8 SEPTEMBRIE, ZIUA INTERNAȚIONALĂ PENTRU ALFABETIZARE

Distribuie pe:

Marcată în fiecare an la 8 septembrie, Ziua internațională pentru alfabetizare a fost inițiată cu ocazia Conferinței mondiale a miniștrilor educației privind eradicarea analfabetismului, desfășurată la Teheran, în perioada 8-19 septembrie 1965.

În ciuda progreselor înregistrate în procesul alfabetizării la nivel mondial, problema este departe de a fi rezolvată, cu atât mai mult cu cât pentru ocuparea unui loc de muncă se solicită tot mai multe competențe, motiv pentru care alfabetizarea reprezintă o prioritate a programului UNESCO.

În țara noastră, potrivit proiectului “România Educată”, lansat de președintele Iohannis, analfabetismul funcțional este de 42%. Specialiștii definesc analfabetul funcțional drept o persoană care cunoaște literele, știe să citească, dar nu înțelege ce a citit. De asemenea, poate să reproducă oral sau în scris un text, dar nu-l înțelege suficient pentru a-l plasa într-un context. Există și analfabetism absolut, noțiune ce se referă, potrivit definiției UNESCO, la o persoană care nu a învățat niciodată să scrie și să citească.

“Persoanele cu probleme de analfabetism funcțional sunt cele care au urmat școala și, fie au o obținut o diplomă corespunzătoare unui nivel de educație, fie au părăsit școala înainte de a obține o diplomă (abandon școlar), dar care, în ambele situații, nu dețin suficiente competențe de bază. Știu să citească, dar nu le folosește la nimic”, explică psihologul Iuliana Alexa. În opinia sa, analfabetismul funcțional apare din cauza “memorării papagalicești”: “Atunci când principala metodă de învățare a elevilor români este memorarea, în defavoarea înțelegerii conceptelor, mecanismelor, contextului etc., acei copii nu mai învață să facă legături, să gândească, să fie vii în relație cu ceea ce citesc. Memorează papagalicește comentarii la română ca să treacă BAC-ul, și gata”.

Singurele rapoarte internaționale care indică stadiul analfabetismului sunt cele întocmite de OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), întocmite în urma testărilor PISA (Program for International Student Assessement), ce au loc o dată la 3 ani și se fac asupra tinerilor de 15 ani din peste 70 de state.

În programul “România Educată” se arată că Studiul PISA realizat în 2015 plasează România pe penultima poziție între statele UE, la indicatorul performanțe de citire, și antepenultima la performanțele în matematică și științe.

Rezultatele PISA 2015 au fost publicate în decembrie 2016, o nouă testare având loc anul trecut, la care a participat și România, iar rezultatele vor fi publicate anul acesta, pe 3 decembrie.

Conform statisticilor din 2011, la nivel mondial, aproximativ 793 de milioane de adulți erau analfabeți funcțional, aproape două treimi dintre ei fiind femei, ceea ce înseamnă că aproximativ unul din șase adulți nu era alfabetizat. Aproape 70 de milioane de copii nu frecventau școala sau o abandonaseră.

Un studiu publicat în 2013 constata că România este țara cu cei mai mulți analfabeți din Europa. Șase la sută din populație nu știe carte, adică 150.000 de români trebuie să-și pună amprenta, pentru că nu pot să semneze. Cei mai mulți dintre copii abandonează școala din cauza sărăciei, dar și a lipsei de educație a părinților, care nu înțeleg importanța școlii. Cei mici sunt trimiși la muncă pentru a sprijini familia, sau pur și simplu nu au ce să îmbrace pentru a merge la școală. După un calcul al Băncii Mondiale, România pierde anual peste 900.000 de euro din cauza analfabetismului. Potrivit socotelilor făcute de UNICEF, în anul 2025, din aceeași cauză, România va pierde mai mult de 19 miliarde de euro pe an.

