AVEM DE ALES! ORI FACEM CUMPĂRĂTURI DE SĂRBĂTORI, ORI ALERGĂM LA MARATON...

Distribuie pe:

Cumpărăturile festive provoacă și stres, nu doar bucurie, nivelul de agitație, oboseală, precum și ritmul crescut al bătăilor inimii fiind asemenea celor înregistrate de către maratoniști, arată psihologul american Keren Rosner, citat de descopera.ro.

Ritmul cardiac crește cu 33%

Goana după cumpărături pentru a avea totul gata înainte de sărbători ne expune la un stres considerabil, ritmul cardiac crescând cu 33% în timpul cumpărăturilor, similar alergării la un maraton. Faptul că observăm, că trebuie să fim foarte atenți, să ne gândim la ceea ce facem, să anticipăm, plus efortul fizic ne obosește peste măsură.

Într-un studiu, în care s-au folosit datele unor aparate de măsurare a ritmului cardiac și a altor schimbări fiziologice înregistrate de către 100 de cumpărători, timp de 60 de minute, s-a constatat că 80% dintre cumpărători au avut o dereglare a ritmului cardiac, bătăile inimii crescând la 100 de pulsații pe minut față de 60 în repaus, în timp ce 60% au ajuns la oboseală în doar 32 de minute de cumpărături.

Stresul asociat cumpărăturilor de sărbători este un fenomen global. Șase din 10 canadieni cred că goana după cumpărăturile de sezon provoacă stres și oboseală, iar cinci din 10 consideră că nu au timp pentru cumpărături din cauza programului supraîncărcat.

Și americanii sunt stresați de cumpărăturile festive, 70% afirmând că au nevoie de o perioadă de “destresare”, iar trei din 5 arată că alergătura prin magazine în căutarea cadourilor perfecte și pentru aprovizionarea de sărbători provoacă agitație și oboseală, astfel încât cumpărăturile ajung să fie la fel de stresante ca alergatul la o cursă de 42 de kilometri.

Sindromul inimii de sărbători

Toată lumea este mult mai stresată în sezonul festiv, deoarece presiunea socială de a cumpăra ne bombardează din toate părțile.

“Când facem cumpărături pentru sărbători, intrăm într-un scenariu anticipatoriu, în care ne dorim foarte mult să se întâmple ceva pozitiv și să ne impresioneze pe noi și pe ceilalți. Intrăm într-un scenariu imaginar și trăim emoțiile pe care sperăm să le creăm prin ceea ce cumpărăm.

Însă dorința de a cumpăra cadouri trebuie să aibă legătură cu dorința de a ne simți bine, nu cu nevoia de a fi validați social. Dorința de a satisface dorințele personale și pe ale celorlalți, presiunea socială, presiunea banilor și a timpului cresc nivelul de stres pe care îl avem în mod normal. Se ajunge, astfel, la stări de stres și oboseală și nu la bucuria festivă, atât de glorificată în reclame și filme cu tematică.

Sezonul de sărbători creează un nivel atât de mare de stres, încât el a fost numit sindromul inimii de sărbători, care face referire la fibrilația arterială, care se manifestă prin bătăi neregulate ale inimii, agitație, dureri în piept, senzație de leșin. Mai mult, acesta duce la insomnii, consum crescut de sare, de băuturi alcoolice și de alimente care afectează funcțiile inimii.

Pericolul intervine atunci când facem cumpărăturile din obligație, că așa spune tradiția, fără să le dăm niciun fel de semnificație. Avem impresia că este ceva impus și inutil. Cadoul ar trebui să fie doar un simbol, indiferent de valoarea lui”, explică psihologul american.

 

Lasă un comentariu