ȘCOLI DE ȘOFERI ÎN TÂRGU-MUREȘ

Distribuie pe:

Am avut recent o discuție cu mai multe persoane și, printre altele, veni vorba despre școlile de șoferi. Școli de șoferi, în Târgu-Mureș și în județ, sunt suficiente. O doamnă din grup afirma că tariful ar fi acum 1.500 euro. Cu toate că am contrazis-o, a afirmat că soțul dânsei este instructor auto și cunoaște mai bine tarifele. Eu știam de cu totul alte prețuri, ce-i drept, cele din urmă cu doi ani, cu sume care variază de la o școală de șoferi la alta, tarife cuprinse între 900 și 1.200 lei, sume plătibile în rate. În urma discuției avute am verificat din nou tarifele, actualizate și publicate pe internet. Cea mai bună ofertă este la o școală de șoferi care percepe 900 de lei, cursurile de legislație rutieră fiind gratuite, se poate alege mașina și instructorul. În caz că clientul este nemulțumit de prestație, i se returnează banii. Am mai găsit tarife de 1.400 și 1.500 lei, sume plătibile în rate. Dar la acestea se adaugă taxele pentru consultațiile medicale, depinde de la o unitate medicală la alta, între 50 și 100 lei, iar pentru examenul psihologic încă 40 lei. După terminarea școlii de șoferi se depune dosarul la Poliție pentru programare la examen și acolo se achită taxa de 68 lei pentru permisul auto. Se intră apoi la sală pentru testul de legislație rutieră. Dar având în vedere decalajul mare în timp între examenul de sală și cel de pe traseu, circa două luni, orice candidat este util să mai ia câteva ore de conducere, suplimentar. Unele școli denumesc orele de conducere drept “ședințe de conducere auto”, o ședință având o oră și 30 minute, altele oferă ore de conducere. Sunt situații unde o școală de șoferi oferă 30 de ore de conducere + 3 ore suplimentare, gratuit. În caz că nu reușește la examen, candidatul este obligat să mai plătească încă trei ședințe sau șase ore de conducere, după care școala de șoferi îi eliberează o adeverință în baza căreia urmează să fie reprogramat pentru examen. Fiind din nou vorba de decalajul în timp de la programare până la examen, candidatul va fi nevoit să mai plătească suplimentar alte vreo 10 ședințe de conducere, adică vreo 15 ore. Și tot așa, până va lua carnetul de conducere. Dacă nu ia examenul în decurs de un an, va fi obligat să se înscrie din nou la școala de șoferi, să plătească din nou toate tarifele. Din toată această regulă stabilită prin lege, de câștigat are școala de șoferi și instructorul auto. Poate tocmai din acest motiv au și interesul, pecuniar, desigur, ca foarte puțini să treacă cu brio la primul examen, teoretic și practic.

În urmă cu mai mulți ani am avut o discuție pe tema asta cu o cunoștință foarte bună care s-a stabilit în SUA, în statul Carolina de Nord, în primii ani. Acolo, cu toate că avea carnet de conducere auto, a decis că este mai bine să repete examenul de conducere auto în Statele Unite. A sunat la Poliția din localitate, a spus ce vrea și i s-a făcut prin telefon o programare la Poliție, la interval de o săptămână, i s-a stabilit data și ora prezentării.

S-a prezentat la Poliție la data și ora stabilită. A intrat într-o sală mică și a făcut testul de legislație rutieră. A intrat singur și a fost lăsat în liniște până a terminat testul. În continuare, a fost însoțit de o polițistă, s-au urcat în mașina Poliției pentru examene auto, nu a vreunei școli de șoferi, și a urmat un traseu prin oraș, conform indicațiilor primite. Au revenit la sediul Poliției și peste circa o jumătate de oră a primit carnetul de conducere auto, categoria B. Pentru aceasta a avut de achitat o taxă de 7 dolari. L-am întrebat dacă școala de șoferi auto este sau nu obligatorie în Statele Unite. Mi-a răspuns că sunt și acolo școli de șoferi, dar este foarte costisitor să le urmezi. Nu este nimeni obligat să urmeze școala de șoferi, important este să știe să conducă mașina, să cunoască legislația rutieră, fiindcă asta contează, la urma-urmei. În caz că s-ar modifica și la noi legislația în acest sens, s-ar lovi crunt în niște interese ale celor implicați.

Lasă un comentariu