ATAȘAREA NEURONILOR ARTIFICIALI PE CIPURI DE SILICON CREȘTE SPERANȚA PENTRU VINDECAREA UNOR AFECȚIUNI CRONICE

O echipă internațională de oameni de știință a descoperit o cale de a atașa neuroni artificiali pe cipuri de silicon, metodă despre care cercetătorii cred că ar putea fi utilizată pentru vindecarea mai multor afecțiuni cronice, relatează, marți, Press Association.

Neuronii artificiali au fost dezvoltați pentru a imita neuronii sistemului nostru nervos, copiind proprietățile electrice ale acestora.

Realizarea unor neuroni artificiali care să răspundă la semnalele electrice din sistemul nervos se numără de multă vreme printre obiectivele cercetătorilor în domeniul medical. Acest lucru reprezintă, însă, o provocare din cauza biologiei complexe la acest nivel și a dificultății de a prezice modul în care reacționează neuronii.

Cercetătorii speră că această descoperire ar putea fi utilizată în implanturile medicale pentru tratarea unor afecțiuni, precum insuficiența cardiacă și Alzheimer, deoarece necesită o cantitate mică de energie - doar aproximativ o miliardime din puterea necesară pentru un microprocesor.

“Până acum, neuronii au fost precum niște cutii negre, însă am reușit să deschidem cutia neagră și să aruncăm o privire în interior”, a explicat conducătorul proiectului, profesor Alain Nogaret de la Universitatea Bath din Marea Britanie.

“Studiul nostru schimbă paradigmele deoarece oferă o metodă solidă prin care pot fi repro-

duse proprietățile electrice ale neuronilor reali în detalii minuțioase. Însă, este mai amplu de atât, deoarece neuronii noștri au nevoie de doar 140 de nanowați de putere. Adică o miliardime din necesarul de putere al unui microprocesor, acesta din urmă fiind folosit în cadrul altor tentative de creare a neuronilor sintetici. Acest lucru face ca neuronii să fie foarte potriviți pentru implanturi bio-electronice pentru tratarea afecțiunilor cronice”, a adăugat Alain Nogaret, citat de Press Association.

Cercetarea, realizată în colaborare cu Universitatea din Bristol, Universitatea din Zürich și Universitatea din Auckland, a fost publicată în jurnalul științific Nature Communications.