Ziua Internațională a Alfabetizării atrage atenția asupra situației a milioane de oameni care, în lipsa științei de carte, nu sunt în stare să se ridice din adâncurile sărăciei extreme, să se afirme și să-și folosească întregul potențial.

Tema din acest an a Zilei internaționale pentru alfabetizare este “Alfabetizare și multilingvism”. “În ciuda progreselor înregistrate, provocările persistă, distribuite în mod inegal între țări și populații. Acceptarea diversității lingvistice în educație este esențială pentru abordarea acestor provocări. Se vor discuta principalele caracteristici ale multilingvismului în lumea globalizată și digitalizată de astăzi, precum și impactul acestora asupra alfabetizării și necesității de politici și practici care să permită o mai amplă cuprindere a contextelor multilingve”, informează reprezentanții ONU.

 

... Ai carte, ai parte...

* “După ce înveți să citești, vei fi liber pentru totdeauna”. (Frederick Douglass)

* “Omul care nu citește nu se deosebește cu nimic de cel care nu știe să citească”. (Mark Twain)

 “Nu există copil care urăște să citească; sunt doar copii care nu au găsit cartea potrivită”. (Frank Serafini)

* Dacă vrei să-mi spui cum este inima unui om, nu-mi spune ce citește, spune-mi ce recitește.” (François Mauriac)

* “Dacă citești numai cărți pe care toată lumea le citește, nu vei putea gândi altfel decât gândește toată lumea.” (Haruki Murakami)

* “Citește și deschide-ți mintea, ca să le închizi altora gura.”

“Cărțile pe care le citim trebuie alese cu mare atenție, pentru că pot fi, cum a scris un rege egiptean pe biblioteca lui, «Medicamentele sufletului».” (Oliver Wendell Holmes Sr.)

* “Citește mult, ca Dumnezeu să-ți limpezească mintea.” (Părintele Dionysios)

* “De mic copil am fost pasionat de lectură, iar toți bănuții pe care îi primeam îi cheltuiam pe cărți.” (Benjamin Franklin)

Există crime mai mari decât arderea cărților! Una din ele e să nu le citești.” (Ray Bradbury)

* “Nu te întreba cât te costă o carte. Întreabă-te cât te costă dacă nu o citești.” (Jim Rohn)

* “Cine citește, trăiește mii de vieți, cine nu citește, trăiește doar una.” (George R. R. Martin)

* “Nu există prieteni mai loiali decât cărțile.” (Ernest Hemingway)

* “Nu-mi pot imagina un om căruia îi place o carte, dar nu o mai recitește măcar o dată.” (C.S. Lewis)

* “Nu există înlocuitori pentru cărți în dezvoltarea unui copil.” (May Ellen Chase)

* “Îmbracă o haină veche, dar cumpără o carte nouă.” (Austin Phelps)

* “Întotdeauna mi-am imaginat Paradisul ca fiind un fel de bibliotecă.” (Jorge Luis Borges)

* “Atât de multe cărți și atât de puțin timp!” (Frank Zappa)

* “O persoană, bărbat sau femeie, căreia nu-i place să citească o carte bună, trebuie să fie intolerabil de proastă”. (Jane Austen)

* “Dacă cineva nu poate savura citirea unei cărți din nou și din nou, nu-i folosește la nimic chiar dacă le-ar citi pe toate.” (Oscar Wilde)

* “Când am câțiva bănuți îmi cumpăr cărți și dacă îmi mai rămâne ceva cumpăr mâncare și haine.” (Desiderius Erasmus)

* “Gândește înainte să vorbești, citește înainte să gândești.” (Fran Lebowitz)

“Asta e fascinant la cărți: îți permit să călătorești fără să faci un pas.” (Jhumpa Lahiri)

Surse - https://psychologies.ro, https://www.edupedu.ro, https://www.un.org/en/events/literacyday/jovis.ro, www.radioromaniacultural.ro

 

Lasă un comentariu