelor centralizate de Ministerul Finanțelor Publice, datoria administrației publice se ridica, la finele lunii martie, la 329, 385 miliarde de lei, reprezentând 34,9% din PIB.

 

Lasă un comentariu